Jump to content

”Äntligen har jag hittat en strategi och metod som passar mig!”

Recommended Posts

Challenge

Över 23 000 personer har hittills anmält sitt intresse för att delta i Kostdoktorns LCHF-utmaning. Starten går varje söndag och utmaningen är GRATIS och reklamfri. Ta en titt på vår stora kom igång-guide.

Många har frågor och efterlyser tips och stöd, diskussion och personliga råd för att lättare fortsätta med LCHF. Varmt välkommen till Kostdoktorns forum! Här finns djup kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Gratis och för alla!

Läs också kommentarerna under LCHF-utmaningens olika delar, där finns svar på det mesta!

Här är utdrag ur några mejl vi har fått under den senaste veckan:

Feedback

Tack för denna fantastiska utmaning! Två veckor har gått och jag är mer än nöjd. Tre kilo mindre är jag, mitt sockervärde har förbättrats till det normala, jag är inte andfådd som innan jag började med LCHF och Kostdoktorn. Fina recept gör att det är lätt att följa denna utmaning.

Detta var precis vad jag behövde efter en bedrövlig lång tid med alldeles för många undantag från den LCHF-kost som jag egentligen vill äta. Jag kom i kontakt med LCHF för 8-9 år sedan och det fungerade suveränt den hösten jag ändrade min kost. Jag gick ner från 86 kilo till 74 kilo.

Höll den vikten ganska länge, men med åren har kilona sakta smygit sig på. Hamnade på 78 kilo och låg där stadigt i flera år. De senaste två åren har jag hamnat på över 80 igen och nu efter denna vår och sommar låg vågen på 85 kg!!

De dagliga mejlen har också hjälpt till dessa två veckor. Det har känts som att man haft någon som har koll på en och som funnits där för att stötta. Tack för de mejlen!
När jag såg denna utmaning så nappade jag direkt. Passade mig utmärkt att få något att hålla mig till i två veckor och det var väldigt enkelt med recepten och inköpslistorna. Recepten verkade ganska lätta att göra och att bara ändra antal personer så följde inköpslistan och recepten med gjorde det ännu enklare. Det är en av de bästa verktygen med denna utmaning. Enkelheten och att det är två veckors program. Sen efter de två veckorna är man redan inne i gängorna och kan fortsätta, vilket sällan är möjligt med andra typer av ”dieter”.

De dagliga mejlen har också hjälpt till dessa två veckor. Det har känts som att man haft någon som har koll på en och som funnits där för att stötta. Tack för de mejlen!

Jag har tappat 3 kilo dessa två veckor och det känns jättebra! Jag har givetvis anmält mig att prenumerera på Kostdoktorn för att få fler recept och inköpslistor. Men framförallt PEPPING och INSPIRATION. Jag har uppdaterat mig från er sida nu om strikt, måttlig och liberal LCHF också så jag kan lära mig hur jag ska tänka och äta rätt. Så tack för att ni gjorde denna utmaning möjlig, det har varit riktigt kul och spännande!!

Äntligen har jag hittat en strategi och metod som passar mig! Toppen med veckomenyer och inköpslistor! Nu har jag alltid en matlåda färdig till lunchen på jobbet! Inga panikhopplock längre! Känner mig mätt och go hela dygnet! Minus 2,5 kilo på tre veckor! Ser fram emot fortsättningen!

Jag har kört i två veckor och varit sockerfri i 13 dagar!!
Jag är imponerad över mig själv för att jag har klarat detta. Men jag är lite frustrerad för jag köpte en blodmätare och det tog 5 dagar innan jag kom upp i 0,6 och det har jag legat på fast jag fastade
mellan målen. Jag vill gå ner i vikt men tycker inte att jag gör det. Men jag har förändrat mitt liv radikalt och kommer aldrig gå tillbaka till det gamla. Jag har 20 kilo som skall bort och hoppas nu att jag är på rätt väg.

Jag är imponerad över mig själv för att jag har klarat detta.
Tack för inspirerande två veckor! Jag gick faktiskt ner nästan 4 kilo, men nu tycks vågen stå stilla! Hoppas jag inte tappar sugen nu…

Hur som helst så tänker jag fortsätta. Mitt problem dock är att jag är en brödälskare och kan inte tänka mig att vara utan bröd. Är trött på att knapra på fröknäcke och liknande, drömmer om ett saftig ”riktigt” bröd!

Jag älskar också glass och andra mejeriprodukter som yoghurt och mjölk. Så där har jag också svårt att säga nej någon längre tid. Så hur ska jag nu göra vet jag inte riktigt.

Jag tycker att LCHF-utmaningen var perfekt för mig, för att komma igång och framförallt sluta med socker då det är en av mina större akilleshälar så att säga ? Jag har inte slaviskt följt menyerna, men har använt dessa som inspiration. Jag har däremot ätit äggröra till frukost varje morgon och tillfört mer fett samt plockat bort socker, stärkelse och kolhydrater som föreslaget. Nu har suget efter socker nästan försvunnit helt, jag är mätt fram till lunch utan problem, behöver inga mellanmål och äter sista målet mat runt 18 varje kväll och blir inte hungrig senare heller som jag blev tidigare. Jag har endometrios och daglig värk och utmattning och det hjälper att plocka bort socker och gluten märker jag! Jag fortsätter på denna banan och tackar för inspirationen och sparken i baken som jag behövde ?

Lchf har fungerar bra, maten är god och mycket tidsbesparande med matsedlar och inköpslista. Vi fortsätter jag och min man, efter tre veckor har vi tappat ca ett kilo i veckan trots några tillfällen med vin. Vi mår utmärkt och är inte hungriga. Tack för alla intressanta artiklar om kost och hälsa!

Tack för alla intressanta artiklar om kost och hälsa!
Både jag och min sambo har testat LCHF-utmaningen och vi båda är väldigt nöjda med reslutatet. Det var ett bra sätt att få lära sig att laga mat på ett nytt sätt med väldigt goda recept. Bra information och pepp i mejlen varje dag. Vi kommer att fortsätta på samma sätt nu när vi har kommit in i det. Tack för en väldigt bra sida!

Den första veckan gick jättebra. God mat och lättlagad. Andra veckan följde jag inte lika strikt, men åt LCHF-mat. Lite svårt på kvällar då andra i familjen äter onyttigheter. Jag har ätit ost eller hallon och grädde istället. Lite middagar och fest på helgen gjorde att det blev lite vin (under 3 gram socker..). Vet inte hur mycket alkohol påverkar. Jag har inte vägt mig utan går på känslan. Jag har nog gått ner liiite i vikt, men inte något ras som jag hört andra. Jag har 15-20 kilos övervikt… Kommer att fortsätta med LCHF, kosten passar mig och jag gillar inte socker. Kämpar vidare. Tack för fina menyer och många bra tips.

Jag tycker att det var värdefullt att få mått på fettet till varje måltid. Det har däremot varit svårt att få i sig så mycket. Jag är van vid att utesluta vissa kolhydrater, men har nog med LCHF-mått mätt ätit för mycket tidigare, även om det var av grön paprika och tomater. Jag har också ätit för lite fett. Och tack för alla recept. De var toppen!

Ett par kilo ner och de andra två extra sommarkilona kommer nog att lämna kroppen så småningom. Jag äter mest för att det passar min mage och för att jag gillar den här typen av mättnadskänsla. Jag ska fortsätta med menyerna, det var perfekt att få sådana tillsammans med inköpslistan!

Jag ska fortsätta med menyerna, det var perfekt att få sådana tillsammans med inköpslistan!
Det var hur bra som helst. Blev otroligt mätt vissa dagar och orkade bara inte äta både lunch och middag! All mat var jättegod, speciellt kycklingrätterna och fetaostbiffarna. Mycket trevligt med med påminnelser och uppmuntran varje dag. Tack så mycket!

Lchf fungerar verkligen för mig! Dock har jag inte minskat så pass mycket som jag föreställde mig. När jag testade för åtta år sedan minskade jag mer… nåja. En tydlig förändring (förbättring?) är mina minskade besök på avträdet! (tidsbesparande) Dessutom är jag otvivelaktigt inte hungrig HELA tiden. Sötsuget är nästan helt borta, även om jag kan förnimma känslan av smaken i tomma kalorier… Jag kör vidare! Nu håller vi i!

Jag har nu provat utmaningen i 2 veckor, det har varit såå… roligt att få färdiga inköpslistor och mycket goda recept. Har inte lagat så mycket mat på flera år känns det som! Haft lite biverkningar men inte så jobbigt, löst det med vatten och salt. Det har varit förvånansvärt lätt att släppa sötsuget. Har också tappat 2 kilo. Jag fortsätter någon vecka till med strikta menyer för att sedan övergå till lite lindrigare kosthållning.

Om denna positiva satsning känns bra om en månad blir det mitt nya liv! Jag har också uppskattat filmer och intervjuer med olika människor, jag har lärt mig massor om min kropp. Tack för en seriös och proffesionell sajt! ?

Kom igång

Vill du också komma igång? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors-LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt nya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Mer

LCHF för nybörjare

Ketogen kost för nybörjare

Hur man går ner i vikt

Kostdoktorns forum

Över 500 framgångshistorier

Stöd Kostdoktorns arbete

Vill du ge ditt stöd till Kostdoktorn och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Prova gratis i en månad

Video om LCHF

PS

Har du en framgångshistoria du vill dela med dig av? E-posta (fotografier uppskattas) till annika@kostdoktorn.se. Berätta om vi får publicera ditt namn och foto eller om du vill vara anonym.

Inlägget ”Äntligen har jag hittat en strategi och metod som passar mig!” dök först upp på Kostdoktorn.

Visa hela artikeln