Gå till innehåll

Nybörjare som inte fattar så mycket än... hjälp ! Hungrig !

Recommended Posts

Hej ! 

Tredje dagen med strikt lchf. Har läst på allt här inne på kostdoktorn och på massa andra ställen. Fattar vad jag ska äta för typ av mat. Men är på kvällen ff hungrig och då ser det ut som att jag har ätit det jag ska/får/bör. 

2 ägg

6 skivor bacon

100 g ölkorv

100 g vitkål

100 g nötfärs

0,5 dl vispgrädde

1 tsk ajvar relish

50 g smör

20 g fetaost

2 g gräslök

Totalt: 1773 kcal 

i gram :                    i procent :

81 g protein             19 %

159 g fett                  79 %

8 g kolhydrater          2 %

Vad kan jag ändra /göra ? Vill ju inte gå omkring hungrig:(

Mvh Tina

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser i princip bra ut. Men om du fortfarande är hungrig så prova lite större portioner, men samma E%-fördelning.

Sen, som jag brukar säga till barnen, det är inte farligt att vara hungrig. ;)

• Gilla 5
Länk till inlägg

Hej. Om det är för tufft så kan du separera dina mål.

Mål 1. Ät LCHF en vecka eller två. Se till att hålla procenten men ät dig mätt.

Mål 2. Börja minska mängd.

• Gilla 2
Länk till inlägg
1 timme sedan, Tifa sade:

Hej ! 

Tredje dagen med strikt lchf. Har läst på allt här inne på kostdoktorn och på massa andra ställen. Fattar vad jag ska äta för typ av mat. Men är på kvällen ff hungrig och då ser det ut som att jag har ätit det jag ska/får/bör. 

2 ägg

6 skivor bacon

100 g ölkorv

100 g vitkål

100 g nötfärs

0,5 dl vispgrädde

1 tsk ajvar relish

50 g smör

20 g fetaost

2 g gräslök

Totalt: 1773 kcal 

i gram :                    i procent :

81 g protein             19 %

159 g fett                  79 %

8 g kolhydrater          2 %

Vad kan jag ändra /göra ? Vill ju inte gå omkring hungrig:(

Mvh Tina

Vet ju så klart inte men, ät mer, är första rådet.. det andra handlar då mer om Dopamin och glukosbrist!

Dvs det första som händer är att du får glukosbrist.. kroppen via Dopamin skriker efter socker/glukos.. det är då man skall dricka buljong och liknade, ta en ostrulle med smör/kallt kokt ägg.. typ.

Tre dagar är typ nada.. glukosbristen var själva tanken med LCHF, dvs att kroppen i stället skall använda mer kroppseget fett.. under tiden tills homeostasen och Dopamin lugnat ner sig så får du äta ostrullar med smör/kallt kokt ägg.

Iallafall så kan jag lugna dig.. det går över!

• Gilla 6
Länk till inlägg

Välkommen hit till forumet Tifa!

Det framkommer inte vilket ungefärligt kaloriintag din kropp varit van vid sedan tidigare.

Lchf går ju inte ut på att räkna kalorier men 1773 kcal kanske blir ett ordentligt underskott om din kropp är van vid ett högre intag.

Mitt råd är att du ska äta mer så att du blir ordentligt mätt. Fördelningen ser bra ut så lägg till lite mer bara. Ät och njut!

Att gå hungrig på en förändrad diet ökar risken för att du ger upp. 

Lycka till!:)

• Gilla 5
Länk till inlägg

I synnerhet i början kan det vara svårt att skilja på hunger och sug. Drick ett glas vatten och vänta en stund. Tänk dej ett kokt ägg. Känns det verkligen som det skulle vara riktigt gott är du hungrig, så ät något. Är det inte riktigt vad du egentligen skulle vilja ha är du sugen. Ta en kopp varmt te eller nåt. Jag tycker varmt fyller magen bättre

• Gilla 3
Länk till inlägg

Lite äppelcidervinäger i ett glas vatten är en huskur mot sötsög. Testa det. Vill du fortfarande äta efter det, så är du hungrig och inte sugen och kan äta något. Förslagsvis något LCHF-tillåtet som inte är jättegott, t ex kokt ägg. Te som tipsats om är också en bra idé. 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Åh tack för alla bra tips ! 

Brukar äta ca 1800 kcal i vanliga fall om jag 

äter annan kost. Då är det nog så att jag får ta nåt ägg eller liknande om det behövs eller vänta ut hungern.  Skönt att höra att min fördelning trots allt verkar vara ok, är ju aningens svårt nu i början. Stor omställning ändå ! Jättebra forum med mycket matnyttigt. Tack alla! 

• Gilla 7
Länk till inlägg

När jag började med LCHF för många år sedan var jag sugen/ hungrig på kvällarna trots att jag ätit bra och tillräckligt. Köpte olika ölkorvar, ostar, oliver och annat småplock som jag åt på kvällarna. Drack även te med kokosfett. Efter ett par veckor försvann suget/ hungern.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Mer vitkål, rå, stekt, kokt eller som surkål.. varje dag.

Dels så är det billigt, dels ger det fibrer/RS, SCFA/second meal, Probiotika/Prebiotika, dels så fyller det ut både tallriken och maggen.

Men framförallt så är det gott.:huh:

• Gilla 4
Länk till inlägg