Erisa Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Kan man få i sig för mycket Omega-3? Om man t.ex. huvudsakligen lever på fet fisk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag tror det är svårt. Teoretiskt sett kan man kanske det, men jag tror att de mängder man isåfall behöver är svårt attt få i sig. Omega-3 har en blodförtunnande effekt, så om man tar blodförtunnande medicin ska man vara lite försiktig med hur mycket Omega-3 man får i sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Molle Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Det finns en viss risk att man får brist på omega-6 om man har högt intag av omega-3 och lågt intag av omega-6. (På samma sätt som när högt omega-6 intag kan ge brist på omega-3). Alla vet ju att folk i genomsnitt har för hög omega-6/omega-3 kvot, men få verkar tänka på att motsatsen kan inträffa. Tänk på "POCENTEN"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Nja makrill t.ex. sägs ju ha lika mycket omega 3 som omega 6, och vad jag har hört så är ju jämnare balans desto bättre, klart det är svårt att säga exakt vad som är optimalt men balans ska vara bra! är nog absolut inga problem med att äta fisk varje dag, snarare bara bra!. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Kan man få i sig för mycket Omega-3? Om man t.ex. huvudsakligen lever på fet fisk? Knappast troligt. Däremot så är det ju ett välkänt faktum att fleromättade fetter överlag är känsligare och lättare blir dåliga och definitivt hälsovådliga i större mängder. Men det rör ju främst isolerade oljor och när man tar n-3 som kosttillskott i kapselform etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 "Omega-3-fett är viktigt för oss, men vi behöver bara några få gram om dagen av det. Överskott av omega-3 är till ingen nytta, och kan vara till skada." http://annikadahlqvist.com/2012/12/01/nyttan-av-fleromattat-ar-bara-losa-spekulationer/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fialisa Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Jag funderar över omega 3 halten i viltkött. I min familj äter vi viltkött 4-5 ggr i veckan, älg vildsvin rådjur och hjort. Om gräsbetat nötkött är rikt på omega 3 måste ju viltköttet vara minst lika bra? Eller? Läste någonstans att alla djur som får gå ute och får solsken på sig får en högre omega 3 halt på köttet? Någon som vet om det stämmer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Jag är allergisk mot fisk och tar därför Omega-3-kapslar dagligen, 5 st närmare bestämt. Är det lagom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts