RobertAnd Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 Här är ett referat av en kul studie: http://www.doktorn.com/artikel/din-frukost-kan-påverka-dina-beslut "Det visade sig att de deltagare som hade ätit en frukost med mycket kolhydrater var mer benägna att opponera sig mot en orättvis fördelning av pengarna. De vägrade godkänna den orättvisa uppdelningen dubbelt så ofta som de som hade ätit en mer proteinrik frukost. När forskarna tog blodprov kunde man se att de som hade ätit mer protein hade högre halter av en aminosyra, tyrosin. Tyrosin hjälper till att bygga signalsubstansen dopamin som är viktig för belöningssystemet.Forskarna konstaterar att den högre halten av dopamin skulle kunna förklara varför man tar en orättvis summa av pengarna, för att få en belöning. Med andra ord kan man anta att en kolhydratrik frukost kan göra dig mer benägen att straffa personer som du uppfattar behandlar dig orättvis. En proteinrik frukost däremot skulle kunna göra dig mer förlåtande." Så om folk skippade flingorna och gick över till ägg och bacon så skulle det kanske bli mindre konflikter i samhället! Nu har jag inte ätit frukost på ett par år, men just ägg och bacon, gärna med lite korv också, fick mig att må bra hela dagen. 3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 Det var länge sedan jag hade en redig ägg & bacon måltid. Skall nog bryta nästa fasta med en sådan....mmmm... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 om det faktiskt är så är det väldigt intressant. jag läste också en studie om ett virus ( kan fan inte komma ihåg vad det hette men det var jättevanligt) som om man varit smittad så kunde forskarna konstatera att man var mindre riskbenägen. Kan dock inte säga något om trovärdigheten i studien då detta var innan jag hade förstått att man inte kan lita på alla studier... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted September 10, 2017 Author Share Posted September 10, 2017 11 timmar sedan, jesper sade: om det faktiskt är så är det väldigt intressant. jag läste också en studie om ett virus ( kan fan inte komma ihåg vad det hette men det var jättevanligt) som om man varit smittad så kunde forskarna konstatera att man var mindre riskbenägen. Kan dock inte säga något om trovärdigheten i studien då detta var innan jag hade förstått att man inte kan lita på alla studier... Speciellt eftersom denna studie är lite inne på psykologi/beteende så kan man vara skeptisk. Man gjorde en stor studie där man försökte göra om ca 100 försök inom psykologi/beteende, det visade sig att endast ca en tredjedel gav effekt när man testade om. Nyligen har två klassiska studier omprövats, bla den om "ego depletion", dvs att man tröttar ut sin självbehärskning om man använder den för mycket, men utan effekt. Det här är annars en grundbult inom beteendevetenskap, finns mycket råd om att inte "slösa" på självbehärskning. Men nu visar det sig alltså att studien det grundar sig på inte kan reproduceras. https://www.sciencealert.com/two-more-classic-psychology-studies-just-failed-the-reproducibility-test http://www.slate.com/articles/health_and_science/cover_story/2016/03/ego_depletion_an_influential_theory_in_psychology_may_have_just_been_debunked.html 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts