Carel

Är det dags för en ändring?

Recommended Posts

Det är lika bra

Redigerad av Carel
stoppa flödet
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir inte tvungen till någonting. Jag har inte haft behov av att lägga extra fett till köttet jag köper, vare sig gris eller nötkött. Jag ser till att det jag köper har fettet kvar.
När jag tog bort det "extra" fettet som alla propagerar för, har jag, efter 5 år av att stå stilla, nu gått ner 5 kg på 4 veckor. 
Om man behöver gå ner i vikt äter man så mycket fett som Skaldemans föreslår, är man inte säkert att man förbränner från egen kropp eller det man har tagit in.
I mitt fall så var det förmodligen så att jag fortsatt år efter år att ha samma vikt tills jag tog bort det extra fettet.

Även om AE inte menar det, med det namnet så påstår han att HF high fat är lösningen, vilket inte är för många. LCHF står för någonting som INTE fungerar för alla, det spelar igen roll hur mycket du försöker banka detta i huvud på folk. LC är per definition Ketogen diet HF är det inte. Jag äter för det mesta färska grönsaker och kött av alla sorter med det fettet de har med. Jag lägger inte på ett paket smör på det.  Jag utgår från min egen kropp och hur den har reagerat på olika sorters kost. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju egentligen bara i Sverige HF-delen är så tydlig. De flesta talar om Low Carb och missar därmed poängen, att mängden mat ofta minskar (volymen) men energiinnehållet består. Det finns inte en fördelning som är optimal för alla, däremot är det bra för alla att äta en högre andel fett. Därmed inte sagt att man därmed måste tillsätta fett och kanske blir det en tankegroda för många? Själv gillar jag fläskkarré och då behövs inget kryddsmör för fetthaltens skull.

Hur åt du -71? Visst kom väl Viktväktarnas första program i den vevan? Det var ju väldigt Atkins-inspirerat vad jag förstått. Min guru, Dr Maffetone, förespråkar också oprocessad mat sedan slutet av 70-talet (men åt det själv redan tidigare) så visst fanns det de som såg. Håller man fast vid något tillräckligt länge blir man förr eller senare modern... ^_^

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menna.. HF står för hög andel fett av ditt energibehov.. dvs hög andel räknat i E%.

Och som Skaldeman tydligt pepåkar, tillför man mer fett via munnen än vad man gör av med så lär man inte gå ner i vikt, trots att man är i ketos.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Zepp said:

Menna.. HF står för hög andel fett av ditt energibehov.. dvs hög andel räknat i E%.

Och som Skaldeman tydligt pepåkar, tillför man mer fett via munnen än vad man gör av med så lär man inte gå ner i vikt, trots att man är i ketos.

Det är precis det jag menar, men när man läser FB och bloggar många tror att de kan äta hur mycket fett som helst och dra ner på allt annat för att gå ner i vikt, och det fungerar inte så.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ketogen kost är en strikt variant av LCHF, där du nästan är tvungen att äta en viss mängd rent fett. I liberala varianter av LCHF är det inte nödvändigt, så jag förstår inte riktigt hur du menar? Till exempel vitt bröd är definitivt inte ketogen kost.

6 timmar sedan, Carel sade:

Jag är idag på god väg att reversera min diabetes med olika Ketogena metoder. Jag har upptäckt att jag kan t o med äta en smörgås på vitbröd och att mitt blodsocker sjunker av sig själv utan mediciner,  långsammare än när jag var frisk, men det sjunker. Jag vet också att jag kan inte göra det varje dag, det har jag testat. Då kan jag vakna med upp till 8-9 i blodsocker. Normalt idag vaknar mellan 5-7.

Så, jag föreslår att Kostdoktorn ändrar från LCHF till Ketogen, så att det passar ALLA som äter LÅGKOLHYDRATKOST och kanske då är det fler som accepterar att testa och inse att det är den bästa kost för att nå hälsan.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, MariaF said:

Det är ju egentligen bara i Sverige HF-delen är så tydlig. De flesta talar om Low Carb och missar därmed poängen, att mängden mat ofta minskar (volymen) men energiinnehållet består. Det finns inte en fördelning som är optimal för alla, däremot är det bra för alla att äta en högre andel fett. Därmed inte sagt att man därmed måste tillsätta fett och kanske blir det en tankegroda för många? Själv gillar jag fläskkarré och då behövs inget kryddsmör för fetthaltens skull.

Hur åt du -71? Visst kom väl Viktväktarnas första program i den vevan? Det var ju väldigt Atkins-inspirerat vad jag förstått. Min guru, Dr Maffetone, förespråkar också oprocessad mat sedan slutet av 70-talet (men åt det själv redan tidigare) så visst fanns det de som såg. Håller man fast vid något tillräckligt länge blir man förr eller senare modern... ^_^

Så du menar att bara vi i Sverige har förstått och resten av världen bara mumlar om Low Carb. "Alla andra missar poängen". Kan informera dig att det finns väldigt många professorer, forskare och läkare som vet mycket väl vad de pratar om, när de pratar om Ketogen diet. 
Jag är född i Argentina. Där äter man inte en massa såser och potatis till allt som i Sverige. Hela livet har jag ätit vanlig mat tillagad hemma. 
Mest kött och grönsaker. Efterrätter förekommer men inte så mycket med kaffebullar och sötad bröd som här. Här i Sverige har man socker till allt. Bönor, köttbullar med marmelad, etc.
Jag läste min första Atkins bok 1972 (det var inte 71 som jag sa tidigare). Jag blev imponerad av boken, tanken och förklaringen hur kroppen fungerar. Som dotter till en läkare, efter att ha läst boken, bad jag min pappa  läsa den för att se vad han tyckte. Han tyckte att det var en mycket logisk kosthållning. 
Då bestämde jag mig för följa Atkins råd. Sen läste jag alla hans böcker. 
Jag har alltid varit frisk, tills jag kom till Sverige 1983. Då fick jag veta av alla på jobbet att jag åt fel och jag skulle ändra min kost om jag skulle förbli frisk. Jag följde rekommendationen. På jobbet hade de Viktväktarna, det var första gången jag träffade de. Jag gick 2 gånger och insåg att äta potatis, ingen fett och inga proteiner var inget för mig.
Det tog några år, 6 år, när jag fick min första inflammation i kroppen, tur att jag överlevde den, struplocks inflammation. Fortfarande trodde på att kanske tallriksmodellen var rätt. 2007 fick min stora inflammation i artärerna, Jättecellsarterit och Temporalisarterit. Då kom kortison, cancer medicin, statiner, blodtrycks sänkande mediciner, Osteoporos, diabetes och allt efter det. Men jag blev inte bättre, fick höra att det var en väldigt aggressiv sådan. Jag började läsa all jag kunde om sjukdomen och insåg att detta kunde bara bero på brist på D-vitamin och ändrade kostvanor och bestämde mig för att gå tillbaka till min ursprungs kost.  Kastade jag alla mediciner och började med en massa vitaminer och mineraler och LCHF.

Jag hade gått upp enormt med medicinerna och i början gick jag ner men sen har jag stått stilla i flera år, varken upp eller ner. Tills jag tog bort det extra fettet ur kosten. 
Nu är jag frisk igen, inga mediciner, bara vitaminer, mineraler och Atkins med lite variation :)

Viktväktarna var aldrig Atkins inspirerad. I Atkins diet ingår inte kolhydrater. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minutes ago, Peter B said:

Ketogen kost är en strikt variant av LCHF, där du nästan är tvungen att äta en viss mängd rent fett. I liberala varianter av LCHF är det inte nödvändigt, så jag förstår inte riktigt hur du menar? Till exempel vitt bröd är definitivt inte ketogen kost.

Jag har aldrig sagt att vitbröd var ketogenkost?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viktväktarna var aldrig Atkins inspirerad. I Atkins diet ingår inte kolhydrater.

Jo, i början var de det. Jag letade upp ett gammalt program (i USA) när jag först hörde talas om det för jag trodde inte på det först. Sedan var det inte Atkins, det hade kunnat bli juridiska kopieringsproblem.

Så du menar att bara vi i Sverige har förstått och resten av världen bara mumlar om Low Carb. "Alla andra missar poängen". Kan informera dig att det finns väldigt många professorer, forskare och läkare som vet mycket väl vad de pratar om, när de pratar om Ketogen diet.

Ja, alla andra är korkade och vi är smarta! *dryperavironi*. Och det var kanske snarare vanligt folk jag tänkte på, de som äter LCLF. Jag känner två familjer från Argentina och de är rätt runda allihop... Men så bor de iofs i Sverige och det blir man ju fet av om jag förstår dig rätt. I USA är det "low carb" som gäller och då med low fat. I de flesta (alla?) engelskspråkiga intervjuer på Kostdoktorns betalsida säger den intervjuade ketogen eller low carb men den svenska översättningen blir LCHF, trots att det uttrycket inte använts. Lite synd för man behöver förtydliga att olika personer använder olika uttryck. Om man nu byter benämningen LCHF till KETOGEN, vad kallar man då andra liberalare varianter av LCHF för att förtydliga vad det handlar om? För min del använder jag sällan benämningen alls numera, bara när jag förenklat ska tala om vilken typ av mat jag vill ha på t ex konferens eller så. Och här i forumet förstås. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Carel sade:

Det är precis det jag menar, men när man läser FB och bloggar många tror att de kan äta hur mycket fett som helst och dra ner på allt annat för att gå ner i vikt, och det fungerar inte så.

Fast grejen med att göra det är ju att bli mätt vilket innebär att du faktiskt kommer att äta mindre

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 hours ago, MariaF said:

Jo, i början var de det. Jag letade upp ett gammalt program (i USA) när jag först hörde talas om det för jag trodde inte på det först. Sedan var det inte Atkins, det hade kunnat bli juridiska kopieringsproblem.

Ja, alla andra är korkade och vi är smarta! *dryperavironi*. Och det var kanske snarare vanligt folk jag tänkte på, de som äter LCLF. Jag känner två familjer från Argentina och de är rätt runda allihop... Men så bor de iofs i Sverige och det blir man ju fet av om jag förstår dig rätt. I USA är det "low carb" som gäller och då med low fat. I de flesta (alla?) engelskspråkiga intervjuer på Kostdoktorns betalsida säger den intervjuade ketogen eller low carb men den svenska översättningen blir LCHF, trots att det uttrycket inte använts. Lite synd för man behöver förtydliga att olika personer använder olika uttryck. Om man nu byter benämningen LCHF till KETOGEN, vad kallar man då andra liberalare varianter av LCHF för att förtydliga vad det handlar om? För min del använder jag sällan benämningen alls numera, bara när jag förenklat ska tala om vilken typ av mat jag vill ha på t ex konferens eller så. Och här i forumet förstås. 

I Argentina hade jag svårt att hitta kläder alla är så smala, det är när man kommer till Sverige som problemen med vikt uppstår med de kostrekommendationer man har här. 
Du kan inte döma ett helt befolkning för att du känner två familjer som bor här. Har du varit själv i Argentina för att stödja ditt påstående?
Vem egentligen är korkad?

När jag beskriver hur jag äter så säger jag inte längre LCHF för att för mig HF fungerar inte. Jag började att gå ner i vikt när jag tog bort det extra fettet. Därför var min idé att ändra på just de 2 bokstäverna till något som inte skrämmer folk som inte är insatta. Jag äter enligt LC principen med normalt intag av fett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tekniskt sett ... Det totala energibehovet är 100E% ...och vid Low Carb kommer max ca 20E% från kolhydrater...varifrån kommer då de andra 80E%:en?  ;-)
( Ytterst få skulle rekommendera mer än 20E% protein mer än möjligen för personer som tränar väldigt hårt, vid rimligt normala energiintag)

Ganska Off topic men .... Argentina har ett av de högsta BMI-talen i världen ....
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2301172/Fattest-countries-world-revealed-Extraordinary-graphic-charts-average-body-mass-index-men-women-country-surprising-results.html

• Gilla 3
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är väl att alla har sin egen bild av vad som är LCHF, LC eller Keto. För mig är det lite tvärtom, jag började med LCHF enligt Litsfeldts och Annika Dahlqvists böcker, mitt intryck var då att man skulle kapa de största källorna till kolhydrater, och inte vara rädd för fet mat, samt ta en pizza och en öl på helgen. Det var "high fat" i relation till de "fettskrämda", men jag försökte aldrig uppnå någon viss fettprocent, jag upplevde det aldrig som att man skulle försöka få i sig mer och mer fett bara för att.

Men min bild av "keto" är formad av främst amerikanska bloggar, och där ser jag att man maniskt försöker äta mer och mer fett, minska protein, helt eliminera kolhydrater. Det är fettbomber och smörkaffe, allt för att öka fettet. Så för mig låter klassisk LCHF som mindre extremt än keto. Vi har all vår egen bild, vårt eget intryck. 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig som började med LC redan i början av 70 talet så är, det rätta väg att gå utan att överäta sig på fett. Jag behöver inte så mycket mat för att få energi och känna mig mät.
Som vi är individer, fungerar vi olika

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LCHF är ju inte en ketogen diet för alla. De som väljer den mer liberala dieten har jag svårt att tro att de befinner sig i ketos. Det är väl kanske det som är charmen med LCHF, att den ger många möjligheter till en mer personlig variant för var och en av oss. Det är ju först när vi inte når de mål vi satt upp, som vi kan behöva modifiera kosten utifrån våra egna behov.

LCHF säger ju ingenting om hur mycket fett vi ska äta. HF innebär bara att andelen energi vi får från fett är högre än den är på en mer traditionell kost.

Själv kan jag faktiskt äta så mycket fett att jag mår illa, och jag går fortfarande ner i vikt. Eller rättare, jag går ner bättre i vikt när jag äter så mycket fett. Men det är högst obehagligt, vilket gör att jag inte äter så mycket, och därmed har en trögare viktminskning.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Andreas är det bara en skillnad mellan LCHF och Keto diet i det senaste drar man ner mer på protein.
Så det blir att LCHF är inte samma sak i ett annat ord, det är olika dieter av Low Carb. Jag nöjer mig.
Jag har dragit ner på fettet och lagt till resistent stärkelse istället och då slutade jag att vara i en 4-årig platå. Nu går jag ner i vikt igen. 
Äter så mycket proteiner som min kropp gillar och resten grönsaker. Det fungerar. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minutes ago, Carel said:

Enligt Andreas är det bara en skillnad mellan LCHF och Keto diet i det senaste drar man ner mer på protein.
Så det blir att LCHF är inte samma sak i ett annat ord, det är olika dieter av Low Carb. Jag nöjer mig.
Jag har dragit ner på fettet och lagt till resistent stärkelse istället och då slutade jag att vara i en 4-årig platå. Nu går jag ner i vikt igen. 
Äter så mycket proteiner som min kropp gillar och resten grönsaker. Det fungerar. 

Det är ju superbra! Grattis! :)

Men så länge jag är i ketos är ju maten jag äter ketogen, sen om jag svälter mig till den eller drar ner på kolhydraterna gör i sig ingen skillnad, sett till ketosen. :huh:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LCHF är en förkortning av LOW CARB HIGH FAT DIET. Det är en reaktion mot de felaktiga kostråden, som går ut på att man skall äta LITE fett och mera KOLHYDRATER. För mig har det aldrig betytt att man skall äta transfetter, eller värme behandlade omega sex fetter. Det fanns nog en och annan som verkade tro att det var bättre ju mer fet man åt så var det bättre. Åtminstone  kunde man tolka det så. Men då bör man diskutera frågan, så man reder ut vad man menar. Alla måste inte heller tycka exakt likadant.

Men högfet diet behöver naturligtvis inte betyda att man skall äta så mycket fet man över huvudtaget orkar. Men ser man på PURE-studien så talar den för att mättatfet är hälsosammare bränsle  än kolhydrater . Även att bröstmjölk innehåller mycket mättat fet talar för att mättat fet är bättre bränsle än kolhydrater, så jag tycker nog man kan tala för LCHF, och det som inte håller med kan tolka LCHF, som lite kolhydrater och hälsosamma fetter, så som Garry Fetke  gör i Austrlien. Det går väl bra det med. När Jimmy Moore åt lowcarb blev han fet, för att han åt för mycket protein. Men han blev smal, när han bytte ut en del av proteinet mot fet, och började äta mindre ofta(det som kallas intermittent fasta). Så mycket kan väl sammanfattas, att vill man minska i vikt, så gäller det att äta så insulinet är/blir lågt, så man kan förbränna fettet runt de inte organen, och fettet under huden, då blir man förmodligen av med typ 2 diabetes och övervikt, så som många redan blivit.            

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mats Forsenberg var det längesedan jag såg eller hörde något ifrån. Hur har det gått? Äter han fortfarande noll kolhydrater?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha, ni är roliga. Ska  börja beskriva för mig vad Low Carb diet är, när jag redan började med det i början av -70 talet. Med en pappa läkare och mamma diabetiker var han inte så glad att hon stoppade i sig efterrätter och Metformin och hon trodde att hon skulle må bra :)
Vi båda läste Atkins böckerna och tyckte redan då att det var rätt väg att gå. Jag åt enligt Atkins inte för att gå ner i vikt utan för att må bra. Atkins, även om han kallade alldrig för AtkinsHF skrev i sina böcker att man aldrig skulle ta bort fettet från köttet eller dra ner på smör.
Jag ville inte sluta som min mamma, helt enkelt. Jag har aldrig ätit margariner eller light produkter, det ingick aldrig i min kost från Argentina. Kött och grönsaker, hemlagad och närodlad var alltid min mat. 
Kul att man har hittat ett eget namn i Sverige :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så, jag föreslår att Kostdoktorn ändrar från LCHF till Ketogen, så att det passar ALLA som äter LÅGKOLHYDRATKOST och kanske då är det fler som accepterar att testa och inse att det är den bästa kost för att nå hälsan."

LCHF är ett vitt begrepp och passar alla, till skillnad från ketogen. Ketogen kost ryms inom LCHF.

Skoj att du tycker vi är roliga som försöker lära dig om lågkolhydrat kost, förvisso startade du tråden men det innebär inte att du äger den. Du utnyttjar kostdoktorns forum för diskussioner och det är många som läser här för att skaffa sig information. Jag hoppas innerligt att du inte vill förmena dem den möjligheten.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, jala said:

Så, jag föreslår att Kostdoktorn ändrar från LCHF till Ketogen, så att det passar ALLA som äter LÅGKOLHYDRATKOST och kanske då är det fler som accepterar att testa och inse att det är den bästa kost för att nå hälsan."

LCHF är ett vitt begrepp och passar alla, till skillnad från ketogen. Ketogen kost ryms inom LCHF.

Skoj att du tycker vi är roliga som försöker lära dig om lågkolhydrat kost, förvisso startade du tråden men det innebär inte att du äger den. Du utnyttjar kostdoktorns forum för diskussioner och det är många som läser här för att skaffa sig information. Jag hoppas innerligt att du inte vill förmena dem den möjligheten.

Vad har den ena saken med den andra att göra. Jag själv lär många vad lågkolhydrat är och betyder. 
Andreas själv i sin Engelska sidan använder ordet KETO mycket mer än LCHF.
"A low-carb diet means that you eat fewer carbohydrates and a higher proportion of fat. This can also be called a low-carb, high-fat diet (LCHF) or a keto diet."
Så att KETO ska ingå i LCHF är din egen definition men inte Andreas. 
Så jag förstår inte hela denna uppståndelse av att också kalla den Svenska sida för KETO.

Att LCHF passar alla är en osanning. Det är jättemånga som för det första blir skrämda av bara definitionen, för det andra inte alla äter MEST FETT och mår bra.
Jag själv definierar min kost som LCNF. Man behöver smälla i sig FETTBOMBER som många påstår i flera LCHF sidor för att må bra. Det går att lära sig att äta mindre och selektivt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LCHF är en förkortning av LOW CARB HIGH FAT DIET.Det är en reaktion mot de felaktiga kostråden, som går ut på att man skall äta LITE fett och mera KOLHYDRATER. För mig har det aldrig betytt att man skall äta transfetter, eller värme behandlade omega sex fetter. Det fanns nog en och annan som verkade tro att det var bättre ju mer fet man åt så var det bättre. Åtminstone  kunde man tolka det så. Men då bör man diskutera frågan, så man reder ut vad man menar. Alla måste inte tycka exakt likadant.

Men högfet diet behöver naturligtvis inte att man skall äta så mycket fet man över huvudtaget orkar. Men ser man på PURE-studien så talar den för att mättatfet är hälsosammare bränsle  än kolhydrater . Även att bröstmjölk innehåller mycket mättat fet talar för att mättat fet är bättre bränsle än kolhydrater, så jag tycker nog man kan tala för LCHF, och det som inte håller med kan tolka LCHF lite kolhydrater hälsosamt fet, så som Garry Fetke  gör i Austrlien. Det går väl bra det med. När Jimmy Moore åt lowcarb blev han fet, för att han åt för mycket protein. Men han blev smal, när han bör ut en del av fettet, och började äta mindre ofta(det som kallas intermittent fasta). Så mycket kan sammanfattas, att vill man minska i vikt, så gäller det att äta så insulinet är/blir lågt, så man kan förbränna fettet runt de inte organen, och fettet under huden.      

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Carel du verkar vara kvar i Atkins. Jag föreslår du går in på USA sidor om low-carb, och frågar dem varför de lämnade Atkins. Det är onödigt vi skall förklara det för dig.

Om du vill veta mer om LCHF läs gärna:  http://www.kostdoktorn.se/lchf 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

""""Så att KETO ska ingå i LCHF är din egen definition men inte Andreas""""""

Så här skrev jag----Ketogen kost ryms inom LCHF.---- och det behöver jag inte fråga Andreas om, men eftersom du tog upp det så kommer hans syn på kosten ifråga.

http://www.kostdoktorn.se/lchf/keto     Även Jonas syn på ketogen kost kommer här.

http://www.jonasbergqvist.se/ketogen-kost

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-09-15 at 10:53, Carel sade:

Vad har den ena saken med den andra att göra. Jag själv lär många vad lågkolhydrat är och betyder. 
Andreas själv i sin Engelska sidan använder ordet KETO mycket mer än LCHF.
"A low-carb diet means that you eat fewer carbohydrates and a higher proportion of fat. This can also be called a low-carb, high-fat diet (LCHF) or a keto diet."
Så att KETO ska ingå i LCHF är din egen definition men inte Andreas. 
Så jag förstår inte hela denna uppståndelse av att också kalla den Svenska sida för KETO.

Att LCHF passar alla är en osanning. Det är jättemånga som för det första blir skrämda av bara definitionen, för det andra inte alla äter MEST FETT och mår bra.
Jag själv definierar min kost som LCNF. Man behöver smälla i sig FETTBOMBER som många påstår i flera LCHF sidor för att må bra. Det går att lära sig att äta mindre och selektivt.

Om man skall ändra namnet så skall det vara;

NCNPNC.. Normal Carb, Normal Protein, Normal Fat.. och då till skillnad mot SLVs/WHOs/Nordiska näringsrekomendationen/andra sådant junk.. främst i motsatts till vad stora delar av vår befolkning faktiskt äter!

Och bara för att förtydliga.. det heter olika i olika länder.. i Nordamerika är Atkins ett mer känt begrepp, men oxå LC.. och det är det sista som folk här i landet inspirerats utav.. men det uppstod problem.. så någon kom på den geniala ideen att lägga till HF för att förtydliga att man blir tvungen att öka på fettet när man drar ner på kolisarna.. det vara pedagogiskt riktigt!

I Polen heter det Optimal diet eller Kwasnievski diet, i Finland Karpalan, i Norge locarbo.. kärt barn har olika namn.. och flera olika gurus.

I Sydafrika heter det banting diet, och främsta guru där är Tim Noakes!

https://realmealrevolution.com/

Och om vår tidiga Guru Skaldeman fått bestämma så skulle det antagligen heta GI-noll?

Iallafall.. iomed att sverige är en del utav.. iallafall väldigt inspirerade utav den anglosaxiska kulturen/språket så blev det till slut LCHF.. det funkar att säga på svenska.. totalt tungvrickande på engelska!

Och jag måste erkänna att min Spanska är under all kritik.. jag kan i princip beställa en öl på spanska.. inget mer, så du får gärna lägga ut texten om hur det tolkas/översätts till Spanska?

Iallafall.. det är främst Nordamerika som är likriktare vad gäller uttryck och sen oxå forskningsrapporter på Pubmed .. där begreppet LCHF faktiskt förekommer i åtskilliga forskningsupplägg.. iomed att de specifierar macronutrienterna betydligt tydligare!

Sen till Keto diet.. det förekom på Pubmed väldigt tidigt.. ketogen diet är även något som förekommer i svensk läkarlitteratur.. främst då för bot mot Epileptiska barn.. men begreppet Ketosis bantning och Ketoacidos är känt i läkarlitteraturen vad gäller främst Typ1 diabetes/maldigestion/malabsorbation/bantning och anorexia!

Och iomed att vi ligger i det anglosaxiska bältet så inspireras vi av USA och alla deras uttryck.. ketogena dieter är därmed ett ökande uttryck i anglosaxiska länder när de tagit till sig själva funktionen av dieten.. oså ökar antalet företag som erbjuder sk ketogena produkter.

Iallafall.. jag vill hänga kvar ett tag till vid ditt ursprung i Argentina.. som är det land som äter mest rött kött i hela världen?.. rött kött i nästan alla andra länder anses ge upphov till cancer och tidig död därav.. men dock inte i Argentina.. en anomali med andra ord?

Jag kan bara spekulera i vad som är skillnaden.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och ytterligare.. Xiro verkar vara kunnig i Portugisiska.. hur tolkas begreppet LCHF/Atkins/LC i Portugal/Brasilien?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
On 9/14/2017 at 8:55 PM, Skymning said:

Mats Forsenberg var det längesedan jag såg eller hörde något ifrån. Hur har det gått? Äter han fortfarande noll kolhydrater?

Ja det gör jag. Eller "igen" är nog bättre än "fortfarande".  Jag har haft en väldigt sjuk anhörig i 5 år som jag tagit hand om nästan 24/7 så jag orkade inte ett tag (allt kändes så hopplöst under den tiden) och gick upp 20kg men nu har jag börjat om sedan ett tag, och det går lika bra som vanligt .

Har också börjat om med att läsa om LCHF och det har ju skett en del förändringar, långt ifrån bara positiva som jag sett hittills...

/Mats

Redigerad av MatsF
Ändrade till lite mer vårdat språk
  • Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, MatsF sade:

Har också börjat om med att läsa om LCHF och det har ju skett en del förändringar, långt ifrån bara positiva som jag sett hittills...

Välkommen tillbaka! Och vad spännande, kan du utveckla ditt resonemang om förändringarna? 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
12 hours ago, MariaF said:

Välkommen tillbaka! Och vad spännande, kan du utveckla ditt resonemang om förändringarna? 

Tack!

Det känns som att det pratas mindre "tänk naturligt" nu, men observera att det kan vara urvalet jag råkat läsa som är vridet. Jag har ju inte hunnit läsa allt som skrivs nuförtiden... Däremot är jag helt säker på punkt 4.

Det (känns som att) det pratas mer:

1. tillskott nu (igen).
  2. teori (hur det ev. fungerar) och mindre naturligt (att det fungerar och hur det borde vara praktiskt/logiskt/naturligt).
  3. om att äta 3ggr/dag istället för att äta när man är hungrig och äta tills man är ordentligt mätt.
  4. fasta i alla dess olika former. Den här punkten håller jag på att starta en ny tråd om, som ni gärna får läsa här: Nya tråden med mina frågor om fasta

Rätta mig gärna om jag har fel ?

/Mats

Redigerad av MatsF
La till länken
  • Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MatsF sade:

Det (känns som att) det pratas mer:

1. tillskott nu (igen).
  2. teori (hur det ev. fungerar) och mindre naturligt (att det fungerar och hur det borde vara praktiskt/logiskt/naturligt).
  3. om att äta 3ggr/dag istället för att äta när man är hungrig och äta tills man är ordentligt mätt.
  4. fasta i alla dess olika former. Den här punkten håller jag på att starta en ny tråd om, som ni gärna får läsa här: Nya tråden med mina frågor om fasta

Jätteintressanta iakttagelser! 

Tillskotten tycker jag kommer och går i debatten så där märker jag ingen skillnad mot när jag började för drygt 7år sen. 
Att det blivit mer prat om molekyler tror jag beror på att man blivit nyfiken efter att ha hållit på ett tag. 
Var har du läst om att äta 3ggr/dag? I detta forum förespråkar många att äta en gång om dagen, således blir det intermittent fasta 23-1. 
Det jag skulle vilja lägga till till din lista är dels att fakir bytt namn till karnivor och att det blivit mer militant. Mer svart eller vitt. Många olika individer tycker sig ha svaret på vad LCHF är, inte bara för dem själva, utan vad det är. Jag har hela tiden uppfattat Annika Dahlqvist m fl:s  beteckning "LCHF" som ett ramverk och rekommendationer och det ramverket har förändrats. Förr var LCHF max 50g kolh/dygn. Nu är det internationaliserat till <100g kolh/dygn, inte minst här hos Kostdoktorn. Och skulle man äta en knäckemacka bakat av spannmål så ve dig! Spannmål är inte LCHF, inte ens i små mängder. Men vem har bestämt det egentligen? Regeln sa ju bara <50g kolh. Sedan finns rekommendationen att avstå spannmål pga gluten och ett generellt högt kolhydratinnehåll, äta ekologiskt för att minska lasterna på kroppen, gräsbeteskött för att få mer näring, men det är för mig en annan sak, det definierar inte vad som är LCHF och inte, åtminstone inte enligt ursprungsdefinitionen. Tycker jag.
Det som jag tycker är så intressant är hur vi människor utvecklas och förändras, fast vi inte alltid tror det. Lite som att minnas sitt favoritbarnprogram och förfasas när man ser det 30år senare... Fast ofta går utvecklingen mycket snabbare än i 30års-intervaller. :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, MariaF sade:

Och skulle man äta en knäckemacka bakat av spannmål så ve dig! Spannmål är inte LCHF, inte ens i små mängder. Men vem har bestämt det egentligen?

Det är väl ingen som bestämmer? Man kan tillägga att spannmål (de tre-fyra sädesslagen) inte är bra för många som vill optimera sin hälsa. Man mår bättre utan, värk minskat t ex. Det är ganska trist att vissa journalister skriver långa haranger och ondgör sig över att människor äter glutenfritt. Gluten-spannmålsfritt betyder Inte att jag tror att jag är glutenallergisk. Man hackar och tillrättavisar folk i olika artiklar - och tycker att folk inbillar sig - vad har journalister för konstig agenda där de tror att de ska "uppfostra" folk. Läs - Amina Mansoor bl andra. Hon är själv gift med en Skeptiker och de har inga betänkligheter att racka ner på människors tankar o levnadssätt.

Jag tycker fortfarande att dr Annika Dahlqvists definition är bra ang Lchf-kost.  Att minska kolhydratpåslaget i kroppen är nödvändigt om man vill bli frisk från det metabola syndromet - som skickar oss till graven kanske alldeles för tidigt. Ingen nyhet alls att allt socker och överskott av kolhydrater skadar våra celler på väldigt många vis.

- Läste nyss Ett sötare blod igen av Ann Fernholm. Om ni inte har läst eller glömt vad ni läst - läs boken. Ann redogör tydligt vad forskningen säger om hur kolhydrater skadar vår kropp. Lyssnade nyligen till Georgina Ede om att grönsaker inte är så bra för alla. Kolla också Nina Trecholz video om rött kött - och det falska påståendet att det skulle orsaka cancer. Nina har många viktiga saker att berätta om hur detta påstående kommit till.

Så här säger Annika:  http://annikadahlqvist.com/kostprogram-for-lchf/  Sedan så har vi olika kropp och olika reaktioner som vi brukar skriva om här.

För mig är hälsoeffekten den viktigaste - viktnedgången för mig var måttlig - jag var inte överviktig. Vi har olika utgångspunkt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, kickilotta sade:

Jag tycker fortfarande att dr Annika Dahlqvists definition är bra ang Lchf-kost. 

Tycker jag med. Jag bara tycker det är synd att det lätt blir sådant debatt om "rätt" eller "fel", när det egentligen är upp till var och en att välja väg inom ramverket. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

Tycker jag med. Jag bara tycker det är synd att det lätt blir sådant debatt om "rätt" eller "fel", när det egentligen är upp till var och en att välja väg inom ramverket. 

Absolut - det tycker jag också.  Men det kanske ligger i tiden att alla ska säga sitt och man gärna vill ifrågasätta. - Har blivit litet som att man säger så här - "men vi är alla individer ( som vi förstås är) - och jag för min del tycker att jag har funnit det rätta för mig, min egen variant" - Vad det nu än är.  - Därför gillar jag dr Dahlqvists ursprungliga undervisning om lchf - den håller.

Jag vill förstå hur hälsan påverkas av felaktig kost - då är det logiskt att välja bort det mesta av alla kolhydrater. Har man en mer vetenskaplig insikt så tycker jag att det blir lättare att välja rätt - därför läser jag vad seriösa läkare och kost- och näringsexperter skriver om hur man konstaterat att kolhydrater ligger bakom minst ett 30-tal mycket allvarliga sjukdomar varav många cancersjukdomar enl  bl a forskaren och urologen Jan Hammarsten. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-09-24 at 11:53, Zepp sade:

allafall.. jag vill hänga kvar ett tag till vid ditt ursprung i Argentina.. som är det land som äter mest rött kött i hela världen?.. rött kött i nästan alla andra länder anses ge upphov till cancer och tidig död därav.. men dock inte i Argentina.. en anomali med andra ord?

Se Nina Trecholz film om Rött kött, där hon klargör hur den felaktiga idén om att rött kött orsakar cancer uppkommit. - Det påståendet tycks vara en stor bluff som bl a Veganrörelsens toppar för fram mycket starkt.

- Vi måste släppa den oriktiga tanken - bra kött med mättat fett är något av det bästa och mest näringsrika man kan äta.

Är det så att många Lchffare tror på att Rött kött ger upphov till cancer??

Om Rött kött med Nina finns hos Kostdoktorn med svenska undertexter för medlemmar. Likaså på www.bing.com/videos/    som Jala hänvisar till nedan.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan, kickilotta sade:

Se Nina Trecholz film om Rött kött, där hon klargör hur den felaktiga idén om att rött kött orsakar cancer uppkommit. - Det påståendet tycks vara en stor bluff som bl a Veganrörelsens toppar för fram mycket starkt.

- Vi måste släppa den oriktiga tanken - bra kött med mättat fett är något av det bästa och mest näringsrika man kan äta.

Mera filmer med Nina.

https://www.bing.com/videos/search?q="Nina Teicholz"&amp;qs=n&amp;form=QBVR&amp;sp=-1&amp;pq="nina teicholz"&amp;sc=1-14&amp;sk=&amp;cvid=5014DB01E87942AA9BDF9589CFC559D2

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, kickilotta sade:

kolhydrater ligger bakom minst ett 30-tal mycket allvarliga sjukdomar

Till min lite större sammanställning har jag tillfört en bilaga som är lite mer omfattande:

Kika på den, lite skrämmande faktiskt. Klicka härunder!

Bilaga skador sockerdiet.doc

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 8/5/2018 at 9:22 AM, MariaF said:

Att det blivit mer prat om molekyler tror jag beror på att man blivit nyfiken efter att ha hållit på ett tag. 

Ja fast jag hade ju nästan bara läkare, forskare och journalister att prata med 2006, det fanns egentligen inga forum då (som jag hittade). Och då var det mycket tekniskt och lite praktiskt. Det var väl nästan bara jag och Sten Sture som stod för det praktiska... Men sedan då det spred sig och blev massa forum med "vanliga" människor så blev det mycket mer praktiskt.

Men du har säkert rätt i det. Personligen blev jag bortskrämd från alla studier då jag insåg vilket enormt jobb det skulle vara att bara försöka ta reda på vem/vilka som hade rätt, så jag testade praktiskt istället (ala SSS) på mig och andra.

Var har du läst om att äta 3ggr/dag? I detta forum förespråkar många att äta en gång om dagen, således blir det intermittent fasta 23-1. 

Det var någon tråd om träning.

Haha, det var definitivt en sak jag glömde skriva som hade förändrat sig. Då jag körde "fakiren" längre än några veckor förfasade sig i stort sett alla (utom SSS). Det var mycket diskussioner internt på LCHF.se om jag skulle få hjälpa "svåra LCHF-fall" på deras forum med 0 kolhydrater, eller vLCHF som vi kallade det då. Men det gick igenom med minsta möjliga marginal och det var när jag hjälpte alla dem som jag lärde mig allra mest, bortsett från alla tester på mig själv.

Det jag skulle vilja lägga till till din lista är dels att fakir bytt namn till karnivor och att det blivit mer militant. Mer svart eller vitt. Många olika individer tycker sig ha svaret på vad LCHF är, inte bara för dem själva, utan vad det är.

Ja att vara i ketos och äta minimalt med kolhydrater verkar verkligen vara på modet. Då jag själv tror att det är det bästa för kropp och själ har jag ingenting emot det :).

18 hours ago, MariaF said:
20 hours ago, kickilotta said:

Jag tycker fortfarande att dr Annika Dahlqvists definition är bra ang Lchf-kost. 

Glad att ni tycker det. Vill bara påminna, på min och SSS vägnar, att vi var med och försökte skapa den definitionen tillsammans med Annika. LCHF Definition ala 2010
Nuförtiden skulle jag vilja ha en nivå till dock, som är ännu striktare än "strikt LCHF". Annars tycker jag den fortarande är håller.

Jag har mycket svårt att tro att man kan hålla sig något så när optimalt friskt på över 100g kh/dag. Men det beror säkert på vad för kh man äter också...

16 hours ago, kickilotta said:

Därför gillar jag dr Dahlqvists ursprungliga undervisning om lchf - den håller

Ja den är bra. Men med viss förståelse så tycker jag att både Annikas och Andreas definitioner "då man är frisk" är för toleranta med kh, de blir ju kanske/troligen sjuka ändå men det tar bara lite längre tid.

Det var som då jag skulle hålla ett föredrag för unga människor (på ett call center) i 20-25 årsåldern. Vad skulle jag prata om, jag kan ju inte använda mina vanliga föredrag?
Jag kom till slut på hur jag skulle göra. Jag började med be alla räcka upp handen som tyckte de hade någon sjukdom. Ingen räckte upp handen.
Jag la då på en bild med alla möjliga sorters sjukdomar som även unga har: astma, allergi, hudproblem, huvudvärk, magproblem m.m. m.m. Då räckte alla upp handen för alla hade ett eller annat.... Men mitt aha moment där var ju att alla ungdomar idag är så vana vid att ha någon krämpa och eftersom alla andra har det så är det det nya normala!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MatsF sade:

Men mitt aha moment där var ju att alla ungdomar idag är så vana vid att ha någon krämpa och eftersom alla andra har det så är det det nya normala!

Visst är det läskigt?! Min son, 12år gammal, säger att nästan alla i hans klass har huvudvärk varje dag "så det är inget att by sig om"! :blink:

• Gilla 2
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, MariaF sade:

Visst är det läskigt?! Min son, 12år gammal, säger att nästan alla i hans klass har huvudvärk varje dag "så det är inget att by sig om"! :blink:

Du måste ju förstå att om nästa alla har samma symtom, då kan det ju inte vara något större problem - bara en slumpmässig variation i omgivande miljö - ja du förstår satiren. Alternativt i bästa fall kanske att de flesta inte lägger sig i tid - sitter vid mobiler eller datorer alltför länge på natten. Oavsett orsak - en fråga för skola och föräldrar att gemensamt lösa.

Du som brukar vara innovativ, har du gått på skolan i sammanhanget?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

MariaF - Maten, maten, maten - vad får de i sig arma barn??

• Gilla 1
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg