Josef Boberg Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 ”Numera när jag ser en gravt överviktig person – så tänker jag att där går en till som håller på att SVÄLTA sig själv till döds – i meningen att han/hon lider av AKUT brist på ortomolekylär föda = artegen mat.” - slut citat härifrån http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress/#comment-907 Är det "rätt" tänkt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Om du med ortomolekylär föda menar näringstät sådan så är ju fett abslut inte närinstätt det heller. A-vitamin finns i smör och grädde men mineralmässigt är det ju ingen höjdare. Jag håller dock med dig om att den som äter en massa raffinerad mat får i sig för lite mikronäringsämnen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Man kan vara jätte fet och dö av näringsbrist. Inre organ och muskler kan förtvina så mycket att man inte kan leva längre, trots man går upp i vikt hela tiden. Det är för att fettlagring går före att ge energi till behövande celler när man äter fel (och har insulinresistans) och energin tas då från fel ställen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Boberg Posted February 1, 2013 Author Share Posted February 1, 2013 Om du med ortomolekylär föda menar näringstät sådan så är ju fett abslut inte närinstätt det heller. A-vitamin finns i smör och grädde men mineralmässigt är det ju ingen höjdare. Jag håller dock med dig om att den som äter en massa raffinerad mat får i sig för lite mikronäringsämnen. Jag har Googlat på näringstät mat - och fann bl a det här http://forberedd.se/naringstat-mat-som-haller-dig-matt-och-ger-energi Så nu är det frågetecknet uträtat - för min del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Hmmm! Jag tycker att bra mat ska bidra med byggstenar och inte bara vara tom energi Rena kolhydrater är egentligen den enda energin som kan existera i kroppen helt utan att vara byggsten Fetter i sig är viktiga byggmaterial för cellmembran även om dom kan raffineras till att vara fria från aminosyror och vitaminer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Boberg Posted March 14, 2013 Author Share Posted March 14, 2013 DAGS FÖR EN FRISKARE http://www.kostdoktorn.se/dags-for-en-friskare-framtid FRAMTID - ELLER ? http://josefboberg.files.wordpress.com/2013/03/173-13-brevkompis-cwk-ob.pdf http://josefboberg.files.wordpress.com/2013/03/josefs-hacc88lsotips2.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Man kan vara jätte fet och dö av näringsbrist. Inre organ och muskler kan förtvina så mycket att man inte kan leva längre, trots man går upp i vikt hela tiden. Det är för att fettlagring går före att ge energi till behövande celler när man äter fel (och har insulinresistans) och energin tas då från fel ställen. Det är hemskt mycket som är farligt med övervikten som man (jag) inte visste förr. Tex att man kan ha enorm näringsbrist. Det hemskaste var nog fettlagringen på de inre organen. Levern tar lika mycket skada av extrem fetma som av alkohol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Boberg Posted March 21, 2013 Author Share Posted March 21, 2013 Det är hemskt mycket som är farligt med övervikten som man (jag) inte visste förr. Tex att man kan ha enorm näringsbrist. Det hemskaste var nog fettlagringen på de inre organen. Levern tar lika mycket skada av extrem fetma som av alkohol. ”Numera när jag ser en gravt överviktig person – så tänker jag att där går en till som håller på att SVÄLTA sig själv till döds – i meningen att han/hon lider av AKUT brist på ortomolekylär föda = artegen mat.” – slut citat härifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 ”Numera när jag ser en gravt överviktig person – så tänker jag att där går en till som håller på att SVÄLTA sig själv till döds – i meningen att han/hon lider av AKUT brist på ortomolekylär föda = artegen mat.” – slut citat härifrån. Så behöver ju inte vara fallet, en person kan överkonsumera "rätt" mat också. Just citatet i sig är väldigt generaliserande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Boberg Posted March 21, 2013 Author Share Posted March 21, 2013 Så behöver ju inte vara fallet, en person kan överkonsumera "rätt" mat också. Just citatet i sig är väldigt generaliserande. Jo, förvisso... - men tankeväckande "ordslinga" tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Frågan är om svält och näringsbrist är samma sak men det kanske är just det du menar att det inte är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Boberg Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 Frågan är om svält och näringsbrist är samma sak men det kanske är just det du menar att det inte är? En gravt överviktig person har akut näringsbrist = lider av akut brist på näringsriktig artegen mat - som jag ser det. http://josefboberg.files.wordpress.com/2013/03/173-13-brevkompis-cwk-ob.pdf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Om man ser till rubriken på tråden så anser jag inte att normalkosten är lika med svält. Att lida brist på näringsrik mat är nog ganska ovanligt i västvärlden, det är väl oförmågan att införskaffa den pga för lite pengar eller okunskap isf. Att gravt överviktiga skulle ha svårt med det ekonomiska ser jag som det mindre troliga alternativet då de genom att sluta köpa skräpmat får mer pengar över till riktig mat. Jag håller med Valin i det hon säger, kanske att det kunde preciseras lite mer? Som överviktig kan man säkert äta näringsriktigt också, men kombinera det med att unna sig fredagsmys lite för ofta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Konceptet bränslepartitionering är relevant här och det är extremen av detta som Leo tar upp här ovan. Kroppen kan inte övervaka vad man stoppar i sig utan bara vad som förbränns. Det här är väldigt viktigt att förstå och det gäller i synnerhet om man är intresserad av att förstå hur LCHF-kost åstadkommer sådan mättnad. Stoppar man i sig fel saker så är det således möjligt att fel saker förbränns (inte det man stoppar i sig). Konkret, en kolhydratrik kost för en person som är insulinresistent leder till ökad fettinlagring. Ökad fettinlagring innebär ökad hunger och ökad risk för att mager kroppsvävnad "äts" upp istället. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Boberg Posted April 1, 2013 Author Share Posted April 1, 2013 Stoppar man i sig fel saker så är det således möjligt att fel saker förbränns (inte det man stoppar i sig). Konkret, en kolhydratrik kost för en person som är insulinresistent leder till ökad fettinlagring. Ökad fettinlagring innebär ökad hunger och ökad risk för att mager kroppsvävnad "äts" upp istället. Jo... - Stammis - det torde väl stå utom allt tvivel - som jag ser det. http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress/#comment-7173 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts