Jump to content

Biverkningar

Lena Eriksson
 Share

Recommended Posts

Välkommen hit, Lena! Lite osäker på om det kan anses vara ett övergångsproblem... För min del får jag halsbränna när jag äter för mycket fett vid ett och samma tillfälle. Hur mycket som är lite/lagom/mycket får man nog prova sig fram till. Lycka till!

• Like 5

Har du testat om du har bra magsyra ? Drick lite bikarbonat på fastande mage och se om du blir rapig. Om du blir det har du magsyra. Det är bra. 

En av de möjliga orsakerna bakom halsbränna är för dålig magsyra. 

Om magsyran är för dålig kan man äta tabletter före maten tex Betain HCL - de funkar bra för mig. Tabletter med bara enzymer kan också hjälp.

Kan det vara nåt i kosten som du inte riktigt tål, typ har du ökat mängden mejeri jämfört med tidigare ?

Tips från Martina: 

http://martinajohansson.se/naringsbrist-och-lag-magsyra-pa-lchf/

• Like 1

On 2017-09-06 at 15:05, Lena Eriksson sade:

Hej. Har hållit på med strikt lchf i 3 dagar har nästan hela tiden halsbränna, är det  vanligt? Kan man förvänta sej att det är övergående? Nån som vet?

Näe, det är inget typiskt symptom på LCHF!

Däremot på Reflux.

Och då kommer vi osökt in på vad är Reflux?

Det handlar om att någon utav magmunnarna inte håller tätt.

Jodå vi har två.. övre och nedre.. och jag lovar dig, det är ingen skön upplevelse med nedre Reflux heller.

Men iomed att du anger halsbränna så är det då ofta övre magmunnen det handlar om.

Och ja, det kan tänkas att vid ökat fettintag så kan fett förtvålas i magen via magsyrans inverkan och då kan det som med de flesta tvålar bubbla upp i halsen.

Men, som regel så skall magmunnarna hålla tätt.. det är lixom det de är till för.. oavsett kost.

Halsbränna är altså att magsyra läcker upp i strupen.

• Like 2