MariaF

Om ätstörningar och knasiga metoder

Recommended Posts

3 timmar sedan, yffan sade:

Sedan skulle jag nog kunna fylla på med långa listor här om knäppa grejer jag ätit och knasiga metoder då mitt problem med sockerberoende började i 5-6 årsåldern och idag är jag 40+.

När det gäller fasta så tror jag verkligen på de hälsofördelar det ger samt att jag några gånger lyckats gå ner i vikt på det sättet plus att det borde vara ett sätt att bli befriad från att tänka på mat hela tiden. Alltså skulle jag vilja använda mig av periodisk fasta. Dock vet jag ju av erfarenhet att det brukar trigga igång mitt hetsätande som sagt... Nu sitter jag här efter en sommar med fruktansvärt dålig kost, många kilo plus, sockerberoende värre än någonsin ochhar startat om med lchf för sjuttielfte gången i mitt liv. För att klara det borde jag nog äta regelbundet och hålla mig mätt, men tänker ändå "borde försöka med16:8 så jag går ner i vikt och det händer något...". Vad är det rätta i det här läget?

Insåg nu att jag tog över tråden med eget ämne, sorry!

Du tar inte alls över tråden, det var ju egna historier jag ville ha! Du får jättegärna berätta mer om dessa. :)
För mig personligen blir den periodiska fastan ett verktyg för kompensation i första hand och det klassar jag som osunt, alltså går det bort. Ser du en risk med att du inte kan äta "lagom" när du äter utan kanske snarare sitter och räknar hur många mer kalorier du kan äta om du fastar x antal timmar eller liknande, ja, då tror jag det är bättre att avstå och i första hand fokusera på regelbundet ätande tre gånger om dagen. Sen, när du känner dig tryggare i det så kan det vara läge att testa fasta. Regelbundet ätande kan vara nog så svårt, åtminstone för mig.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack?! Ja, precis som du säger kan regelbundet ätande vara nog så svårt (av bra mat alltså- godis kan jag äta hur regelbundet som helst?). Antagligen klokt att komma in i det ordentligt först!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Där håller jag inte med dig. Visserligen kan man diskutera betydelsen av ordet "ätstörning" men oavsett hur man definierar det så blir man inte 100+:are utan att nåt är lurt med ens matvanor. Sedan om det är fysiologiskt eller psykologiskt spelar inte så stor roll. Ätstörd på något sätt är man ändå, vill jag påstå. Och man behöver inte Dr Fung eller nån annan förespråkare för fasta för att komma på att om man äter för mycket en gång så kan man hoppa nästa mål för att kompensera. Om man däremot använder det strategiskt som ett verktyg för att minska i vikt och bli hormonbalanserad så hävdar jag att det är sunt och bra. 

Ja men det här som vissa skriver om skuld och skam är kanske inte något som gäller alla. Har aldrig känt skuld eller skam eller något liknande gällande mat men det är kanske vanligt att folk gör.

Jag kan lägga in 24h extra fasta för att boosta viktminskning ibland och det kan även vara en strategi för att kompensera en släktträff där jag med barnen förväntas ta ett glas skumpa och äta tårta. Jag kan välja att skippa det också.

I en annan tråd vill någon äta några skivor goudaost. Då kan man antingen ta bort osten eller fasta en längre period eller tom göra bäggedera. Bägge strategier funkar och är sunda. Goudaost är knappast den största synden i matriket. Inget av det är någon form av ätstörning heller.

Det är en kortsiktigt planerad strategi och fungerar både kortsiktigt och långsiktigt.

Behövs ingen speciell störning för att hamna på 100+. Man följer bara samhällskulturen generellt så hamnar man där. Stress, 3 huvudmåltider om dagen + snacks och fika och då är man där på nolltid.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som upplevs som knasigt idag kanske inte gör det i framtiden.

Jag har provat de flesta av knasiga metoder från veckomagasinen under åren.

En av de knasigaste metoderna var då jag 1981 testade "Kolhydratmetoden". Jag var 19 år gammal och rasade i vikt. 

Tyckte då alltså att det var skruvat och nästan lite farligt då jag kände mig matt, yr och tappade en del hår.

Denna dieten i dagens ljus är ju alltså Atkins/LCHF. Då var ju metoden inte så känd i Sverige. Hade inget internet då, bara en veckotidning att tillgå.

Återgick därefter till det jojobantande med lågkalorikost som kändes tryggt och vant:(.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-09-09 at 09:39, yffan sade:

Det där med att använda fastan som en ursäkt för att överäta har jag använt mig av hundratals gånger tyvärr. Det är som att vetskapen om att jag inte ätit på ett tag sätter igång min beroendehjärna och jag hittar på en massa lögner,  tex "nu kan jag ta några bitar choklad efter maten - det är ingen fara" och plötsligt har jag ätit 200 g choklad och ett paket glass. Sedan skulle jag nog kunna fylla på med långa listor här om knäppa grejer jag ätit och knasiga metoder då mitt problem med sockerberoende började i 5-6 årsåldern och idag är jag 40+.

När det gäller fasta så tror jag verkligen på de hälsofördelar det ger samt att jag några gånger lyckats gå ner i vikt på det sättet plus att det borde vara ett sätt att bli befriad från att tänka på mat hela tiden. Alltså skulle jag vilja använda mig av periodisk fasta. Dock vet jag ju av erfarenhet att det brukar trigga igång mitt hetsätande som sagt... Nu sitter jag här efter en sommar med fruktansvärt dålig kost, många kilo plus, sockerberoende värre än någonsin ochhar startat om med lchf för sjuttielfte gången i mitt liv. För att klara det borde jag nog äta regelbundet och hålla mig mätt, men tänker ändå "borde försöka med16:8 så jag går ner i vikt och det händer något...". Vad är det rätta i det här läget?

Insåg nu att jag tog över tråden med eget ämne, sorry!

Du har redan svarat på din fråga.. och man kan rätt sällan ställa rätt fråga innan man vet svaret!

Men hur som helst.. utifrån din fråga så uppkommer lite olika andra aspekter och funderingar, tex om hyperinsulinemi är din främsta orsak till övervikt och felätande?

LCHF löser främst problematiken för de med hyperinsulinemi och/eller metabolt syndrom via ändrad homeostas.

Och sen.. fasta är en annan grej man kan misstolka/missbruka.. då kallas det som regel för bantning/kalorirestriktion!

Vilket per se, knappast diskvalificerar varken LCHF, fasta, 16:8, 5:2.. eller träning/motion.. allt måste ses i individens perspektiv och möjligheter/social/mentala kontext!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg