Jump to content

Känslig ketos


Dennis
 Share

Recommended Posts

Hej

Tidigare kunde jag äta en låg/moderat mängd kolhydrater utan att bryta ketosen, men nu för tiden har min ketos blivit oehört känslig. Det räcker (nästan) med att jag tittar på kolhydrater för att ketosen ska brytas. Det kan alltså räcka med 2-4 gram kolhydrater för att ketosen ska avta. 

Någon som har tips på hur man kan stärka ketosen / kroppens förmåga att vara kvar i ketos?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hur mäter du att du är i ketos? 

Mäter du blod (BHB)? Vilka värden kommer du upp i?

Tränar du regelbundet?

Om du söker så hittar du några trådar där vi har diskuterat runt det fenomenet som även Phinney och Volek beskriver - efter dom hade skrivit sin bok...

dom skriver att en icke-fettdriven kropp kan till en början komm aupp i ganska höga värden, de som föranledde den där välkända kurvan, där en optimal nivå verkar vara mellan 1,0 och 3,0. 

Men så kommer verkligheten ikapp....efter ett tag blir kroppen mer van vid fettdrift och lägger inte längre upp ett lager av BHB, vilket ser så ut att ketosen minskar. Dvs blodvärdet sjunker. Men det kan vara så att kroppen lärt sig att bygga precis så mycket ketoner som behövs....Phinney lär senare ha sagt att det inte är säkert att det är bra för kroppen att jämt ha höga ketonvärden...men det finns ju ingen forskning på det, tyvärr. (Mer än för epileptiska barn som går på en speciell ketogen diet, och där finns det tydligen lite problem, men dom äter väldigt extrem också) 

Det som verkar viktigt är att kolla hur blodsockret beter sig och vad förhållandet mellan de två är, den sk glukos-keton-indexet (GKI).

Kika lite runt på den här sidan: https://optimisingnutrition.com/2015/07/20/the-glucose-ketone-relationship/

Men. Härom tvistar de lärde....

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Folk irriterar sig när jag skriver om fasta i varje tråd. Men här kan man ju lixom inte låta bli... ^_^

Är redo att slå vad att om du fastar och tränar en period kommer din ketogenesis swisha till. Ta bort middag och gå ut och spring.

Som vi såg i en liknande tråd så är ketosis i både träning och fasta lite högre och förmodligen byggs effekten på i kombination.

Du kan ju precis som du själv konstaterar vara superstrikt och ta bort alla kolh och minimera protein.

 

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, MrB sade:

Folk irriterar sig när jag skriver om fasta i varje tråd. Men här kan man ju lixom inte låta bli... ^_^

Inte ATT du skriver om fasta i nästan varje tråd utan HUR du skriver om det (förenklat "ät vad som helst och kompensera överätning med fasta"). I detta sammanhang tycker jag att du har rätt. Fasta kan sannolikt vara till god hjälp för att stanna i ketos. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, MariaF sade:

Inte ATT du skriver om fasta i nästan varje tråd utan HUR du skriver om det (förenklat "ät vad som helst och kompensera överätning med fasta"). I detta sammanhang tycker jag att du har rätt. Fasta kan sannolikt vara till god hjälp för att stanna i ketos. 

Det är förenklat, men faktum är att det ofta fungerar. Däremot så ska man inte pga det börja hamna snett och tro att man kan trycka i sig vad som helst totalt oreflekterat, det kan, som du säger gå utför.

I en annan tråd debatterar vi dock ost vilket jag placerar som den mildare av synder. 

Men sedan skall vi inte sticka under stolen med att om man är en sk Fung-supporter så finns det vissa skiljelinjer bland detta läger och LCHF. Fung sågar samtliga dieter inklusive LCHF och menar att de på sikt inte lyckas pga sjunkande BMR mm. 

https://community.myfitnesspal.com/en/discussion/1108463/dr-jason-fung-on-why-diets-fail-in-the-long-run

Man kan inte ensidigt fokusera på matinnehåll. Budskapet blir att man mer eller mindre blir tvungen att fasta ibland, vilket många lchf inte kommer hålla med om.

Det där med att kompensera med fasta är ju alltid en balansgång. En småbarnsförälder kan ju värdera det högt att få sitta med sina barn och äta tårta någon gång. Då är det svårt att gå in bara med hälsoargument.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Dennis

Jagar du en viss nivå av ketos för epilepsi besvär? Om det inte är fallet utan att du vill krympa kaggen så behöver du inte bry dig om du är i ketos eller ej. Det går nämligen alldeles utmärkt att vara i stark ketos utan att tappa 1 gram i fett, ja tillochmed gå upp i fett m a o din kropp går då på fett drift, men det är det fett som du ätit som du bränner och skapar ketonkroppar från.

Om du vill få höga värden på mätaren så stick till en kosttillskottsbutik och köp MCT olja (mycket, mycket effektivare än kokosolja), tryck i dig några matskedar och se mätaren spika i höjden, du kan tillochmed äta några potatisar och även vara i s.k "nutritional ketosis" om du kör med MCT olja (smygtips för epileptiker).

 

Vill du krympa kistan och va säker på att din ketos beror på att du bränner kroppsfett, ja då är MrB:s förslag bäst, fasta dig in i ketos vilket är det naturligaste sättet att hamna i ketos, förr i tiden behövdes inga speciella koster utan gammal hederlig brist på mat fixade det :)

Lycka till!

 

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, johan76 sade:

@Dennis

Jagar du en viss nivå av ketos för epilepsi besvär? Om det inte är fallet utan att du vill krympa kaggen så behöver du inte bry dig om du är i ketos eller ej. Det går nämligen alldeles utmärkt att vara i stark ketos utan att tappa 1 gram i fett, ja tillochmed gå upp i fett m a o din kropp går då på fett drift, men det är det fett som du ätit som du bränner och skapar ketonkroppar från.

Om du vill få höga värden på mätaren så stick till en kosttillskottsbutik och köp MCT olja (mycket, mycket effektivare än kokosolja), tryck i dig några matskedar och se mätaren spika i höjden, du kan tillochmed äta några potatisar och även vara i s.k "nutritional ketosis" om du kör med MCT olja (smygtips för epileptiker).

 

Vill du krympa kistan och va säker på att din ketos beror på att du bränner kroppsfett, ja då är MrB:s förslag bäst, fasta dig in i ketos vilket är det naturligaste sättet att hamna i ketos, förr i tiden behövdes inga speciella koster utan gammal hederlig brist på mat fixade det :)

Lycka till!

 

 

 

Precis, värdet på ketonmätaren säger ingenting om vikten står stilla, går upp eller ner. Den säger bara att du bränner massa fett, och i en s.k. ketogen diet är det omöjligt att särskilja om det är kroppsfett eller tillsatt fett man bränner. Ketos i fasta å andra sidan, är garanterad förbränning av kroppsfett, vilket oftast är det man vill uppnå. Även vid kalorirestriktion och lågfett-diet kan man vara i full ketos, och även då talar vi om garanterad förbränning av kroppsfett, eftersom man inte äter fett. Det förvånade mig när jag såg att "potato hack", när man bara äter kokt potatis i några dagar, oftast är en ketogen diet. https://potatohack.com/2017/06/14/the-potatogenic-diet/  Ingen klarar av att äta tillräckligt med potatis för att uppehålla livet, och man tvingar då kroppen till fettförbränning. Även folk på LCHF säger sig ha fått djupare ketos med potato hack än de någonsin hade på LCHF.

Det finns kanske ett eller annat skäl till varför man skulle vilja vara i ketos även om man inte har epilepsi. Det kan kännas lite häftigt t.ex. - en "mental klarhet". En viss antiinflammatorisk effekt också, men det finns å andra sidan tusentals saker som är antiinflammatoriska som är enklare än att jaga ketoner. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, johan76 sade:

@Dennis

Jagar du en viss nivå av ketos för epilepsi besvär? Om det inte är fallet utan att du vill krympa kaggen så behöver du inte bry dig om du är i ketos eller ej. Det går nämligen alldeles utmärkt att vara i stark ketos utan att tappa 1 gram i fett, ja tillochmed gå upp i fett m a o din kropp går då på fett drift, men det är det fett som du ätit som du bränner och skapar ketonkroppar från.

Om du vill få höga värden på mätaren så stick till en kosttillskottsbutik och köp MCT olja (mycket, mycket effektivare än kokosolja), tryck i dig några matskedar och se mätaren spika i höjden, du kan tillochmed äta några potatisar och även vara i s.k "nutritional ketosis" om du kör med MCT olja (smygtips för epileptiker).

 

Vill du krympa kistan och va säker på att din ketos beror på att du bränner kroppsfett, ja då är MrB:s förslag bäst, fasta dig in i ketos vilket är det naturligaste sättet att hamna i ketos, förr i tiden behövdes inga speciella koster utan gammal hederlig brist på mat fixade det :)

Lycka till!

 

 

 

Mm.. prexis.. ketonmätning är viktig vid epilepsi och för att kolla om man äter rätt, när man försöker äta en ketogen diet.

Dvs för de flesta.. man äter ketogent så bra man begriper.. då borde man hur som helst kunna mäta upp några ketoner, i urin, blod eller utandningsluft.

Såå, man inleder med att dra ner drastiskt på kolhydrater och öka fett, det ger utslag, sen blir man riktigt radikal och försöker nolla kolisarna, det ger oxå utslag.

O sen följer, man inför kokosfett, man börjar träna, man ersätter frukosten med MBC.. och sen så börjar man oxå att fasta.. alla de grejerna borde ge utslag.

I värsta fall reducerar man även protein till löjligt låga nivåer.

Iallafall, ketonkroppar bildas främst vid brist på glukos för omedelbar användning.. så på så sätt är det ett tecken.. främst i början.

Men.. ketonhalt säger inte så mycket mer.. än att man äter ketogent.. eller fastar.

Iallafall.. keto sweet spot uppges ligga på 1-3 mätt i blodet, dvs vi pratar om diet induced ketosis, grejen är att det varken finns några fördelar att ligga högre och ligger man lägre än 1 så får man rannsaka sig själv huruvida man äter ketogent, för mycket eller för ofta.

Hur som helst.. läkare som rekomenderar ketogen diet mot epilepsi vill helst att man ligger på minst 4.. och det tarvar altså både högt fettintag, kalori- och protein-begränsning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...