Carel

Är det dags för en ändring?

Recommended Posts

Hahaha, ni är roliga. Ska  börja beskriva för mig vad Low Carb diet är, när jag redan började med det i början av -70 talet. Med en pappa läkare och mamma diabetiker var han inte så glad att hon stoppade i sig efterrätter och Metformin och hon trodde att hon skulle må bra :)
Vi båda läste Atkins böckerna och tyckte redan då att det var rätt väg att gå. Jag åt enligt Atkins inte för att gå ner i vikt utan för att må bra. Atkins, även om han kallade alldrig för AtkinsHF skrev i sina böcker att man aldrig skulle ta bort fettet från köttet eller dra ner på smör.
Jag ville inte sluta som min mamma, helt enkelt. Jag har aldrig ätit margariner eller light produkter, det ingick aldrig i min kost från Argentina. Kött och grönsaker, hemlagad och närodlad var alltid min mat. 
Kul att man har hittat ett eget namn i Sverige :)

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, jag föreslår att Kostdoktorn ändrar från LCHF till Ketogen, så att det passar ALLA som äter LÅGKOLHYDRATKOST och kanske då är det fler som accepterar att testa och inse att det är den bästa kost för att nå hälsan."

LCHF är ett vitt begrepp och passar alla, till skillnad från ketogen. Ketogen kost ryms inom LCHF.

Skoj att du tycker vi är roliga som försöker lära dig om lågkolhydrat kost, förvisso startade du tråden men det innebär inte att du äger den. Du utnyttjar kostdoktorns forum för diskussioner och det är många som läser här för att skaffa sig information. Jag hoppas innerligt att du inte vill förmena dem den möjligheten.

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, jala said:

Så, jag föreslår att Kostdoktorn ändrar från LCHF till Ketogen, så att det passar ALLA som äter LÅGKOLHYDRATKOST och kanske då är det fler som accepterar att testa och inse att det är den bästa kost för att nå hälsan."

LCHF är ett vitt begrepp och passar alla, till skillnad från ketogen. Ketogen kost ryms inom LCHF.

Skoj att du tycker vi är roliga som försöker lära dig om lågkolhydrat kost, förvisso startade du tråden men det innebär inte att du äger den. Du utnyttjar kostdoktorns forum för diskussioner och det är många som läser här för att skaffa sig information. Jag hoppas innerligt att du inte vill förmena dem den möjligheten.

Vad har den ena saken med den andra att göra. Jag själv lär många vad lågkolhydrat är och betyder. 
Andreas själv i sin Engelska sidan använder ordet KETO mycket mer än LCHF.
"A low-carb diet means that you eat fewer carbohydrates and a higher proportion of fat. This can also be called a low-carb, high-fat diet (LCHF) or a keto diet."
Så att KETO ska ingå i LCHF är din egen definition men inte Andreas. 
Så jag förstår inte hela denna uppståndelse av att också kalla den Svenska sida för KETO.

Att LCHF passar alla är en osanning. Det är jättemånga som för det första blir skrämda av bara definitionen, för det andra inte alla äter MEST FETT och mår bra.
Jag själv definierar min kost som LCNF. Man behöver smälla i sig FETTBOMBER som många påstår i flera LCHF sidor för att må bra. Det går att lära sig att äta mindre och selektivt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LCHF är en förkortning av LOW CARB HIGH FAT DIET.Det är en reaktion mot de felaktiga kostråden, som går ut på att man skall äta LITE fett och mera KOLHYDRATER. För mig har det aldrig betytt att man skall äta transfetter, eller värme behandlade omega sex fetter. Det fanns nog en och annan som verkade tro att det var bättre ju mer fet man åt så var det bättre. Åtminstone  kunde man tolka det så. Men då bör man diskutera frågan, så man reder ut vad man menar. Alla måste inte tycka exakt likadant.

Men högfet diet behöver naturligtvis inte att man skall äta så mycket fet man över huvudtaget orkar. Men ser man på PURE-studien så talar den för att mättatfet är hälsosammare bränsle  än kolhydrater . Även att bröstmjölk innehåller mycket mättat fet talar för att mättat fet är bättre bränsle än kolhydrater, så jag tycker nog man kan tala för LCHF, och det som inte håller med kan tolka LCHF lite kolhydrater hälsosamt fet, så som Garry Fetke  gör i Austrlien. Det går väl bra det med. När Jimmy Moore åt lowcarb blev han fet, för att han åt för mycket protein. Men han blev smal, när han bör ut en del av fettet, och började äta mindre ofta(det som kallas intermittent fasta). Så mycket kan sammanfattas, att vill man minska i vikt, så gäller det att äta så insulinet är/blir lågt, så man kan förbränna fettet runt de inte organen, och fettet under huden.      

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

""""Så att KETO ska ingå i LCHF är din egen definition men inte Andreas""""""

Så här skrev jag----Ketogen kost ryms inom LCHF.---- och det behöver jag inte fråga Andreas om, men eftersom du tog upp det så kommer hans syn på kosten ifråga.

http://www.kostdoktorn.se/lchf/keto     Även Jonas syn på ketogen kost kommer här.

http://www.jonasbergqvist.se/ketogen-kost

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-09-15 at 10:53, Carel sade:

Vad har den ena saken med den andra att göra. Jag själv lär många vad lågkolhydrat är och betyder. 
Andreas själv i sin Engelska sidan använder ordet KETO mycket mer än LCHF.
"A low-carb diet means that you eat fewer carbohydrates and a higher proportion of fat. This can also be called a low-carb, high-fat diet (LCHF) or a keto diet."
Så att KETO ska ingå i LCHF är din egen definition men inte Andreas. 
Så jag förstår inte hela denna uppståndelse av att också kalla den Svenska sida för KETO.

Att LCHF passar alla är en osanning. Det är jättemånga som för det första blir skrämda av bara definitionen, för det andra inte alla äter MEST FETT och mår bra.
Jag själv definierar min kost som LCNF. Man behöver smälla i sig FETTBOMBER som många påstår i flera LCHF sidor för att må bra. Det går att lära sig att äta mindre och selektivt.

Om man skall ändra namnet så skall det vara;

NCNPNC.. Normal Carb, Normal Protein, Normal Fat.. och då till skillnad mot SLVs/WHOs/Nordiska näringsrekomendationen/andra sådant junk.. främst i motsatts till vad stora delar av vår befolkning faktiskt äter!

Och bara för att förtydliga.. det heter olika i olika länder.. i Nordamerika är Atkins ett mer känt begrepp, men oxå LC.. och det är det sista som folk här i landet inspirerats utav.. men det uppstod problem.. så någon kom på den geniala ideen att lägga till HF för att förtydliga att man blir tvungen att öka på fettet när man drar ner på kolisarna.. det vara pedagogiskt riktigt!

I Polen heter det Optimal diet eller Kwasnievski diet, i Finland Karpalan, i Norge locarbo.. kärt barn har olika namn.. och flera olika gurus.

I Sydafrika heter det banting diet, och främsta guru där är Tim Noakes!

https://realmealrevolution.com/

Och om vår tidiga Guru Skaldeman fått bestämma så skulle det antagligen heta GI-noll?

Iallafall.. iomed att sverige är en del utav.. iallafall väldigt inspirerade utav den anglosaxiska kulturen/språket så blev det till slut LCHF.. det funkar att säga på svenska.. totalt tungvrickande på engelska!

Och jag måste erkänna att min Spanska är under all kritik.. jag kan i princip beställa en öl på spanska.. inget mer, så du får gärna lägga ut texten om hur det tolkas/översätts till Spanska?

Iallafall.. det är främst Nordamerika som är likriktare vad gäller uttryck och sen oxå forskningsrapporter på Pubmed .. där begreppet LCHF faktiskt förekommer i åtskilliga forskningsupplägg.. iomed att de specifierar macronutrienterna betydligt tydligare!

Sen till Keto diet.. det förekom på Pubmed väldigt tidigt.. ketogen diet är även något som förekommer i svensk läkarlitteratur.. främst då för bot mot Epileptiska barn.. men begreppet Ketosis bantning och Ketoacidos är känt i läkarlitteraturen vad gäller främst Typ1 diabetes/maldigestion/malabsorbation/bantning och anorexia!

Och iomed att vi ligger i det anglosaxiska bältet så inspireras vi av USA och alla deras uttryck.. ketogena dieter är därmed ett ökande uttryck i anglosaxiska länder när de tagit till sig själva funktionen av dieten.. oså ökar antalet företag som erbjuder sk ketogena produkter.

Iallafall.. jag vill hänga kvar ett tag till vid ditt ursprung i Argentina.. som är det land som äter mest rött kött i hela världen?.. rött kött i nästan alla andra länder anses ge upphov till cancer och tidig död därav.. men dock inte i Argentina.. en anomali med andra ord?

Jag kan bara spekulera i vad som är skillnaden.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och ytterligare.. Xiro verkar vara kunnig i Portugisiska.. hur tolkas begreppet LCHF/Atkins/LC i Portugal/Brasilien?

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu