Skymning Posted September 7, 2017 Share Posted September 7, 2017 Tänkte testa det här receptet, http://www.kostdoktorn.se/recept/tonfiskgratang-med-selleri-och-parmesan, och där står att man bör använda tonfisk i olivolja. Igår var jag i tre större livsmedelsbutiker där jag bor utan att hitta någon i olivolja alls. Det slutade med att jag köpte tonfisk i vatten, då jag förstått att oljan i annan tonfisk inte är särskilt nyttig. Dessutom, enligt denna gamla tidningsartikel, http://www.expressen.se/halsoliv/tio-bra-burkar---och-fem-daliga/, så häller man av det nyttiga (omega 3 fettsyror) om man inte använder oljan också. Till mina frågor: Löser nyttiga näringsämnen ut i vattnet också, som då försvinner om jag väljer att hälla av vattnet från tonfiskburken? Hur mycket olivolja bör jag tillsätta min avrunna burk med tonfisk för att det ska fungera i ovanstående recept? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted September 7, 2017 Share Posted September 7, 2017 1 timme sedan, Skymning sade: Tänkte testa det här receptet, http://www.kostdoktorn.se/recept/tonfiskgratang-med-selleri-och-parmesan, och där står att man bör använda tonfisk i olivolja. Igår var jag i tre större livsmedelsbutiker där jag bor utan att hitta någon i olivolja alls. Det slutade med att jag köpte tonfisk i vatten, då jag förstått att oljan i annan tonfisk inte är särskilt nyttig. Dessutom, enligt denna gamla tidningsartikel, http://www.expressen.se/halsoliv/tio-bra-burkar---och-fem-daliga/, så häller man av det nyttiga (omega 3 fettsyror) om man inte använder oljan också. Till mina frågor: Löser nyttiga näringsämnen ut i vattnet också, som då försvinner om jag väljer att hälla av vattnet från tonfiskburken? Hur mycket olivolja bör jag tillsätta min avrunna burk med tonfisk för att det ska fungera i ovanstående recept? Det är ett otyg att den mesta tonfisken i olja är solrosolja numera. Du gör nog rätt i att undvika det, till största delen inflammatoriskt omega-6, som ingen behöver mer av. Fett och vatten blandar sig inte, därför kommer inget eller minimalt med omega-3 följa med vattnet när du häller bort det. När det gäller andra näringsämnen så vet jag faktiskt inte. Ska man enligt receptet låta oljan rinna av eller inte, jag lyckades inte riktigt tyda det? Om inte, så är min gissning att det kanske är 1-2 msk olja per burk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 7, 2017 Share Posted September 7, 2017 Tonfisk?! Stor osäkerhet kring tonfisken som säljs i Sverige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 7, 2017 Share Posted September 7, 2017 Tonfisk? Att mörda delfiner!? Man äter inte tonfisk om man är miljömedveten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaSparre Posted September 7, 2017 Share Posted September 7, 2017 http://4health.se/konsten-att-gora-en-god-tonfisksallad 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted September 8, 2017 Share Posted September 8, 2017 14 timmar sedan, Zepp sade: Tonfisk? Att mörda delfiner!? Man äter inte tonfisk om man är miljömedveten. Mycket tonfisk blir fiskat med långlina som icke skadar delfiner eller andra arter. Vet ej om fångstmetoden framgår av burken. Vad jag vet så brukar japaner enbart långlina...säkerligen också andra nationer eller bolag 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted September 8, 2017 Author Share Posted September 8, 2017 Delfinkött är väl också proteiner? Nu stod det dock på burken att den inte innehöll delfin, så jag tänker helt enkelt lita på det (dvs. säkert fiskad). Jag hällde på olivolja tills det blev glansigt. Gratängen var jättegod. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 8, 2017 Share Posted September 8, 2017 Det är sannerligen inte lätt att vara medveten konsument..! Kom att tänka på Sara Bäckmo, Skillnadens Trädgård. Hon skriver i sin blogg om hur många som har synpunkter på hennes utseende och hennes sätt att odla. Bl a anser många att hon inte odlar ekologiskt eftersom det ibland slinker ner oekologiska grönsaksskal i komposten. Hon gödslar med urin - oj oj oj... Hur vår mat framställs; odlas, fiskas, föds upp, slaktas osv är jätteviktigt men jag undrar om det går att vara 100% korrekt. Man får göra så goda val man kan utifrån den kunskap man har och det man lär sig på vägen. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 Nej, det är svårt att vara 100% korrekt. Det är få förunnat...... men vi är några stycken.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 32 minuter sedan, DRAKULLA sade: Nej, det är svårt att vara 100% korrekt. Det är få förunnat...... men vi är några stycken.... Javisst är det lite ensamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 Härligt att veta att det går i alla fall! Så man har nåt uppnåbart mål att sträva mot! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 Mmm.. vi är väl inte ensamma.. vi har ju forumet, men/och att sträva efter perfektion är en livsuppgift.. som för övrigt inte skall överdrivas! Hur som helst.. strävan mot perfektion är en uppgift som tar hela livet, i slutändan bedöms den främst av dina efterlevande. Såå.. perfektionsfokuset kan riktas mot olika scenarior.. dvs vi lever ett kort liv, och vill vi ha uppnått något bestående och hälsosamt så är det dels på individnivå och dels vår påverkan på våra efterlevande.. främst utifall vi har barn.. som i sin tur ger barnbarn! Survival of the fittest.. är lixom grejen.. och som regel.. utifall man lyckats tillföra något till sina barn så får man hur som helst inse att när de själva blir föräldrar.. då på sin höjd tar de till sig något som helst vad gälller hur man skall äta och vad! Dvs har man som förälder lyckats plantera någon som helst vettig tanke hos sina barn så kan det i bästa fall få avgörande effekt på barnbarnen. Altså när ens egna barn skall använda sin egen erfarenhet för att uppfostra och föda den efterkommande. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts