Jump to content

Utmaning-fortsättning-livet

Tant Datta

Recommended Posts

Hej!

Har nu gjort två veckors utmaning plus en tredje vecka. Har gått ner 2,7-2,1-0,8...är det normalt?

Tycker det går bra, det är fantastiskt skönt att få inköpslistor så man slipper tänka! Älskart!

Nu ska jag välja fortsatt en meny per vecka, och jag vill välja från de strikta listorna, det känns bra.

Men jag undrar om man kan byta ut mot en annan  strikt rätt någon dag, och ändå få samma värde över veckan?

Jag tål nämligen inte en del saker som räkor, vitlök, curry, chili....eftersom jag har både ibs och gallsaltsmalabsorbtion.

Vitlök är det ju iofs i nästan allt, så den bara jag utesluter.

Men är det ok att göra sina egna listor inom samma kategori, LCHF strikt, det är det jag undrar, och det finns säkert svar i någon annan tråd

som jag inte orkade leta upp..

För övrigt behöver jag alla pepp jag kan få, har ca 50 kilo att tappa och är lika många år gammal och känner mig lite hopplös.

• Like 3

Men du, det går ju jättebra! Nästan -6kg på tre veckor! Eftersom du har en del att ta av så tror jag att du kan lägga dig på den nivå du trivs med bäst och ändå få resultat. Sedan brukar det komma en platå. Vi har en tråd här som heter "Att övervintra klimakteriedimman" som diskuterar bland annat de svårigheter vi kvinnor kan stöta på i 50-årsåldern. Det kan vara svårare att gå ner men det vet man ju inte förrän efteråt, så att säga, så ta ett steg i taget. Jag utgår precis som jesper från att man kan byta rätterna, det är väl hela idén med att ha olika nivåer vad jag förstår. Lycka till och kom gärna hit och berätta hur det går för dig framöver!

• Like 4

• 1 month later...

Låter inte som att du behöver nån magoperation... Du är redan av med en femtedel av övervikten... :wub:
Många upplever att mejerier kan hindra viktnedgång; jag har själv aldrig märkt nån skillnad så fungerar upplägget så fortsätt bara. När det dyker upp en platå så tar du tag i den då. Varför ändra ett vinnande koncept?
För mig tog det nog närmare 4mån innan den sega känslan försvann men jag fattade nog aldrig att man kan dricka saltvatten till vardags. :)

• Like 3

Vilken kanonstart!

Du äter god och rolig mat, behöver inte gå hungrig och har blivit av med 12kg. Bra jobbat och var glad att kroppen svarar så bra på kostomläggningen trots att du är i en ålder då hormonerna kan spöka till det.

Jag är i samma ålder men man. Den första månaden på min resa som började vid Påsk för fyra år sedan, stog vikten helt stilla och omställningsbesvären gjorde mig orkeslös och tung i huvudet. Jag bestämde mig ändå för att fortsätta testa fram till midsommar. Runt 5:e veckan vände det och gubbkilona som smugit sig på under åren bara rann av. I slutet på sommaren var allt överflöd borta och jag stannade på samma vikt som jag hade vid militärtjänstgöringen 30 år tidigare.

Jag tycker som Maria att med detta goda resultat i ryggen skulle jag satsa ett år på LCHF och avstå magoperation (om det är viktskäl till op). Utvärdera efter det året. Fortsätter det gå bra så har du då en frisk hel kropp och de nya matvanorna har satt sig. Magoperationer ger ofta komplikationer och en stympad kropp blir aldrig hel igen.

• Like 3

Grattis till en fantastisk start på din nya livsstil! :)

Jag passerade -35 kg strecket i förra veckan och nu ska jag ta nästa 35 kg. Det har varit trögt för mig hela vägen, men det funkar och viktigast av allt, jag har inget sötsug alls. Då tycker inte jag att det gör något att det går långsamt.

Magoperation kräver ju att man gör en livsstilsförändring, för att den ska hålla i längden. Att skära sönder en helt frisk kropp bara för att få en kickstart känns för mig helt sanslöst. Om man nu ändå måste göra en livsstilsförändring, varför inte göra den istället för att skära sönder sig? Det är ju trots allt inte magen som är problemet. :mellow:

16 hours ago, Tant Datta said:

Och ibland blir jag otroligt less och rent uttråkad på att följa recepten helt till punkt och pricka och tillåter mig då att friäta lite, men aldrig kolhydrater.
Tar lite jordnötter, ost och lite mer ost...och smör. Och då blir jag nöjd.
Man måste väl få vara lite fri ibland också?

Det är ju jättebra val tycker jag. När du gått ner lite mer, kan sådana dagar dock resultera i minskad viktminskning och ibland viktuppgång. Det gör det för mig nu i varje fall. Men så länge jag vet varför vågen visar vad den gör berör det mig inte. För mig är det jobbigast när en perfekt vecka med bra mat resulterar i en viktuppgång. Det är så tröstlöst. Men eftersom jag mår så bra på den här maten fortsätter jag ändå, och så småningom fortsätter jag att gå ner.

Det står i recepten hur många gram kolhydrater varje recept innehåller. Så om du inte vill räkna själv, titta hur många gram kolhydrater receptet du vill byta ut har och ersätt med ett recept med likvärdig mängd kolhydrater.

Lycka till! 

• Like 5

Ofta har man ju varit fri i maten så här långt och det blev ju som det blev... :unsure: Men som Skymnings säger, det är lättare när man vet varför och så länge det man äter inte orsakar problem som viktuppgång, sötsug osv så är det bara att köra på. 

• Like 4

On 2017-10-06 at 18:41, Tant Datta sade:

Hej igen, lite uppdatering. Nu har jag gjort sju och snart åtta veckor med strikt lchf. Det går över förväntan måste jag säga. -12 kilo.
Mår bra, är inte hungrig och inte sötsugen.
Vissa dagar är jag dock kraftlös fysiskt, och seg, men då tar jag ett glas saltvatten så kommer jag igång. Faktiskt. Jättekonstigt.
Och ibland blir jag otroligt less och rent uttråkad på att följa recepten helt till punkt och pricka och tillåter mig då att friäta lite, men aldrig kolhydrater.
Tar lite jordnötter, ost och lite mer ost...och smör. Och då blir jag nöjd.
Man måste väl få vara lite fri ibland också?
Tycker annars det är fantastiska recept här! Jag hatar verkligen att laga mat annars, och upplever att jag äter mycket roligare och grönsaksrikare med lchf.
Jag ska på provtagningar som jag blev inbokad på inför.ev. magop nästa vecka, och kommer då bli skickad till en dietist.
Jag ska kräva en dietist som är 100% inriktad på lchf, annars ska jag avböja mer stöd och klara detta själv...och till mig säger jag : Lycka till!

Kära Tant Datta.. eller vad då, du är ju över10 år yngre än mig.. så fröken Datta.. dietförslagen är för att du skall komma in i tänket.. för att du skall se vad du kan äta i stället!

När väl tänket landat, du har bytt ut en del råvaror och hittat lite nya favorecept så får du av mig en frisedel att pröva dina vingar utan stöd av veckorecept!

I värsta fall så finns veckomenyerna att återgå till om du behöver.

Hur som helst.. jag är helt oförmögen att följa något som helst recept, ser dem mer som inspiration.

Och man måste inte vara en utbildad och erfaren kock för att laga hälsosam mat.. för övrigt så avgörs det mesta utav din kost när du står i affären!

För av mig outgrundlig anledning så tenderar jag att äta upp allt jag handlat hem?:huh:

Är själv ingen fantastisk kock.. men det går bra mycket lättare att laga mat på LCHF.. oså är det godare.

Angående dietisten tror jag du skall hålla låg profil.. du får känna dig fram och utveckla att du nu testar LCHF.. annars så får du råd om att undvika fett, äta mer fullkorn, 5-6 gånger per dag och/eller i bästa fall medelhavskost!

Eller så säger du att du äter Medelhavskost.. och då har du en uppsjö av maträtter och länder att välja mellan, du behöver ju inte gå in på vilka du själv valt.. med tanke på att man äter helt olika runt det där havet.

• Like 5