Sara B Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 Jag började med lchf för ca 4 veckor sedan. De första 3 veckorna gick som tåget -8,9 kg. Vecka 4 fortsatte jag på samma vis men denna vecka + 0,9!? Vad har hänt, varför blir det så? Tycker att jag äter samma, men känner mig mer hungrig. Varför har jag slutat gå ner? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 Du kan ha ökat i muskler som väger mer än fett och vatten. Fortsätt så kommer du att bli en muskelknuttinna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 Du är tjej, gissar jag. Vi damer har ju en tendens att styras av vår hormoncykel. Jag samlar på mig ett till två kg vätska under vissa dagar i månaden, och dessa dagar sammanfaller ofta med en omättlig aptit. Ett par dagar senare är ordningen återställd igen. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 Fyra veckor är ingenting. Det är normalt att det går upp och ner och att man hamnar i platåer. Det är trenden och vad som händer på lite sikt som är det intressanta. Det är bara att fortsätta! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 Du beskriver min LCHF resa. Jag gick ner 8 kg på 4 veckor ca 3 år sedan och sedan dess legat kvar där. Frågan är om man har nått den vikten kroppen är nöjd med. Jag landade på 65 kg till mina 168. Vikten är ju inte stabil på grammen utan kan gå upp ibland då man binder upp mer vätska. Sedan önskar jag ju bli av med love handles och andra valkar så jag har börjat med periodisk fasta, dricker bara kaffe och te på jobbet och äter middag hemma. Som resultat har vikten börjat sakta men stadigt gå ner. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara B Posted September 9, 2017 Author Share Posted September 9, 2017 Jag hoppas verkligen inte att kroppen är nöjd där.... 110 kg till 165 cm är inte ok... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 Hur ser en snittdag ut? I kalorier och fördelning och vilken typ av mat? Att "äta LCHF" ger inte så mycket information. Man kan gå upp i vikt och stå still om man äter mycket LCHF-mat. Dom där 8,9 kg är förmodligen till stor del vatten, men kilon likaså. Det är vanligt när man börjar med LCHF. Du kan utesluta mejerier ur lchf-kosten. I mjölkprodukter gömmer sig vassleprotein och kasein beroende på vilken mejeriprodukt. Sedan bör du naturligtvis börja med periodisk fasta som du ökar på successivt. Börja med myrsteg genom att ta farväl av frukosten tex. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 4 veckor är inte länge. Din kropp har inte vant sej riktigt vid omläggningen ordentligt än. Du har fått en rivstart men nu måste kroppen känna att den kan lita på dej att den får bra mat i lagom mängd. Ju mer du har jojobantat förut ju längre tid tar det innan du och din kropp är på speaking foot igen. En otrygg kropp släpper ingenting utan sparar sej förnämsta oår. Låt det gå minst 3 månader innan du börjar skruva för mycket 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 Jag har gått ner lite mer än 30 kg och tidvis har jag stampat på samma vikt flera veckor i streck. Det är bara att bita ihop och äta bra, så fortsätter man neråt förr eller senare. Ibland går det även långsammare, utan att man för den delen är på en platå. Jag äter normalt sett strikt LCHF, men ibland ramlar det in lite mejerier och nötter, och det ökar på kolhydraterna rejält, som i sin tur alltid ger utslag på vågen. Hungrig? Ät mer fett. Det är det enda råd jag kan ge som alltid fungerat för mig. Det brukar dessutom generera att viktminskningen kommer igång också. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 Om man har misshandlat kroppen länge kan hunger signalerna vara ur spel. Då kan man behöva använda handmodellen. En handflata med utsträckta fingrar med protein till varje mål. Till det en knytnäve fett (kryddsmör behövs väl inte lika mycket. Detta är nog tänkt som gräddsås). Sedan kan man också missta törst som hunger. Prova att dricka ett glas vatten och de om det lättar. Det kan också vara svårt att skilja på hunger och sug. Tänk dej ett kokt ägg. Känns det som en riktigt god idé så är du hungrig. Är det egentligen inte vad du skulle vilja ha är du bara sugen och kan vänta lite. Ta en god kopp te i stället. Jag tycker varmt "fyller" magen bättre 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara B Posted September 10, 2017 Author Share Posted September 10, 2017 12 timmar sedan, Skymning sade: Jag har gått ner lite mer än 30 kg och tidvis har jag stampat på samma vikt flera veckor i streck. Det är bara att bita ihop och äta bra, så fortsätter man neråt förr eller senare. Ibland går det även långsammare, utan att man för den delen är på en platå. Jag äter normalt sett strikt LCHF, men ibland ramlar det in lite mejerier och nötter, och det ökar på kolhydraterna rejält, som i sin tur alltid ger utslag på vågen. Hungrig? Ät mer fett. Det är det enda råd jag kan ge som alltid fungerat för mig. Det brukar dessutom generera att viktminskningen kommer igång också. Lycka till! Tack för input! Kanske har med onställning i kroppen att göra...eller mejerivaror. Många recept innehåller ju grädde, men jag har ju tänkt att det ger fett. Eller det är inte den typen av mejerivaror? Mjölk dricker jag inte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 2 hours ago, Sara B said: Tack för input! Kanske har med onställning i kroppen att göra...eller mejerivaror. Många recept innehåller ju grädde, men jag har ju tänkt att det ger fett. Eller det är inte den typen av mejerivaror? Mjölk dricker jag inte. Grädde innehåller ju fortfarande 3 gram socker per dl, så det blir snabbt mycket. Dessutom innehåller det "bara" 40% fett. Jag har börjat titta på Eric Westmans kostråd och han rekommenderar max 4 msk grädde om dagen medan olja och smör är fritt. Vet inte om du behöver vara medlem för att se dem här: http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2014/10/no_sugar_no_starch_diet.pdf?x82437 Men nu försöker jag ju äta strikt. När jag inte lagar maten själv blir det ofta grytor med grädde här hemma och de äter jag, även om jag får en lite trögare viktminskning. Jag äter hellre grönsaker än grädde när jag får välja. Ta en titt på de strikta recepten http://www.kostdoktorn.se/lchf/recept?s=&st=recipe&kd_recipe_type[]=297&lowcarb[]=strict som jag tror kan ge dig en liten boost att komma över en eventuell tröskel. Jag klickar på lite extra smör till dessa recepten också. Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 On 2017-09-09 at 10:07, Sara B sade: Jag hoppas verkligen inte att kroppen är nöjd där.... 110 kg till 165 cm är inte ok... Nämenaltså.. vi är lixom helt överens på den punkten.. dvs det finns förmodligen mer att ta utav/gå ner i vikt! Och nu kommer jag att framföra att det handlar om kalorier in! Dvs vilken idiot som helst kan banta med kalorirestriktion.. iallafall ett antal veckor. Och WTF handlar då LCHF om.. ja i första läget inte om kalorirestriktion per se.. även om macronutrientfördelningen på sikt är avsedd att ge en annan homeostas och sen även en annan måltidsfrekvens.. dvs en oavsiktlig kalorirestriktion.. på grund av att man äter mer livsmedel med mer kalorier! Dvs olika kalorier ger olika påverkan på homeostasen.. och den dag då du anammat LCHF och inte längre behöver äta frukost.. vilket mest är en störande faktor för sömnen/man måste gå upp tidigare. Iallafall frukost äter man tidigast 11-12! Då brukar de flesta äta Lunch.. det brukar funka. Andra äter frukost och hoppar lunchen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted September 14, 2017 Share Posted September 14, 2017 Du har några fler kilo att tappa inget snack om den saken. Våra kroppar är ju olika samt har vi misshandlat dem olika mycket innan var och en av oss har insett att man måste få till stånd en förändring. Då menar jag att man kanske har olika grader av insulinkänslighet och då tolererar olika mycket kolhydrater/glykos/laktos för att insulinet ska höjas och fettet stanna kvar i fettdepåer på grund av det. Till exempel här är länken till en mycket inspirerande blogg på engelska: http://myzerocarblife.jamesdhogan.com/wp/. Den här tjejen är så pass känslig för kolhydrater att hon har landat på noll kolhydrater för att hålla sötsuget och vikten i schack samt att gå ner de kilon hon önskade att få bort. I flera blogginlägg beskriver hon sin resa med olika varianter av lågkolhydratkost. Kanske kan hjälpa dig att hitta din variant? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts