qwy Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 Om en befolkningsstudie där rött kött och fjäderfän var förknippat med högre risk för typ 2 diabetes. http://www.medicalnewstoday.com/articles/319314.php Citat It was found that people who had a higher dietary intake of red meat and poultry were at an increased risk of diabetes. Both fish and shellfish consumption, however, were not found to pose any dangers. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 16 minuter sedan, qwy sade: Om en befolkningsstudie där rött kött och fjäderfän var förknippat med högre risk för typ 2 diabetes. http://www.medicalnewstoday.com/articles/319314.php Mm, samtidigt så beror det sannolikt vad man ätit till det röda köttet samt kycklingen? För det finns lixom andra studier som visar att just Asiater per se är extra känsliga för vitt ris! "CONCLUSION: Higher consumption of white rice is associated with a significantly increased risk of type 2 diabetes, especially in Asian (Chinese and Japanese) populations." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22422870 Egentligen så tror jag mer på att det är så här.. angående studien; Och när vi ändå tangerar hemjärn.. det är den främsta näringsbristen i världsmåttstock.. iomed att fattiga knappast har råd med så mycket kött i sin diet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 Framgår det egentligen vilken sorts kött/kyckling de utgått från? Jag blir aldrig klok på varför det aldrig redovisas tydligt om köttet kom från en glad ko/gris eller en köttfabrik? Eller om de med kött menar bacon med rökarom, nitrit, och nån käck socker-wannabe...? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Erik 2 Posted September 10, 2017 Popular Post Share Posted September 10, 2017 Detta var väl nåt av det knasigaste hittills. Rött kött och typ 2. Hur skulle det fungera? Skulle hemjärn stänga cellerna/orsaka resistens och extrema mängder glukos i blodet? Är det inte som vanligt att McDonalds människor har mer typ 2, och det beror inte på den lilla förskrämda hackebiffbiten mellan glukoslocken målade med sockersås och serverade med fruktosdricka och friterade glukosstavar. Liten konstgräddeglass med fruktossirapssås på det. Då finns det väl mer spännande teorier. Men ät ditt kött med gröna blad och må gott. https://www.thepaleomom.com/the-link-between-meat-and-cancer/ 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 Jag är också tveksam... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 21 hours ago, MariaF said: Framgår det egentligen vilken sorts kött/kyckling de utgått från? Jag blir aldrig klok på varför det aldrig redovisas tydligt om köttet kom från en glad ko/gris eller en köttfabrik? Eller om de med kött menar bacon med rökarom, nitrit, och nån käck socker-wannabe...? Eller vad de åt till sitt kött? Och vad hade de till efterrätt? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 Jag är dåligt insatt i det här med colon-cancer, men jag förmodar det är vad konsumtionen av det röda köttet handlar om? Är colon-cancer vanligare i någon grupp, som tex hos diabetiker eller överviktiga? Eller är det precis lika vanligt förekommande hos vältränade, smala och friska personer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 Av det jag sett hittills i källorna så verkar studierna relativt solida även om jag inte förvandlas till en militant vegan i ett svep. Kött generellt ligger i mitten på insulinindex så om man köttkonsumerar och överäter ordentligt kan man säkert utveckla diabetes. De grupper som konsumerar mycket kött hör väl till dem som generellt lever typiskt västerländskt och har tillgång till enorma mängder bra och dåliga livsmedel. Vet inte om man specifikt kan peka ut "rött kött"(är det bara rött kött när det är rått?). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 Jag har tyvärr inga studier att referera till just nu, men jag hörde en pod med Karl Hultén (Paleoteket) där han förklarade varför rött kött ibland anses orsaka cancer. Om jag minns rätt fanns ett samband mellan rött kött och cancer om man samtidigt åt spannmål! Om man inte äter spannmål, men däremot mycket gröna grönsaker är rött kött inte farligt. Det gjorde mig lugn. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwy Posted September 11, 2017 Author Share Posted September 11, 2017 21 timmar sedan, Erik 2 sade: Detta var väl nåt av det knasigaste hittills. Rött kött och typ 2. Hur skulle det fungera? Skulle hemjärn stänga cellerna/orsaka resistens och extrema mängder glukos i blodet? Om en möjlig orsak till varför järn från köttkällor är associerad med typ 2 diabetes. http://advances.nutrition.org/content/4/4/403.abstract Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 3 timmar sedan, Skymning sade: Jag är dåligt insatt i det här med colon-cancer, men jag förmodar det är vad konsumtionen av det röda köttet handlar om? Är colon-cancer vanligare i någon grupp, som tex hos diabetiker eller överviktiga? Eller är det precis lika vanligt förekommande hos vältränade, smala och friska personer? Jupp.. vegetarianer får mer Coloncancer.. måste beror på alla kolisar de äter? http://www.medicalnewstoday.com/articles/142427.php 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 3 hours ago, qwy said: Om en möjlig orsak till varför järn från köttkällor är associerad med typ 2 diabetes. http://advances.nutrition.org/content/4/4/403.abstract Men den pekar ut processat kött och det innehåller inte bara kött så varför skulle köttet vara boven?. Vad gäller oprocessat kött säger de: Kanske kan högt intag av rött kött ge en liten ökad risk (min översättn). De har alltså ingen aning. This review discusses the findings of cohort studies and meta-analyses of heme iron and red meat intakes and the risk of type 2 diabetes. These suggest that processed red meat is associated with increased risk, with high intakes of red meat possibly also associated with a small increased risk.Heme iron intake is representative of meat in the diet; however, citing meat intake as accounting for this link is an oversimplification, and processed meat intake gives a higher profile of risk across the meta-analyses that differentiate between red and processed meat. Processed meat may increase the risk of type 2 diabetes potentially via AGE (specifically ALE), produced during food processing and cooking, with meat PUFA content, iron, and heat facilitating their composition. Här en Harvard studie som säger samma. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2885952/ Consumption of processed meats, but not red meats, is associated with higher incidence of CHD and diabetes. These results highlight the need for better understanding of potential mechanisms of effects, and for particular focus on processed meats for dietary and policy recommendations. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 Umm.. finns annat som visar att om man lever i ett rikt land (har råd att äta kött varje dag) så lever man längre och därmed hinner utveckla både diabetes, cancer och annat hemskt. Medans de som lever i fattiga länder (som inte har råd att äta kött varje dag) dör tidigare av infektioner, näringsbrist, brist på hemjärn och annat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JPS Posted September 12, 2017 Share Posted September 12, 2017 År det korrekt att betrakta ett statistiskt samband som en risk ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 12, 2017 Share Posted September 12, 2017 19 minuter sedan, JPS sade: År det korrekt att betrakta ett statistiskt samband som en risk ? isåfall ökar risken för att du ska drunka om du äter glass! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwy Posted September 12, 2017 Author Share Posted September 12, 2017 20 timmar sedan, Erik 2 sade: Men den pekar ut processat kött och det innehåller inte bara kött så varför skulle köttet vara boven?. Det bildas kanske skadliga ämnen när köttet processas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 12, 2017 Share Posted September 12, 2017 7 timmar sedan, JPS sade: År det korrekt att betrakta ett statistiskt samband som en risk ? "Correlation does not imply causation." https://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_does_not_imply_causation Hur som helst, det finns starka statistiska samband mellan hög ålder och död! Så starka samband att man kan betrakta det som ett axiom eller postulat. https://sv.wikipedia.org/wiki/Axiom Nog med word dropping, åter till statistik. Iallafall, det var en gång en veganguru som ansåg att kött och andra animalier var främsta orsaken till ohälsa och för tidig död.. han hette Cambell. Iallafall, han satte upp ett vetenskapligt experiment för att bevisa orsaksambanden. Han hade två grupper av råttor, den ena fick kött och aflatoxin, den andra gruppen fick vegetabilisk föda samt aflatoxin. Och då visade det sig att de som fick kött och aflatoxin utvecklade levercancer! Slutsats.. kött leder till cancer? Iallafall.. några kollade data.. då visade det sig att de som inte fick kött dog innan de han utveckla cancer, dvs de dog tidigare än de som fick kött. Slutsats.. min då, mata inte råttor med aflatoxin, de kan dö! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 12, 2017 Share Posted September 12, 2017 Det visar sig också att man växer och blir längre om man spelar basket i en högre division... eller att man har större "risk" att bli fotbollsproffs ju dyrare bil man har.... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 12, 2017 Share Posted September 12, 2017 (edited) Eller spring marathon.. är det någon sett en fet marathonlöpare? Skulle i så fall vara Ingemar Johansson som ställde upp i Stockholm marathon.. han kom inte i mål. Edited September 12, 2017 by Zepp 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted September 13, 2017 Share Posted September 13, 2017 On 2017-09-11 at 17:58, SGK sade: Jag har tyvärr inga studier att referera till just nu, men jag hörde en pod med Karl Hultén (Paleoteket) där han förklarade varför rött kött ibland anses orsaka cancer. Om jag minns rätt fanns ett samband mellan rött kött och cancer om man samtidigt åt spannmål! Om man inte äter spannmål, men däremot mycket gröna grönsaker är rött kött inte farligt. Det gjorde mig lugn. Nu har jag än en gång lyssnat på podden från Paleoteket, avsnitt 15 från 22 mars. Där förklarar Karl på ett tydligt sätt varför rött kött skulle kunna orsaka cancer, och hur man ska tänka kring rött kött för att undvika cancer. Avsnittet handlar inte specifikt om kött och cancer, utan tar också upp varför man bör äta rött kött. Länkt till poddarna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 13, 2017 Share Posted September 13, 2017 20 timmar sedan, Zepp sade: Eller spring marathon.. är det någon sett en fet marathonlöpare? De finns... Hur konstigt som helst! Maffetone har skrivit om detta fast jag hittar inte inlägget om det just nu (osäker på om det var i boken eller på webben). Han tar också upp att man kan vara fet fast det inte syns, dvs fettet runt de inre organen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts