Jump to content

kroppens behov av fett/dygn

Kita 202

Recommended Posts

Frågan motsäger sig självt. Vill du gå + - 0 dvs "break even" eller vill du gå ner i vikt?

Vill du gå ner i vikt så måste du ju ha ett underskott.

Kroppen kommer ju använda allt annat, sedan gå på reserven. Du vill kanske ligga någonstans mittemellan?

Du kan första räkna ut ditt behov kcal per dag: (schablon)

http://www.mabra.com/halsoverktyg/kaloribehov/

Sedan kan du räkna ut hur mycket kcal per matvara:

http://www.mabra.com/halsoverktyg/kaloritabell/

Men om du täcker ditt behov står du still i vikt(lite förenklat).

Du kan lägga dig på ett underskott(kalorireducering) men för egen del rekommenderar jag periodisk fasta.

Då fastar du en period som känns bekvämt och åstadkommer viktminskning på det sättet istället.

Jag tycker att frågan är fullkomligt klar. Men att svara på den...

Du har en grundförbränning. Du gör av en del genom att röra dig, men det är en mindre del.

Och nu är inte jag någon expert på sådant här, men jag har för mig att förbränningen varierar, beroende på vad man gör och vad man äter.

Beräkna en schablon - ja, det är en schablon. Kan vara rätt, kan vara hur fel som helst.

Hittar man en nivå där man håller vikten vet man hur mycket som behövs för det. Då kan man minska. Och hålla sig I fettförbränningsläge. Och se till att man inte minskar sin grundförbränning.

Edited by Effie
Edit: Periodisk fasta; ja det glömde jag. Håller med övriga att det är en bra idé, om det känns bra. Färre måltider per dag, fasta ett par dagar per vecka.
  • Like 1

11 timmar sedan, MrB sade:

Frågan motsäger sig självt. Vill du gå + - 0 dvs "break even" eller vill du gå ner i vikt?

Vill du gå ner i vikt så måste du ju ha ett underskott.

Kroppen kommer ju använda allt annat, sedan gå på reserven. Du vill kanske ligga någonstans mittemellan?

-------------------------------------------------------------

Jag vill gå ner i vikt. Men står stilla. 
Om mitt kaloribehov är 1600 kcal/dag, i enbart fett motsvarar ju det 172 g.
ligger nu runt 115 g fett + 50 g protein + 17 g kh = 1344 kcal => 80-15-5E%
om jag istället dra ner på fettet till 100 g och öka proteinet till 80 g - det är ju fortfarande ungefär samma mängd kalorier. 
Innebär det att jag då tar av kroppsfettet också?

Effie;

Beräkna en schablon - ja, det är en schablon. Kan vara rätt, kan vara hur fel som helst.

Hittar man en nivå där man håller vikten vet man hur mycket som behövs för det. Då kan man minska. Och hålla sig I fettförbränningsläge. Och se till att man inte minskar sin grundförbränning.

Jag står ju stilla i vikt nu men tycker att jag ligger så lågt i kalorier att det inte är bra att minska ytterligare.
Är i och för sig inte hungrig

1 timme sedan, HelgeK sade:

Jag håller med Mr B. Periodisk fasta kan t ex betyda att man äter färre gånger per dag. Om man färre gånger per dygn producerar insulin, som gör att förbränningen av det egna fettet stängs av så gynnas förbränningen av kroppsfettet. Det verkar också stämma med de erfarenheter som redovisats här, att äta färre gånger per dygn underlättar förbränningen av kroppsfettet, och jag har också personligen den erfarenheten. Sedan kan man tillägga att en del har svårt att släppa en del myter, som att frukosten är viktig,eller man skall äta tre gånger per dag och två mellanmål. En del villl äta något gott , när de tittar på nyheterna, eller en bra film eller, äta godis, och kalla det "fredagsmys".Livsmedelsindustrin lägger ner mycket pengar på reklam som skall får oss att äta, och innan livsmedelsreklamens uppkomst, så åt inte folk för lite pga avsaknad av reklam.  

Jag äter oftast två ggr/dag, aldrig frukost. En eller ett par gånger/vecka blir det bara middagen.

Mängden jag äter nu - runt 115 g fett + 50 g protein + 17 g kh = 1344 kcal => 80-15-5E% är ett snitt per dag.
För in allt i ett excelark där jag får ut både per dag och vecka.

Behovet av fett är något gram O6 och O3 per dag, i övrigt behöver du inget fett.

Allt annat fett är bränsle, precis som kolhydrater. Bättre att ta det bränslet från kroppens fettdepåer så klart.

Man kan se det som att alla dieter för viktnedgång är "high fat", även fasta, eftersom man då "äter" från kroppens egen fettreserv.

Det du beskriver är samma princip som Ted Naiman följer. Vid viktnedgång, minimera fettet du äter. Fettet ska komma från din egen kropp. Du kan kolla upp honom här på kostdoktorn eller hans hemsida, men mest aktiv är han på twitter:

https://twitter.com/tednaiman

Här är ett enkelt schema han gjort:

DIPxwllUwAAGxAM.jpg

Så, vid viktnedgång satsa på rent protein från kött. (OBS. allt kött, t.o.m. kycklingfilé innehåller lite fett, aldrig helt fettfritt)

Vid maintenance kan man äta mer fettrika proteinkällor som ägg och ost

Om du vill bli tjockare, satsa på grädde, smör etc. 

25 minuter sedan, RobertAnd sade:

Behovet av fett är något gram O6 och O3 per dag, i övrigt behöver du inget fett.

Allt annat fett är bränsle, precis som kolhydrater. Bättre att ta det bränslet från kroppens fettdepåer så klart.

Man kan se det som att alla dieter för viktnedgång är "high fat", även fasta, eftersom man då "äter" från kroppens egen fettreserv.

Det du beskriver är samma princip som Ted Naiman följer. Vid viktnedgång, minimera fettet du äter. Fettet ska komma från din egen kropp. Du kan kolla upp honom här på kostdoktorn eller hans hemsida, men mest aktiv är han på twitter:

https://twitter.com/tednaiman

Här är ett enkelt schema han gjort:

DIPxwllUwAAGxAM.jpg

Så, vid viktnedgång satsa på rent protein från kött. (OBS. allt kött, t.o.m. kycklingfilé innehåller lite fett, aldrig helt fettfritt)

Vid maintenance kan man äta mer fettrika proteinkällor som ägg och ost

Om du vill bli tjockare, satsa på grädde, smör etc. 

Så om jag äter 150-200 g rena kött/fiskbitar stekta i kallpressad raps- el. olivolja, vispar ur pannan med lite grädde och äter ca 150 g blomkål/broccoli/squash till det (= ca 60-65g fett) - så är det nog menar du? 

Det är ungefär vad jag äter till middag nu de dagar jag äter flera gånger. Men då blir det äggsmör till lunch också.

Självklart skall vi inte vara rädda för naturligt fett från annimaler, fett från växtriket däremot måste vi veta vilka som är bra, kokosolja samt olivolja. Kolhydrater däremot bör vi se upp med och vara väldigt försiktiga med att släppa in i vår kropp.

19 minuter sedan, SGK sade:

Till Kita 202: Det jag skriver här kommer inte att bringa klarhet för dig tyvärr, bara en reflexion.

Något jag lagt märke till här på kostdoktorns forum under senare tid är att många verkar hävda att man ska äta mycket protein, kolhydrater kan man uppenbarligen vara ganska liberal med (till och med mycket några gånger i veckan), och man ska hålla igen fettet, eftersom fettet ska komma från den egna kroppen. Det låter inte längre som LCHF, snarare som Lagom med Kolhydrater, Håll nere Fettet och var generös med protein. Dessutom betonas ofta att hålla kaloriintaget lågt. Det låter som en annan kosthållning som många testat, lite fett, spring mycket och lev på konstant kaloriunderskott.

Jag tror inte det var så LCHFingenjören, Tommy Runesson m fl gick ner halva till sin kroppsvikt.

För mig som är lätt blir det tydligt att om jag vill bli av med nåt kilo jag lagt på mig så begränsar jag kolhydraterna och då går jag ner i vikt.

jag ligger i snitt på 15-17 g kolhydrater / dag och har tidigare legat på ca 130-140 g fett, har nu dragit ner fettet till ca 115 g.
Det är där min fundering ligger - är mitt fettintag såpass högt att det räcker för kroppens behov? I så fall är ju det förklaringen till att jag inte går ner i vikt - det egna fettet behövs inte, det får ligga kvar som reserv....

Jag läste slarvigt ovan, ber om ursäkt.

Som jag tolkar det vill TS tappa vikt och fortfarande befinna sig i ketos. Det skulle jag vilja i samma läge i alla fall. Det är bekvämare och hungerkänslorna är milda.

Om "break even" ligger runt 1600 så kanske 1000 eller 800 är rimligt?

Jag skulle behålla fördelningen fett, kolh, protein som tidigare och då helt enkelt skära ner proportionerligt.

Att bara skära ner fett kan få effekten att man kommer ur ketos och sedan in i ketos igen mm vilket enligt mig inte är behagligt. Äter man LCHF så bör man hålla sig inom det.

Med det sagt så förespåkar jag periodisk fasta framför kalorireducering. Inte många små tallrikar. Det är enklare och har en hel del hälsofördelar.

Citat

Jag äter oftast två ggr/dag, aldrig frukost. En eller ett par gånger/vecka blir det bara middagen.  

Ta någon några dagar till då det bara blir middag. Eller om du känner att du orkar, en dag då du inte äter något alls. Finns många trådar på forumet om det och man kan låta sig inspireras Dr.Jason Fung.

• Like 1

9 minuter sedan, Kita 202 sade:

jag ligger i snitt på 15-17 g kolhydrater / dag och har tidigare legat på ca 130-140 g fett, har nu dragit ner fettet till ca 115 g.
Det är där min fundering ligger - är mitt fettintag såpass högt att det räcker för kroppens behov? I så fall är ju det förklaringen till att jag inte går ner i vikt - det egna fettet behövs inte, det får ligga kvar som reserv....

Precis, om du äter för mycket fett så behöver inte kroppen ta av fettreserven, du kan t.o.m. gå upp i vikt. Även om du äter 0 g fett så äter du LCHF eftersom du äter minst 100 g animaliskt fett från kroppen per dag. Så länge du har en del fett kvar på kroppen så kan du inte äta för lite fett. Men när fettet på kroppen tar slut så blir det s.k. "rabbit starvation", man kan då inte längre klara sig på bara protein.

Men för att ge kontext så är detta "zero carb", dvs endast lite kolhydrater från sallad, spenat, kål, broccoli etc. Det är också en relativt hög-protein diet. 50 g är förmodligen för lite, du behöver större kött/fisk-bitar om du ska bli mätt och inte vill tappa mycket muskelmassa. Kroppen behöver tillverka glukos via GNG när du ligger så lågt med kolhydraterna. Den kommer då ta av musklerna i stället om det inte finns tillräckligt protein i maten.

• Like 1

Jag sneglar en del på dr Ted Naiman. Dock inte såå mycket protein som han förespråkar.
Han pratar ju om 52/38/10E%. Jag ska prova med att ligga runt 74/21/5E% (100g fett, 70g protein, 17g kh) i ett par veckor.
Det är ju i alla fall en bit från mina nuvarande 80/15/5E%...

Och ja MrB, jag ska även hoppa över lite fler mål;)

18 minuter sedan, Kita 202 sade:

Jag sneglar en del på dr Ted Naiman. Dock inte såå mycket protein som han förespråkar.
Han pratar ju om 52/38/10E%. Jag ska prova med att ligga runt 74/21/5E% (100g fett, 70g protein, 17g kh) i ett par veckor.
Det är ju i alla fall en bit från mina nuvarande 80/15/5E%...

Och ja MrB, jag ska även hoppa över lite fler mål;)

Här är hans tips för keto:

Crkza4GVUAAC2nW.jpg

Vill man gå lägre på fett hamnar man på en PSMF, (protein sparing modified fast) som han menar är ett mycket snabbt sätt att gå ner. Men det är tuffare, den ketogena dieten ovan är lättare. 

Principen är densamma dock, bättre att bränna fett från magen än fett man äter.

Jag håller med MrB också, inget slår fasta.

• Like 2

On 2017-09-03 at 20:18, Kita 202 sade:

Kan man räkna ut hur många gram fett kroppen behöver per dygn vid fettdrift?

Min tanke är att jag inte vill äta så mycket fett att den mängden räcker för dygnsbehovet.
Jag vill ju att min egen fettreserv ska utnyttjas. 

Japp det är jätteenkelt.. först o främst så är protein/aminosyror essentiella, så de utgör konstanten i din föda.. dvs 0,8-1,5 gram per kilo och dag.. räkna cirka 20 % protein i snitt för kött/fisk/fågel!

Kolisarna utgör främst olika sorters grönsaker, gärna massor av gröna blad samt olika sorters lök.. lök främst för andra näringsämnen, de andra grönsakerna för vattenburna vitaminer.

Resten är således fett, upp till din hunger.. helst sk nyttigare fetter, gärna enkelomättat fett som i nötkött, olivolja samt även essentiella fetter främst fleroämättade från fisk/ skaldjur!

Grejen är, fett och kolhydrater är främst energi, de är i princip utbytbara.. ät Avokado om du blir sugen på mellanmål, gärna med nyskalade räkor eller löjrom!

Om någon påstår sig veta hur mycket kalorier du behöver så lita inte på dessa, lita mer till din aptit.. iallafall efter att du ställt om till en ketogen diet.

Oså en brasklapp.. att räkna kalorier är inte fel per se.. framförallt inte om man mäter vid vilken gräns man förblir ohungrig och samtidigt går ner i vikt.. oså skall det hur som helst verka rimligt så man inte dras med i någon form av anorexi!

Såå.. en snabb viktnedgång kan ligga vid cirka 500 Kcal minus per dag/utifall man går ner cirka ett halvt kilo per vecka.. och det är snabbt.. det finns nämligen olika gränser för vad din kropp vill gå med på att minska i vikt, det finns hormoner/signalsubstanser/annat som hindrar dig från att svälta ihjäl!

• Like 2