MariaF

Om ätstörningar och knasiga metoder

Recommended Posts

MAF är ett fantastiskt koncept för att må bra men jag är inte ute efter att springa mer för att kompensera överätning. Även om det skulle kunna gå in under knasig metod... ;) Springer gör jag och det får mig min kropp att funka som den ska. 
När jag var singel knaprade jag torra makaroner som jag skrev - för jag vågade inte ha annat hemma. Att inte ha nåt hemma när suget sätter in kan göra en väldigt påhittig. Torra makaroner var det då. Numera kan det vara andra saker... Man måste ju inte laga mat, man kan äta ingredienserna separat, råa... :blink: 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har väl aldrig haft allvarliga matstörningar, förutom en kort period när jag var ung, då jag satte en ära i att lägga mig hungrig :wacko:

Men innan jag insåg att jag skulle rata socker hände det inte sällan att jag köpte hem citronfromage i pulverform. För att det skulle gå lätt att laga till den blandade jag med vispgrädde istället för mjölk ;) Då behövdes ingen elvisp, så sonen märkte nog aldrig vad jag gjorde. Jag fick hela portionen för mig själv och åt den utan att någon såg vad jag gjorde. Otroligt egoistiskt :unsure:

Idag tröstar jag mig med att sonen i alla fall förskonades från det fördärvliga sockret. Och även om han inte äter LCHF så är han definitivt inte sockerberoende. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Zepp sade:

Och jag har slutat köpa jordnötsmör för matlagning.. på grund av det aldrig finns något kvar när jag skall använda det i matlagningen

Samma här! Men att jag la av med jordnötssmör är att det blev lika beroendeframkallande som norska firklöver. Jag vågade inte ha det hemma...:)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Ekner sade:

Samma här! Men att jag la av med jordnötssmör är att det blev lika beroendeframkallande som norska firklöver. Jag vågade inte ha det hemma...:)

Vad är norsk firklöver? Finns det inte en servis som heter så? Fast man kan ju samla på saker också... För kroppen är det nog nyttigare än att äta godis... :) Det kanske man kan ha som strategi - varje gång jag är sugen på nåt så får jag köpa en sak till min samling istället! Fast det skulle kunna bli dyrt... och framför allt ta mycket plats... :blink: I så fall får man begränsa sig till vad det man skulle ha ätit skulle kunnat kosta och samla det i en burk; en ostskiva=3kr, en ostskiva med smör=5kr osv... Oj, vad fort min burk skulle bli full under vissa perioder! :)

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Firkløver är en norsk chokladkaka som inte finns i Sverige. Under min värsta beroendetid kunde jag köpa 10 stora sådana och trycka i mej helt okontrollerat. Vaknade ofta på natten och smällde i mej 1 till 2 st. 
Jag har inte märkt av någon svensk chokladtyp som har samma beroendegrad......passa er för den chokladen!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är även övertygad att barnets sockerberoende kan bli vuxenlivets alkoholberoende. Hur många kroniska alkisar har inte varit gottegrisar som barn?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, Ekner sade:

Jag är även övertygad att barnets sockerberoende kan bli vuxenlivets alkoholberoende. Hur många kroniska alkisar har inte varit gottegrisar som barn?

Samma typ av beteende. Använda en substans för att trösta sig/må bra/ha kul/ha det mysigt/glömma sina problem o.s.v.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Ekner sade:

Helt rätt! Min farfar var periodare på alkohol, jag är periodare på mat. Min far blev absolutist vad gäller alkoholen men äter stora mängder godis.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Citat

This leads to the counterintuitive fact that we seen in our IDM clinic all the time. Eating less, when you go very, very low, makes you LESS hungry, not more hungry. If you have food cravings, then this effect is potentially very important. In the study shown, a 1200 calorie diet was virtually ineffective at lowering cravings where the 800 calorie diet reduces it by at least 50%.

https://betterhumans.coach.me/how-to-conquer-food-cravings-a3782bcb99c

...och vad är det lägsta man kan gå? ^_^

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MrB sade:

Vem f-n är hungrig? Men visst, fasta kan gå in under knasiga metoder om du vill... ;) Ät vad du vill när suget sätter in, och fasta bort det dåliga samvetet. Det har jag ju skrivit om ovan. Inget nytt, alltså. Spelar ingen roll om man överäter ägg eller socker, fastar man för att kompensera snarare än för hälsan blir det en knasig metod.
Egentligen ville jag använt ordet "tetig" istället för "knasig" men då kanske man måste vara från sydvästra delen av landet för att förstår vad jag menar. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, RobertAnd sade:

Jag ha varit sockerberoende så långt jag kan minnas, det var bara för att mamma förbjöd mig att äta godis mer än en gång i veckan som jag inte gjorde det oftare i barndomen (tack mamma!). Sen när jag blev vuxen kunde jag ju äta så mycket jag ville, och då blev det mer. Jag visste att det inte var bra, så vissa spärrar fanns i alla fall.

Men sedan ett år tillbaka, när jag började fokusera på tarmhälsa, mikrobiomet och resistent stärkelse så har sockersuget försvunnit, och det gjorde det aldrig ens på strikt LCHF. Drar jag ner på RS och andra fibrer återvänder det gradvis, även om det inte är lika illa. Nu läste jag detta i boken "Magsmart" av David Jonsson:

"Hos möss som utvecklat fettlever förbättras sjukdomen avsevärt om man ger mössen probiotiska bakterier och därmed förbättrar tarmbiotan vilket åtföljs av sänkta nivåer av inflammatoriska ämnen i mössens blodomlopp. Sambanden är inte helt och hållet klarlagda men vid fettlever har såväl människor som djur höjda nivåer av bakteriegiftet LPS och förhöjda nivåer av det inflammatoriska ämnet TNF-alfa. Omo man ger råttor en diet med runt tolv procent socker utvecklar de snabbt höga nivåer av LPS, ökade nivåer av inflammatoriska ämnen och samtidigt fettlever.
Sannolikheten är med andra ord stor att en kost med högt intag av socker och andra koncentrerade, fiberfria kolhydrater har en direkt drivande verkan på utvecklingen av fettlever. Särskilt oroande är detta kanske för små barn om de äter mycket socker. Fram till dess att barn är tre till fyra år är tarmbiotan extra lätta att förändra. Man kan säga att det är under de första levnadsåren som vår “grunduppsättning” med bakterier bestäms. Eter denna period verkar det som att vi har en normalflora som är lite mer permanent. Om det någon gång i livet är viktigt att äta sådant som gynnar kroppen (och tarmbakterierna) är det nog därför när barnen är små. För mycket socker för tidigt riskerar annars att befästa en sockerälskande, giftproducerande uppsättning tarmbakterier vilket säkerligen kan ha konsekvenser för barnets framtida hälsa."

Hur många av oss är sockerberoende p.g.a. för mycket socker innan 3-4 års åldern och medföljande dålig uppsättning tarmbakterier? Intressant tanke, eller hur? My har ju haft riktigt bra resultat med RS och probiotika, kan vara en delförklaring i alla fall. 

Det var du som sade att det var komplicerat.. och på den punkten håller jag med dig!

Däremot så skall man aldrig förklara så enkelt så att man inte kan dra några som helst vettiga slutsatser utav det!

Såå, back to basics.. man blir inte sjuk/fet/diabetisk utav kolhydrater per se.

Utan moder natur har förpackat alla kolhydrater med en massa fibrer/RS/annat.. med undantag av honung möjligtvis.

Och de funkar då som en "antidot" mot kolhydraterna/högt blodsocker.

Främst genom att sänka magsäckstömningshastigheten till tunntarmen.. RS funkar oxå men senare och främst i tjocktarmen via second meal och SCFA!

Och mycket riktigt.. hyperinsulinemi leder till steatos och fettlever.. i värsta fall även Cirros!

Sen så.. mmm.. klart olika tillskott påverkar.. annars så är de humbug.. och det är därför vi har en läkemedelslagstiftning, dvs så vi inte blir lurade.

Men.. och det är väl här som "tamedighemtanken",  kommer.. WTF skall vi bota olika livstilsymptom med tillskott/mediciner.. när problemet antagligen mer handlar om att man inte äter sk riktig mat, från färska, närodlade/näruppfödda, ekologiska.. what ever.. riktig mat!

Såå  boten mot dålig tarmflora och för snabb magsäckstömning är att äta riktig mat.. och det finns gott om naturligt probiotika/prebiotika i form av mat.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, MariaF sade:

Vem f-n är hungrig? Men visst, fasta kan gå in under knasiga metoder om du vill... ;) Ät vad du vill när suget sätter in, och fasta bort det dåliga samvetet. Det har jag ju skrivit om ovan. Inget nytt, alltså. Spelar ingen roll om man överäter ägg eller socker, fastar man för att kompensera snarare än för hälsan blir det en knasig metod.
Egentligen ville jag använt ordet "tetig" istället för "knasig" men då kanske man måste vara från sydvästra delen av landet för att förstår vad jag menar. 

Samma princip för mat som för food cravings. I ett kort perspektiv är det svårare och svårare att vara utan det man har ett beroende utav, men det kommer en topp som sedan börjar dala nedåt. Det blir inte svårare att motstå en craving med tiden, vilken det än är, sockerberoende eller mat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, IML sade:

Jag har insett att det är något sånt som händer när jag har prövat på att fasta. Jag börjar använda det som en ursäkt för att få göra avsteg eller äta onyttigheter...

Jo... det är väldigt lätt att falla dit på detta... Jag minns att nåt år, kan ha varit 2003 eller så medan jag fortfarande detoxfastade varje år, så hade jag flera fasteperioder just för viktnedgång. Officiellt var det förstås för att jag trivdes så bra med det. Jag mådde inte bra av det men minskade i vikt gjorde jag. Tack och lov insåg jag vad destruktivt det var så jag slutade. Med viktuppgång som följd.

Den strategi som på nåt sätt funkat bäst för mig är att göra något annat. Problemet är att det också blir en stressfaktor, typ "om jag sätter mig så vill jag äta, måste hitta på nåt". Brodera funkar hyfsat, det är svårt att brodera och äta samtidigt. Kanske skulle plocka fram broderiet igen istället för att sitta vid datorn? :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter några dagars seriös utvärdering kan jag meddela att magsjuka kan användas som en viktminskningsmetod. Funkar rätt bra på mumsandet också när smärtan i magen är större än behovet att mumsa i alla fall... -1,2kg på tre dagar. :unsure: Utökad fasta kan man nog kalla det också... ;)

• Gilla 2
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-09-07 at 09:31, IML sade:

Jag har insett att det är något sånt som händer när jag har prövat på att fasta. Jag börjar använda det som en ursäkt för att få göra avsteg eller äta onyttigheter... "För jag ska ju ändå fasta imorgon". Och som bestraffning, lägger in en extra fastedag för att kompensera att jag ätit "fel" dagen innan. Definitivt inte hållbart som livsstil i längden. 

Näe det där verkar vara mer av en mental åkomma.. synda/bota.. testa tagelskjorta nästa gång du syndat.

Kan erkänna att jag inte känner igen det, och jag är väl ingen som fastar frivilligt, däremot så händer allt som oftast att jag fastar ofrivilligt.. vilket i princip hade varit omöjligt innan LCHF.

Och jag tror/tycker/tänker att det nog är hälsosamt att fasta någon gång då och då, men jag tror/tycker/tänker även att annat vore hälsosamt.. som jag inte gör heller.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Zepp sade:

Kan erkänna att jag inte känner igen det, och jag är väl ingen som fastar frivilligt, däremot så händer allt som oftast att jag fastar ofrivilligt.. vilket i princip hade varit omöjligt innan LCHF.

När fastan kommer spontant är det absolut ingen konstighet. Det är när det används beräknande (t ex Om jag äter detta ikväll kan jag hoppa frukost och lunch i morgon!) som det blir så fel. Man kan använda fasta som ett verktyg i viktminskningen och hormonregleringen men det är just kompensationsdelen som blir det osunda i det hela. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med att använda fastan som en ursäkt för att överäta har jag använt mig av hundratals gånger tyvärr. Det är som att vetskapen om att jag inte ätit på ett tag sätter igång min beroendehjärna och jag hittar på en massa lögner,  tex "nu kan jag ta några bitar choklad efter maten - det är ingen fara" och plötsligt har jag ätit 200 g choklad och ett paket glass. Sedan skulle jag nog kunna fylla på med långa listor här om knäppa grejer jag ätit och knasiga metoder då mitt problem med sockerberoende började i 5-6 årsåldern och idag är jag 40+.

När det gäller fasta så tror jag verkligen på de hälsofördelar det ger samt att jag några gånger lyckats gå ner i vikt på det sättet plus att det borde vara ett sätt att bli befriad från att tänka på mat hela tiden. Alltså skulle jag vilja använda mig av periodisk fasta. Dock vet jag ju av erfarenhet att det brukar trigga igång mitt hetsätande som sagt... Nu sitter jag här efter en sommar med fruktansvärt dålig kost, många kilo plus, sockerberoende värre än någonsin ochhar startat om med lchf för sjuttielfte gången i mitt liv. För att klara det borde jag nog äta regelbundet och hålla mig mätt, men tänker ändå "borde försöka med16:8 så jag går ner i vikt och det händer något...". Vad är det rätta i det här läget?

Insåg nu att jag tog över tråden med eget ämne, sorry!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

När fastan kommer spontant är det absolut ingen konstighet. Det är när det används beräknande (t ex Om jag äter detta ikväll kan jag hoppa frukost och lunch i morgon!) som det blir så fel. Man kan använda fasta som ett verktyg i viktminskningen och hormonregleringen men det är just kompensationsdelen som blir det osunda i det hela. 

Det beror på. Alla människor är inte likadana psykologiskt. Ovanstående kanske gäller för dig. Jag har inga problem att använda fasta för att kompensera om jag måste eller som en planerad del av min viktminskning.

Jag har inga ätstörningar öht förutom att jag älskar mycket av all mat kanske. Men har både på detta forum och IRL fått höra allt ifrån bulimi till anorexia mm. emellanåt.

Man bör vara lite försiktig om man tror att man enkelt kan lägga en ätstörningsdiagnos bara för att tycker det påminner om en sådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där håller jag inte med dig. Visserligen kan man diskutera betydelsen av ordet "ätstörning" men oavsett hur man definierar det så blir man inte 100+:are utan att nåt är lurt med ens matvanor. Sedan om det är fysiologiskt eller psykologiskt spelar inte så stor roll. Ätstörd på något sätt är man ändå, vill jag påstå. Och man behöver inte Dr Fung eller nån annan förespråkare för fasta för att komma på att om man äter för mycket en gång så kan man hoppa nästa mål för att kompensera. Om man däremot använder det strategiskt som ett verktyg för att minska i vikt och bli hormonbalanserad så hävdar jag att det är sunt och bra. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, yffan sade:

Sedan skulle jag nog kunna fylla på med långa listor här om knäppa grejer jag ätit och knasiga metoder då mitt problem med sockerberoende började i 5-6 årsåldern och idag är jag 40+.

När det gäller fasta så tror jag verkligen på de hälsofördelar det ger samt att jag några gånger lyckats gå ner i vikt på det sättet plus att det borde vara ett sätt att bli befriad från att tänka på mat hela tiden. Alltså skulle jag vilja använda mig av periodisk fasta. Dock vet jag ju av erfarenhet att det brukar trigga igång mitt hetsätande som sagt... Nu sitter jag här efter en sommar med fruktansvärt dålig kost, många kilo plus, sockerberoende värre än någonsin ochhar startat om med lchf för sjuttielfte gången i mitt liv. För att klara det borde jag nog äta regelbundet och hålla mig mätt, men tänker ändå "borde försöka med16:8 så jag går ner i vikt och det händer något...". Vad är det rätta i det här läget?

Du tar inte alls över tråden, det var ju egna historier jag ville ha! Du får jättegärna berätta mer om dessa. :)
För mig personligen blir den periodiska fastan ett verktyg för kompensation i första hand och det klassar jag som osunt, alltså går det bort. Ser du en risk med att du inte kan äta "lagom" när du äter utan kanske snarare sitter och räknar hur många mer kalorier du kan äta om du fastar x antal timmar eller liknande, ja, då tror jag det är bättre att avstå och i första hand fokusera på regelbundet ätande tre gånger om dagen. Sen, när du känner dig tryggare i det så kan det vara läge att testa fasta. Regelbundet ätande kan vara nog så svårt, åtminstone för mig.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack?! Ja, precis som du säger kan regelbundet ätande vara nog så svårt (av bra mat alltså- godis kan jag äta hur regelbundet som helst?). Antagligen klokt att komma in i det ordentligt först!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Där håller jag inte med dig. Visserligen kan man diskutera betydelsen av ordet "ätstörning" men oavsett hur man definierar det så blir man inte 100+:are utan att nåt är lurt med ens matvanor. Sedan om det är fysiologiskt eller psykologiskt spelar inte så stor roll. Ätstörd på något sätt är man ändå, vill jag påstå. Och man behöver inte Dr Fung eller nån annan förespråkare för fasta för att komma på att om man äter för mycket en gång så kan man hoppa nästa mål för att kompensera. Om man däremot använder det strategiskt som ett verktyg för att minska i vikt och bli hormonbalanserad så hävdar jag att det är sunt och bra. 

Ja men det här som vissa skriver om skuld och skam är kanske inte något som gäller alla. Har aldrig känt skuld eller skam eller något liknande gällande mat men det är kanske vanligt att folk gör.

Jag kan lägga in 24h extra fasta för att boosta viktminskning ibland och det kan även vara en strategi för att kompensera en släktträff där jag med barnen förväntas ta ett glas skumpa och äta tårta. Jag kan välja att skippa det också.

I en annan tråd vill någon äta några skivor goudaost. Då kan man antingen ta bort osten eller fasta en längre period eller tom göra bäggedera. Bägge strategier funkar och är sunda. Goudaost är knappast den största synden i matriket. Inget av det är någon form av ätstörning heller.

Det är en kortsiktigt planerad strategi och fungerar både kortsiktigt och långsiktigt.

Behövs ingen speciell störning för att hamna på 100+. Man följer bara samhällskulturen generellt så hamnar man där. Stress, 3 huvudmåltider om dagen + snacks och fika och då är man där på nolltid.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som upplevs som knasigt idag kanske inte gör det i framtiden.

Jag har provat de flesta av knasiga metoder från veckomagasinen under åren.

En av de knasigaste metoderna var då jag 1981 testade "Kolhydratmetoden". Jag var 19 år gammal och rasade i vikt. 

Tyckte då alltså att det var skruvat och nästan lite farligt då jag kände mig matt, yr och tappade en del hår.

Denna dieten i dagens ljus är ju alltså Atkins/LCHF. Då var ju metoden inte så känd i Sverige. Hade inget internet då, bara en veckotidning att tillgå.

Återgick därefter till det jojobantande med lågkalorikost som kändes tryggt och vant:(.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-09-09 at 09:39, yffan sade:

Det där med att använda fastan som en ursäkt för att överäta har jag använt mig av hundratals gånger tyvärr. Det är som att vetskapen om att jag inte ätit på ett tag sätter igång min beroendehjärna och jag hittar på en massa lögner,  tex "nu kan jag ta några bitar choklad efter maten - det är ingen fara" och plötsligt har jag ätit 200 g choklad och ett paket glass. Sedan skulle jag nog kunna fylla på med långa listor här om knäppa grejer jag ätit och knasiga metoder då mitt problem med sockerberoende började i 5-6 årsåldern och idag är jag 40+.

Du har redan svarat på din fråga.. och man kan rätt sällan ställa rätt fråga innan man vet svaret!

Men hur som helst.. utifrån din fråga så uppkommer lite olika andra aspekter och funderingar, tex om hyperinsulinemi är din främsta orsak till övervikt och felätande?

LCHF löser främst problematiken för de med hyperinsulinemi och/eller metabolt syndrom via ändrad homeostas.

Och sen.. fasta är en annan grej man kan misstolka/missbruka.. då kallas det som regel för bantning/kalorirestriktion!

Vilket per se, knappast diskvalificerar varken LCHF, fasta, 16:8, 5:2.. eller träning/motion.. allt måste ses i individens perspektiv och möjligheter/social/mentala kontext!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg