Jump to content

Bönpasta och linspasta


Mrs. K
 Share

Recommended Posts

Har kommit en massa olika pasta bla en gjord på enbart röda linser. Är det ok att äta? Förstår ju att jag ska undvika bönpasta som är uppblandad med mjöl men alltså, hur är det med den här "rena" pastan? Känns som om det är för bra för att vara sant..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller med jesper.. finns alltid bättre och sämre alternativ.

Och grejen med i princip allt som kallas pasta är att det är i huvudsak snabba kolhydrater.. olika snabba bara.

Såå.. du kan äta vanlig mjölpasta oxå, bara du begränsar mängden och hur ofta du äter dem.

Iallafall så får du min betraktelse på¨köpet.. skall man begränsa pastan oavsett kolhydratinnehåll så blir det nästan löjligt.. vem sjutton kokar 5 spaggetti till en måltid, det känns bara dumt och slöseri med tid och energi.

Testa Shiratakinudlar/strimlad vitkål,, annat!

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1044

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om man nu vill äta denna typ av pasta så tror jag på att begränsa mängden och äta den kall dagen efter för att öka mängden resistent stärkelse. 

Hemma använder vi istället finstrimlad vitkål snabbt uppvärmd i vatten eller squash-spagetti, finns finurliga verktyg för det. Vanlig pastasås på det, parmesan, olivolja och svartpeppar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I boken "Låt bönor förändra ditt liv" medföljer en hel del recept. Vissa av dem innehåller bönpasta. Det finns en hel del pastasorter nu som innehåller 100% ekologiska bönor av olika slag. t.ex linser.

Eftersom jag har infört bönor i mitt liv sedan en tid så har jag ibland(sällan) även tillagat kikärtspasta. Gott! Kan bli en utmaning att begränsa mängden dock!.....:unsure:

Det är också kul att min familj(som aldrig i livet skulle äta bönor av något slag frivilligt) sväljer dessa pastarätter utan att kommentera innehållet.....haha.

Har också gjort pajskal av kikärtor till pajer som alla åt med god aptit:).

Recept:  http://www.harligavardag.se/2014/03/23/pajdeg-pa-kikartsbotten/

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, RobertAnd sade:

Gäller det även processade produkter som smör och kokosolja? ;)

Hehe, där fick du mig allt. ^_^ Ja om möjlighet finns varför inte?

Inte för att jag just nu klarar av att praktisera det men ja. Däremot tror jag processade kolhydrater är värre än processat fett.

Men principerna är ju desamma. Du kan få i dig otroligt mycket mer kcal på kort tid med processad mat än annars. I naturen finns väl inte några specifika anti-nutrienter för fett som det finns för kolhydrater?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just nu, MrB sade:

Hehe, där fick du mig allt. ^_^ Ja om möjlighet finns varför inte?

Inte för att jag just nu klarar av att praktisera det men ja. Däremot tror jag processade kolhydrater är värre än processat fett.

Men principerna är ju desamma. Du kan få i dig otroligt mycket mer kcal på kort tid med processad mat än annars. I naturen finns väl inte några specifika anti-nutrienter för fett som det finns för kolhydrater?

:D Jag håller med, det bästa vore att minimera allt processat så långt det är möjligt. Man tar ju bort nästan all näring, återstår bara tomma kalorier, "rent bränsle". Det är så jag ser smör, kokosolja, vitt ris, mjöl, o.s.v. 

Om jag skulle vara tvungen att överäta något av det, så skulle jag ändå välja raffinerat fett p.g.a. insulinet. 

Det finns väl inga antinutrienter i fett, men en del andra problem. Bl.a. negativ påverkan på tarmflora, men det gäller även raffinerade kolhydrater/socker. Sen kan man ju fundera på växtoljorna också, "PUFA", som misstänks vara väldigt skadliga för kroppen. Dessutom tror jag hela grejen med antinutrienter är överdriven. Det som har mest antinutrienter kopplas i studie efter studie till längre liv och bättre hälsa. Sen om man vill undvika antinutrienter så får man även skippa avokado, champinjoner, lök, och förmodligen allt från växtriket utom frukt. 

Men allt handlar om dosen, att steka i lite smör ger inte så mycket extra kalorier, inte heller ett par matskedar mjöl i en skiva bröd. Inte ens vitt socker kan visas vara skadligt i små doser.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-09 at 09:54, Erik 2 sade:

Om man nu vill äta denna typ av pasta så tror jag på att begränsa mängden och äta den kall dagen efter för att öka mängden resistent stärkelse. 

Och redan där gick man långt över löjlighetens gränser.. för att få lov att äta något med beteckningen Pasta!

Och som brasklapp.. löjlighetskommentaren är altså inte riktad mot dig.. tvärt om!

Utan jag gör som du.. vitkål och om mor vill ha pasta så får hon/jag Shiratakinudlar.. hon märker ingen skillnad.. för mig kunde de ha kvittat!

Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, RobertAnd sade:

Gäller det även processade produkter som smör och kokosolja? ;)

Men.. eh.. äh.. man får skilja på diverse processer.. det var du som skrev att allt var komplicerat!

Matlagningen är oxå en process av livsmedel.. mest troligt så bör man inte undvika att laga mat?

Pratar vi således smör och Cocosolja.. så är vi delvis inne på rätt sak.. dvs skilj på smörimittationer typ margarin och när vi väljer Cocosfett så får man som regel kika på paketens deklarationer.. välj i så fall kallpressade.. eller köp egna kokosnötter och pressa fram fettet själv!

Och jaaaaa.. varför skall allt vara så komplicerat.. vi som är litta hälsomedvetna/medlemmar av en sekt får hur som helst vara lite noggranare.. iallafall om vi fortfarande vill äta hälsosamt samt behålla oss till sektens regler!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Zepp sade:

Men.. eh.. äh.. man får skilja på diverse processer.. det var du som skrev att allt var komplicerat!

Matlagningen är oxå en process av livsmedel.. mest troligt så bör man inte undvika att laga mat?

Pratar vi således smör och Cocosolja.. så är vi delvis inne på rätt sak.. dvs skilj på smörimittationer typ margarin och när vi väljer Cocosfett så får man som regel kika på paketens deklarationer.. välj i så fall kallpressade.. eller köp egna kokosnötter och pressa fram fettet själv!

Och jaaaaa.. varför skall allt vara så komplicerat.. vi som är litta hälsomedvetna/medlemmar av en sekt får hur som helst vara lite noggranare.. iallafall om vi fortfarande vill äta hälsosamt samt behålla oss till sektens regler!

Precis, man kan inte sätta upp några regler för processad mat som alltid gäller, man måste följa sunt förnuft.

En av de bättre definitionerna av dåligt processad mat jag hört är denna: "om man tagit bort något bra eller tillsatt något dåligt".

Vitt mjöl: man tar bort det nyttiga fettet, fibrerna, det mesta av mineralerna från sädeskornet.

Billigt bacon: man har tillsatt massa E-nummer, aromer och socker till fläskbiten.

Båda har processats till något sämre och skadligare än originalet, och det görs via kemikalier och fabriksmetoder som du sällan kan göra själv i ett vanligt kök.

Poängen var att smör och kokosolja är mer processat än pasta av röda linser. Inget har tagits bort eller tillsats, bara formen på linserna har ändrats.

I fallet med kokosolja och smör har man raffinerat bort en massa näring från mjölken och kokosnöten. Praktiskt och bra på många sätt, men likväl skulle man överleva längre på mjölk än smör, på kokosnötter än kokosolja.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det enda som är sant... är att det är inte enkelt.  ibland går det att använda sk sunt förnuft andra gånger så leder det faktiskt fel.  för enligt sunt förnuft i samhället idag så är det bra att äta lite av allt...  Det är också bra faktiskt nästan nödvändigt att unna sig... och det är naturligtvis inte bra att träna särkilt mycket för det är att späka sig.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-10 at 15:31, Zepp sade:
On 2017-09-10 at 15:31, Zepp sade:

Matlagningen är oxå en process av livsmedel.. mest troligt så bör man inte undvika att laga mat?

Jo, det är just det man ska, om jag förstått rätt. ? Mat ska inte upphettas för då förlorar de flesta matvaror sina nyttigheter. Börjar på allvar fundera på rawfood. Men lchf så mycket godare..

Tack för alla tips! Gillade Raringens sida och det får bli shiritakinudlar framgent..eller vitkål vilket är en favorit! 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"En av de experter som tror att upphettning av föda påverkat människans utveckling är Åke Bruce, professor vid svenska Livsmedelsverket. Han säger att vid upphettning av rötter och fröer frigörs olika näringsämnen när växtceller sprängs sönder. Osmältbara växtdelar omvandlas till energirika kolhydrater som kroppen kan ta upp. Andra näringsämnen som vitaminer och antioxidanter blir också tillgängliga av värmebehandling. Karoten i morötter och lycopen i‑tomater är några exempel."

"Studier av nutida människor som lever på extrema dieter, som ­enbart rå föda, har bekräftat tillagningens betydelse. Om födan var vegetabilisk, med grönsaker och bär, måste personerna konsumera fem kilo mat för att täcka dagsbehovet om cirka 2000 kalorier. Om rått kött ingick i dieten blev den energitätare, men det krävdes ändå cirka tre kilo mat för att fylla kaloribehovet. En kontrollgrupp som åt blandad kost med tillagad vegetabilisk och animalisk föda behövde bara äta knappt två kilo mat."

https://www.svd.se/matlagningen-satte-fart-pa-manniskans-evolution

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...