Jump to content

Biverkning - utebliven mens?

Glittras

Recommended Posts

Japp det kan vara en inledande biverkning.. likaså återkommande mens när man redan trott sig passerat klimakteriet.

Och orsaken då.. jo menstruationen styrs av din fertila förmåga, som då har vissa kriterier.. främst för att du och barnet skall överleva.

And how and why.. mnja, de flesta djur kan bli gravida endast en gång om året, då tillgången på föda/rätt årstid är rätt, medan vi kan bli gravida ungefär tolv gånger per år.. i princip.

Iallafall så styrs det av lite samma förutsättningar,, dvs tillgång till mat och övrig näring.. och hela kitteriet styrs med hjälp av hormoner och litta annat.

De flesta andra djur är ioförsej genetiskt hårdkodade till bestämda årstider.

Men, bantning är ett sätt som kan påverka menscykeln.. dvs kaloribrist i princip.. kroppen känner antagligen av när det är god tillgång på föda.. fettlagren ökar?

Och inledningsvis vid övergång till LCHF så löper garanterat olika hormoner berserk.. eller jag kan nästan garantera detta.. och det kan då uppfattas som att det nu är direkt olämpligt för dig att bli gravid, varvid ägglossningen tar en paus.

Mitt råd är att fortsätta och hålla koll på din menstruations cykel.. den borde komma tillbaka rätt snart.. iallafall så är det ett symptom och är man i fertil ålder så kan man nog säga att det är ett tecken på att man är frisk för övrigt.

En annan biverkning av LCHF är att man går ner i vikt, den är vanligare.

• Like 1

Du har inte gjort andra förändringar som börjat/slutat med p-piller eller så? Som Zepp är inne på så påverkar det du äter hormonerna och alla dessa hänger ihop. Som kvinna blir det nog extra tydligt. Några exempel: Insulin ökar fettinlagring, VAR fettet sätter sig styrs av könshormonerna. PCOS hänger ihop med testosteronmängder i förhållande till östrogen och progesteron. Kvinnokroppens förmåga att omvandla testosteron till östrogen tycks vara påverkad men kan alltså förbättras av en annan kost. Så ja, när du ändrar din kost, i synnerhet om du är strikt med kolhydraterna, så kommer könshormonerna påverkas och därmed kan det även slå mot menscykeln. Håller detta däremot i sig behöver du kolla upp det.

Botanisera gärna bland Martina Johanssons inlägg eller läs hennes bok Hormonbibeln (kommer uppföljare nu). Lite beroende på din ålder kan även Mia Lundins websida och Hormoni.se vara av intresse. Jag är på väg mot klimakteriet och jag önskar att jag vetat mer om hormoner och hur de hänger ihop tidigare i livet, det är många fenomen som fått sin förklaring i efterhand.

• Like 2