Jump to content

Måste man träna?

Anguz

Recommended Posts

Hej.

Har ätit LCHF sen slutet av maj 2017 och gått ner 2,5 kg sedan dess. Jag får sendrag på nätterna och är helt slut/orkeslös på dagarna. Har tränat innan jag började med LCHF men nu orkar jag inte, känner mig som 80 år fast jag är 52 :( Vad gör jag för fel?

ex. Normaldag äter jag strikt LCHF brukar börja dagen med 2 kokta ägg 1/2 grönsaksbuljongtärning i kokande vatten + en magnesiumtablett, till lunch blir det någon rest från middagen eller en omelett med 3 ägg och ca 60g smör och tomat+grönsallad, middagen är också mat från recept m strikt LCHF. Kan äta lite paranötter, mandel eller ta ett äpple ibland. Dricker kaffe m grädde och gör eget godis tex tryffel m 70% choklad, smör och grädde.

När jag känner på mina muskler så känns det som att det är dom som försvinner och löst fett är kvar på kroppen! Borde det inte vara tvärtom?

Måste man träna för att LCHF ska fungera? Varför orkar jag inte träna?

Obs jag saltar extra på maten och tar ibland tom en tsk salt och sväljer med vatten om sendraget kommer, men det fungerar inte. Ska jag sluta m LCHF eller? Jag kanske inte passar för den här kosten.

Det enda som är bättre nu mot innan är att min mage mår bra.

Tacksam för kloka svar eller funderingar.

• Like 1

Man måste inte träna för att LCHF ska fungera men jag känner några som säger att de äter LCHF men i själva verket så gör det inte det alls även om de äter bättre än vad de gjorde innan.  

Men en kille jag känner han åt strikt och hans problem var att han helt slutade vara hungrig vilket innebar att han åt mer och mer sällan och började förlora muskelmassa . tappade orken osv.  Han löste det genom att äta mer liberalt.  Dock tränade han ganska mycket.

• Like 3

Omställningsperioden i träning tar tid men nu har du kanske inte tränat på länge och är ovan helt enkelt?

Omställningen kolhydratkost --> LCHF kräver mer vatten och salt precis som LCHF --> fasta. Sedan får man börja med lugnare pass i början under omställning för att trappa upp det.

Dina muskler behöver tränas, därför syns dom inte, så enkelt är det. Just nu levererar dom inte enligt vad du förväntar dig. Då får du sänka kraven på dig själv och sedan öka successivt.

Förut var det sockret som stod för din pigghet, nu får du kompensera med järnvilja. Kroppen vänjer sig successivt vid fettförbränning. Men det tar tid och du måste tvinga den till det.

För mig tog det lång tid innan jag begrep vad mycket salt och vatten betyder. Men mycket betyder verkligen mycket. 4-5 salthots under en fastande dag stillasittande. Kanske 10 om man tränar för mig iaf.

• Like 2

4 minuter sedan, jesper sade:

Glömde...    

Måste ju plocka fram en favorit i  repris...   MAFFA , Det är träning för att må bra som dessutom inte sliter särskilt mycket på kroppen eller gör att du vill spy efter ett pass.   Finns en bra tråd på forumet om det.

Tack för svar, ska kolla upp MAFFA :) 

• Like 4

Tror precis som MrB att du behöver öka på saltet. För mig har MAF varit grejen! Det var jesper som tipsade om det för nåt år sen och jag är helt frälst. Visserligen har jag blivit långsammare i min löpning men jag är ruskigt mycket starkare och uthålligare. MAF-tråden börjar bli rätt lång men läs gärna om du vill. Sedan kan du läsa Maffetone själv, www.philmaffetone.com. 

• Like 5

Är du övertygad om att det är muskelmassa du tappar och inte fett inlagrat i musklerna (marmorering...) ? Jag hade mycket av den varan. 

Sendraget. Kan du låta bli buljongtärningen, öka på magnesium gröna blad och minska mejerier?

Vi är jämngamla och jag har hållit på i nästan 10 år men har inte ännu kommit upp i energi för mycket träning, å andra sidan verkar jag vara i god form har bra ork och styrka och är helt viktstabil. Uthållighetsträning går inte bra, däremot tex badminton eller tennis funkar bättre än nånsin. En annan sak med uthållighetsträning är att det driver hunger och sug efter dåliga saker, ett annat skäl till att känna mig omotiverad.

MAF tror jag mycket på.

• Like 4

3 timmar sedan, Anguz sade:

. Normaldag äter jag strikt LCHF brukar börja dagen med 2 kokta ägg 1/2 grönsaksbuljongtärning i kokande vatten + en magnesiumtablett, till lunch blir det någon rest från middagen eller en omelett med 3 ägg och ca 60g smör och tomat+grönsallad, middagen är också mat från recept m strikt LCHF

Väldigt lite av både fett och protein. Eller har du glömt nåt? 

• Like 2

2 timmar sedan, Trollmormor sade:

Väldigt lite av både fett och protein. Eller har du glömt nåt? 

Jag äter alltid middag och det är LCHF rätter jag hittat på Kostdoktorn strikt LCHF och blir det över så tar jag resten till lunch dagen efter. Men det kan ju vara så att jag får i mig för lite av ngt och för mycket av ngt annat. Magnesium har jag tagit 1 tabl på morgon + 1 tabl  på kvällen. Jag får kämpa på och hoppas det vänder , jag går inte runt och är hungrig utan äter 3 ggr dag + kaffe. Kan ju prova att dra in på grädden i kaffet och nån ost då och då....

Hur mycket fett äter du ungefär per dag om du skulle gissa?

• Like 2

Funderar också lite på det här med magnesium. Många väljer att ta magnesium på kvällen för att sova bättre? Blir det bättre om du tar magnesium på kvällen istället för på morgonen? Buljong kan vara rogivande. En del blir trötta av buljong. Främst gäller det buljong kokt på ben. Jag vet inte om tärningsbuljong har den effekten. Vill man dricka buljong av hälsoskäl så är hemkokt buljong att föredra.

Det finns olika sorters magnesium. Magnesiumoxid är billigt, men tas upp sämre av kroppen. Många som tar magnesiumtillskott väljer de sorter som slutar på -at, t ex magnesiumcitrat eller en blandning av olika -atsorter. Du kan även behöva öka dosen och ta mer magnesium. Det finns även magnesiumolja/spray som man tar direkt på huden. Den finns att köpa om man inte vill blanda själv (googla för anvisningar). 

När det gäller salt föredrar jag en blandning som kallas Anna Halléns supersalt (googla för recept). Seltin som finns i vanliga kan också fungera, eftersom det innehåller bl a kalium och magnesium. En del föredrar oraffinerat havssalt. 

Spontat så verkar det som du äter rätt, men lägg gärna in det du äter under en dag i kostvakningen.se så ser du hur mycket fett, protein och kolhydrater du äter. 

• Like 3

1 timme sedan, Petra183 sade:

Spontat så verkar det som du äter rätt, men lägg gärna in det du äter under en dag i kostvakningen.se så ser du hur mycket fett, protein och kolhydrater du äter. 

Det ska jag göra så får jag se hur mycket det blir av allt

Tack :) 

1 timme sedan, Anguz sade:

OJ! så mycket tror jag inte att jag äter! Kanske ligger runt 100g på sin höjd. Måste nog tänka om och vart jag ska stoppa i så mycket mer fett.

Nu räknar jag inte utan kollade bara eftersom du frågade.  Jag äter när jag är hungrig och äter tills jag är mätt och då blev det så mycket. Nu är jag ingen nybörjare direkt heller. Jag är inne på sjätte året och hungerkänslorna fungerar. Hur mycket fett man behöver är individuellt. Så gör som Petra183 förslog och lägg in vad du äter under en dag i kostbevakningen.se

• Like 2

Hej, som du beskriver dig själv och ditt mående  så är det nog läge att ändra lite i kosten. Enligt mig så har din kropp inte ställt om sig och fungerar inte riktigt än, dvs du är inte ordentligt fettdriven? Du har omställningsbesvär och orkar inte någonting.  Jag skulle backa lite och inte äta så strikt. Lägg in mycket mer grönt, alla sorter, även nån rotfrukt ibland och lite kalla bönor också?  Finns lite trådar om nyttan med det. Jag skulle också kunna rekommendera dig att börja med gröna smoothies till mellanmål, mixa spenat, grönkål,avokado, olika sorters salladsblad, gurka, ingefära..och drick, väldigt bra att få i sig grön näring. Som förslag ovan så är det jättebra att använda sig av t ex kostbevakningen ibland för att se hur det verkligen ligger till med maten. Klart att du ska orka träna!:)

• Like 3

Du skriver att du är 52 år och då leder mina tankar direkt till klimakteriet. Jag känner verkligen igen mig i det där med att musklerna tycks minska och som ersättning inträder en dallrande massa både här och där. Jag fick även en icke välkommen viktökning trots LCHF-kost under denna tid som jag fortfarande kämpar med att få ner....:(

Kan ditt mående ha någon koppling till klimakteriet?

I så fall är det dags att läsa på om hormoner. De kan ställa till med allt möjligt i kroppen....

• Like 5
  • Thanks 2

Träning är för personer som saknar annan hobby. :ph34r: :lol: :lol:

Skämt åsido, men storleken på din övervikt avgör ju också hur du svarar på den variant av LCHF du valt.

Trots stor övervikt svarar jag jättedåligt på mejerier och nötter. De gånger jag väljer detta går jag ofta upp lite i vikt alternativt står stilla.

Hoppas du hittar en lösning som passar dig.

Lycka till!

• Like 1