Gå till innehåll

Tung styrketräning och LCHF


mariee

Recommended Posts

Jag tänkte skapa en tråd där man kan dela med sig av sina erfarenheter angående tung styrketräning och LCHF.

 

Själv kör jag lchf sedan några år, med lite perioder av uppehåll.

Just nu kör jag lchf kombinerat med periodisk fasta. Sedan styrketränar jag så tungt jag bara orkar. Fick barn på skottdagen 2012 och hade stora problem med foglossning som fortfarande sitter i. Så vissa övningar får jag hoppa över, andra får jag köra väldigt försiktigt.

 

Tyvärr har jag fortafarande ca tio kilo jag vill gå ner. Och det händer inte mycket på vågen. Så jag tar gärna emot tips på vad jag kan göra för att gå ner det sista.

 

/Marie

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tränar en hel del styrketräning och tycker det fungerar bra med LCHF och styrketräning. Jag kör ofta morgonpass innan jag äter frukost och det fungerar också bra fast jag brukar se till att äta ordentligt kvällen innan och börjar ofta med en proteinshake. 

 

Tänkte bara kommentera det där med att gå ner i vikt och styrketräna. Det kan vara lurigt iomed att en del av syftet med styrketräning är att bygga muskler vilket snarare brukar göra att man ökar i vikt. Jag vägde exempelvis 73 innan jag började styrketräna och nu väger jag närmare 80kg. Jag har exakt samma midjemått som vid 73kg. Mitt tips är att du struntar i vågen och försöker att fokusera på kroppsmått, alltså mät någon gång i veckan olika delar av kroppen, tex höft, armar, lår, bröst. Försök släppa tanken på kg och vågen helt om du kan och låt bli den i några månader för att släppa fixeringen vid just vikt. 

 

Tips angående foglossningarna lämnar jag till någon med mer erfarenhet av att föda barn :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat styrketräning nu i 2 veckor och tycker det fungerar jättebra att kombinera med LCHF mat. Klokt att låta bli vågen och mäta helt klart. Annars blir man lätt besviken. Ett annat tips är att fota hela dig och se hur du får en toning på kroppen. Vissa kroppsdelar har ju en tendens att svara på träning bättre än andra. Blir själv galen på baksidan av mina lår. Där måste jag jobba stenhårt. Dra ner på kolhydraterna om du kan med mindre mejerier och tillåt smör och kokosfett det är fantastiskt gott. Och känn efter vad du behöver innan -Om du behöver ngt just 1-1/1 h innan...

Att stärka bäcken igen... simma fungerar för en del. Noll vikt och jämn belastning.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst borde jag låta bli vågen. Men som gammal "bantare" är det svårt. Tycker inte det händer så mycket med måtten heller tyvärr. Visst att vikten inte är det viktigaste =) men jag behöver gå ner ca tio tror jag för att få någorlunda den kropp jag vill ha. Jag gillar synliga muskler och kommer aldrig bli en smalis eftersom jag är ganska grov men jag skulle så gärna vilja känna mig nöjd.

Vet inte om det har att göra med att jag slutade amma och satte in en hormonspiral i höstas.

Ska försöka äta lite mindre mejerier ett tag, tror jag.

Har kört rätt strikt i två veckor nu (utan något fuskande som jag gjorde innan) och hoppas det vänder neråt nu.

Just nu styrketränar jag fyra gånger i veckan och jag har delat upp det så här:

-Ben och mage

-Axlar och biceps

-Bröst och triceps

-Rygg och ben

 

Eftersom jag inte tränat ben så mycket förut har jag fokus på det nu. Kör mest traditionella övningar som benböj marklyft och framsida +  baksida i maskin. Kan inte göra utfall p.g.a. fogarna. Har ni något tips på bra ben-rumpövning?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

jag behöver gå ner ca tio tror jag för att få någorlunda den kropp jag

vill ha

. Jag gillar synliga muskler och kommer aldrig bli en smalis

eftersom jag är ganska grov men jag skulle så gärna vilja känna mig

nöjd.

 
Med LCHF kommer du viktnormaliseras, dvs kroppen får den vikt den var tänkt att ha. Vad du tycker är snyggt eller inte bryr den sig inte så mycket om.
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 
Med LCHF kommer du viktnormaliseras, dvs kroppen får den vikt den var tänkt att ha. Vad du tycker är snyggt eller inte bryr den sig inte så mycket om.

 

Typiskt. Kan den inte lyssna på mig? ;)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte skapa en tråd där man kan dela med sig av sina erfarenheter angående tung styrketräning och LCHF.

 

Själv kör jag lchf sedan några år, med lite perioder av uppehåll.

Just nu kör jag lchf kombinerat med periodisk fasta. Sedan styrketränar jag så tungt jag bara orkar. Fick barn på skottdagen 2012 och hade stora problem med foglossning som fortfarande sitter i. Så vissa övningar får jag hoppa över, andra får jag köra väldigt försiktigt.

 

Tyvärr har jag fortafarande ca tio kilo jag vill gå ner. Och det händer inte mycket på vågen. Så jag tar gärna emot tips på vad jag kan göra för att gå ner det sista.

 

/Marie

 

Om du vill gå ner i vikt så är långa promenader eller konditonsmotion effektivare än styrketräning.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill gå ner i vikt så är långa promenader eller konditonsmotion effektivare än styrketräning.

 

Styrketräning är A och O. Som komplement till detta så håller jag dock med. De flesta säger "gå ned i vikt" men menar "minska rätt sorts vikt", dvs fett och behålla/öka muskelmassa.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat styrketräning nu i 2 veckor och tycker det fungerar jättebra att kombinera med LCHF mat. Klokt att låta bli vågen och mäta helt klart. Annars blir man lätt besviken. Ett annat tips är att fota hela dig och se hur du får en toning på kroppen. Vissa kroppsdelar har ju en tendens att svara på träning bättre än andra. Blir själv galen på baksidan av mina lår. Där måste jag jobba stenhårt. Dra ner på kolhydraterna om du kan med mindre mejerier och tillåt smör och kokosfett det är fantastiskt gott. Och känn efter vad du behöver innan -Om du behöver ngt just 1-1/1 h innan...

Att stärka bäcken igen... simma fungerar för en del. Noll vikt och jämn belastning.

 

Bra att du kommit igång med styrketräning!

 

Vad gäller det jag fetat ovan, de första åren så är det viktigt att inte tänka i termer som "kroppsdelar" eller "muskelgrupper". Det är inte heller någon idé att tänka på specialisering etc. Tvärtom är den här typen av tänkande en viktig grundorsak till att de flesta får dåliga eller inga (bestående) resultat av sin träning.

 

Tänk istället övningar och kroppen som helhet. Glöm allt vad små isolationsövningar heter. Lägg allt fokus på stora sammansatta övningar som knäböj, marklyft, benpress och press- och dragövningar. Det är den typen av övningar som bygger såväl grundfysik som -styrka.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrketräning är A och O. Som komplement till detta så håller jag dock med. De flesta säger "gå ned i vikt" men menar "minska rätt sorts vikt", dvs fett och behålla/öka muskelmassa.

 

Menar du att man skulle gå ner snabbare i vikt av styrketräning än av det jag föreslog? Styrketräning är naturligtvis bra för att behålla muskelmassan under tiden man går ner i vikt och för att höja basalförbränningen.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att man skulle gå ner snabbare i vikt av styrketräning än av det jag föreslog? Styrketräning är naturligtvis bra för att behålla muskelmassan under tiden man går ner i vikt och för att höja basalförbränningen.

 

Styrketräning + det du tog upp är A och O om man bryr sig om kvalitativ viktminskning. Är det enbart "biggest loser"-agenda som räknas så skulle jag nog invända med att kombinera det du tog upp med att gå på en VLCD. Men, som jag skrev ovan, det är i regel kvalitet man önskar när man går ned i vikt.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

×
×
  • Skapa nytt...