Jump to content

För mkt ost?

Glittras

Recommended Posts

Jag skulle säga att det är individuellt. Mår du bra och får de resultat du vill, så fortsätt äta ost! Men många upplever att mycket ost hämmar viktnedgång om du är ute efter det.

Jag mår bättre av att inte äta så mycket ost, och inte bara ost utan isåfall i maten, tex som fyllning i omelett, eller i en gratäng. Delvis är det nog för att jag har svårt att reglera mängden, det är ju så gott, lätt att hyvla i sig några skivor för mycket.

• Like 3

Ost är också en god källa till protein. Förmodligen är det lika mycket protein som fett. 

Bra eller inte beror på vad du har för inställning till protein. 

Ost kan ha en sötaktig smak och bara söt-smaken kan trigga insulin som stoppar fettförbränningen.

Du kan öka relationen fett till protein genom att äta ostskivor med smör på. 

• Like 2

Kort svar - det är OK om du mår bra på det!

Men att det också beror på vad du äter i övrigt och totalt.

1 timme sedan, Glittras sade:

Är det dåligt att äta mkt ost? 

Äter Gouda ost 28% fetthalt.

äter kanske 6 skivor till frukost samt lika många till som mellanmål. 

Ny på det här så är osäker.

• Like 3

3 timmar sedan, Glittras sade:

Är det dåligt att äta mkt ost? 

Äter Gouda ost 28% fetthalt.

äter kanske 6 skivor till frukost samt lika många till som mellanmål. 

Ny på det här så är osäker.

Beroende på vad du äter för övrigt så kan det bli för mycket protein. 12 skivor ost kan det bli närmare 100 gr? I så fall mer än 20 gr protein. Dessutom är en del känsliga för mejerier och då kan det också vara i överkant. Det där med att äta en massa ost och grädde som många verkar göra funkar inte för mej

• Like 1

Ost innehåller en del kasein, som påverkar hjärnans belöningssystem. Av den anledningen kan det vara svårt att sluta med ost. Dessutom är det gott. Känner du att du äter för mycket ost, prova att dra ner på mängden och ät något annat till frukost och mellanmål. Använd ost i matlagning, men ät inte hela mål som består av ost. Det finns personer som helt väljer bort ost och flytande mejerier, pga kasein, men du kanske inte är i den situationen? För att krångla till det ytterligare så innehåller ost av får- eller getmjölk en annan sorts kasein än vår vanliga komjölk, som kan vara lättare att tåla. Tror även att buffelmjölksmozarella hör hit. 

• Like 4

Gräddost 38% är bättre i LCHF-perspektiv men Gouda är ok.

Om du vill minska i vikt enbart mha matinnehållet så får du antingen periodiskt fasta eller kaloriräkna också.

Att bara äta LCHF har aldrig funkat för mig i alla fall. Kanske några kg. Däremot blir blodsockret stabilt, du kan gå in i ketos och en mängd kolh-relaterade besvär försvinner.

Vissa LCHF:are som tar bort samtliga mjölkprodukter rapporterar att viktfallet tar fart igen.

Om jag vore TS skulle jag äta mig lycklig på en fet ost och sedan fasta en längre period, då behöver man inte räkna något öht och sedan faller man i vikt, men vi gör naturligtvis alla som vi vill....

• Like 1

1 timme sedan, MrB sade:

Om jag vore TS skulle jag äta mig lycklig på en fet ost och sedan fasta en längre period, då behöver man inte räkna något öht och sedan faller man i vikt, men vi gör naturligtvis alla som vi vill....

Nu skriver du liknande saker i flera trådar. Vet inte om jag är ensam om att se det men nu börjar jag bli bekymrad...
Periodisk fasta för att komma åt fettförbränning, vila tarmen, boosta diverse system med mera är en sak, men det du föreslår är bantning av en mycket olycklig art! "Ät vad du vill och fasta bort fläsket!" ungefär. Många av oss som hänger här har en lång historia av bantning och det har i de flesta fall inte varit lyckat, varken för vikten eller hälsan i långa loppet. (Det går att gå ner i vikt med brownie och periodisk fasta... Jag vet för jag har gjort det. ) Det viktiga är att skapa en hållbar livsstil, inte skapa fler metoder att kompensera. 
Precis som Petra183 skriver så innehåller ost kasein som triggar belöningssystemet och har man det problemet så är knappast lösningen att äta mycket ost och kompensera med fasta.

• Like 5

1 timme sedan, MariaF sade:

Nu skriver du liknande saker i flera trådar. Vet inte om jag är ensam om att se det men nu börjar jag bli bekymrad...
Periodisk fasta för att komma åt fettförbränning, vila tarmen, boosta diverse system med mera är en sak, men det du föreslår är bantning av en mycket olycklig art! "Ät vad du vill och fasta bort fläsket!" ungefär. Många av oss som hänger här har en lång historia av bantning och det har i de flesta fall inte varit lyckat, varken för vikten eller hälsan i långa loppet. (Det går att gå ner i vikt med brownie och periodisk fasta... Jag vet för jag har gjort det. ) Det viktiga är att skapa en hållbar livsstil, inte skapa fler metoder att kompensera. 
Precis som Petra183 skriver så innehåller ost kasein som triggar belöningssystemet och har man det problemet så är knappast lösningen att äta mycket ost och kompensera med fasta.

Hade precis börjat notera det samma. Det är liksom typ samma svar i alla trådar nu , från samma skribent. 

• Like 4

3 timmar sedan, MariaF sade:

Ok jag äter mycket gräddost och det fungerar för mig men självklart kan man välja olika vägar. Mitt sätt är kanske värdelöst för någon annan.

Som jag tolkar TS finns en önskan att äta Goudaost. Brownies ska man inte äta ofta eller någonsin om man har sockersugsproblem. Så TS kan välja att ta bort den helt eller så kan man äta den och kompensera.

Det finns flera vägar till Rom än en. Goudaost är defintivt nyttigare än brownies.

För mig funkar "Binge n Fast" alldeles utmärkt. Psykologiskt funkar det bra för många andra också. Vissa av oss avskyr att ta fram kaloriräknaren när det är matdags.

MrB,

Jag som äter enl lchf håller aldrig på och räknar kalorier - den dåliga metoden är passe. Jag äter enl dr Dahlqvists principer, lagar mat efter lchf-recept och funderar inte längre på fett-protein-kolhydratförhållandet i min mat. Jag vet vad jag ska äta och har fått en bra rutin tycker jag.

Ditt citat:

"För mig funkar "Binge n Fast" alldeles utmärkt. Psykologiskt funkar det bra för många andra också. Vissa av oss avskyr att ta fram kaloriräknaren när det är matdags."  

- Du äter inte enl Lchf-principen?  Kanske du inte heller är intresserad av den? - Det du skriver får mig att undra om du sitter fast i någon sorts ätproblematik?

Jag tänker också att du inte kan ge så bra råd till andra om du är väldigt "svajig" själv i ditt ätande?

• Like 4

15 timmar sedan, kickilotta sade:

MrB,

Jag som äter enl lchf håller aldrig på och räknar kalorier - den dåliga metoden är passe. Jag äter enl dr Dahlqvists principer, lagar mat efter lchf-recept och funderar inte längre på fett-protein-kolhydratförhållandet i min mat. Jag vet vad jag ska äta och har fått en bra rutin tycker jag.

Ditt citat:

"För mig funkar "Binge n Fast" alldeles utmärkt. Psykologiskt funkar det bra för många andra också. Vissa av oss avskyr att ta fram kaloriräknaren när det är matdags."  

- Du äter inte enl Lchf-principen?  Kanske du inte heller är intresserad av den? - Det du skriver får mig att undra om du sitter fast i någon sorts ätproblematik?

Jag tänker också att du inte kan ge så bra råd till andra om du är väldigt "svajig" själv i ditt ätande?

Har ätit efter LCHF länge och har det som bas. Nej skulle inte säga att jag har någon ätproblematik. Har tappat mycket vikt och mår mycket bra. Däremot tycker jag man kan tänka i andra banor än lägg till eller ta bort osten på tallriken. 

50% är vad man äter, 50% är hur ofta man äter. Med "Binge n Fast" menas stora fastafönster och måltider. Inget att få panik över och associera med en ätstörning.

6 timmar sedan, MrB sade:

Har ätit efter LCHF länge och har det som bas. Nej skulle inte säga att jag har någon ätproblematik. Har tappat mycket vikt och mår mycket bra. Däremot tycker jag man kan tänka i andra banor än lägg till eller ta bort osten på tallriken. 

50% är vad man äter, 50% är hur ofta man äter. Med "Binge n Fast" menas stora fastafönster och måltider. Inget att få panik över och associera med en ätstörning.

Många skulle nog kalla det för en ätstörning

‘The idea that you have a very restricted diet on your “fast” days and can eat whatever you like on your “feed” days isn’t something I’m very comfortable with,’ says Zoe Harcombe, author of The Obesity Epidemic book. 

‘I did this during my late teens and early 20s. It was called bulimia. My biggest concern is that it’s an approach that could encourage disordered eating in people who are prone to that sort of behaviour.

För den person som vill uppleva långsiktig hälsa o välbefinnande är Binge n Fast en dålig och ohälsosam metod.

• Like 1

22 minuter sedan, kickilotta sade:

Binge n Fast/Binge n Starve - en ätstörning.

Lchf är ingen diet alls. Som man har som "bas" - tror man det så har man inte förstått principen

https://www.nationaleatingdisorders.org/bingestarve-cycle

"Binge n Fast" brukar användas som begrepp på diverse träningsforum och bloggar. Det man menar är fastaperioder varierat med större måltider. 

Men det kan såklart misstolkas som ätstörningen bulimi om man inte förstår kontexten som det används i.

Tex https://kinobody.com/workouts-and-exercises/how-to-offset-a-weekend-of-binge-eating-in-one-day/

Ost i sig skulle jag inte säga är dåligt (särskilt inte med lite smör på). Det handlar mer om varför du äter det. Är du hungrig på  morgonen när du vaknar? Är det därför du äter sex skivor ost? Kanske det är bättre om du väljer något bättre då, som tex. en ostomelett? Samma sak när du äter mellanmål. Är du verkligen hungrig då eller äter du av gammal vana? 

Det är kanske dags att se över totala dagens matintag, för att se till att du äter ordentligt av riktig mat när du är  hungrig, i stället för att småäta mellan måltiderna.

Men som många andra i tråden skrivit, mår du bra av att äta som du gör och når de mål du önskar, beroende på syftet med att äta LCHF, så är det bra.

Lycka till!

• Like 4