Jump to content

Skicka vidare, eller varför du ska komma ut ur garderoben

Blogg-Postare

Recommended Posts

maxresdefault-1600×1600

Här följer ett översatt gästinlägg av dr Évelyne Bourdua-Roy, allmänläkare som driver en LCHF-mottagning i Kanada:

Att äta LCHF har varit bland det bästa jag gjort för mig själv. Det har givit mig så mycket: jag har gått ner mer än 15 kilo, jag har fantastisk och stabil ork, jag mår toppen hela tiden, även om min 18-månaders son håller mig uppe om nätterna, jag fastar utan större besvär, jag sover gott och mina bihålor har aldrig varit friskare (jag hade återkommande bihåleinflammationer, flera gånger om året).

Att äta LCHF har verkligen i grunden förändrat mitt privatliv och jag känner att mina patienter förtjänar att få information om metoden. LCHF har alltså fullständigt förändrat även mitt yrkesliv.

Varje gång jag träffar en patient med prediabetes, metabolt syndrom, diabetes, kronisk smärta, kronisk trötthet, högt blodtryck och fetma får jag chansen att praktisera god läkarvård genom att ta mig tid att förklara varför de är drabbade av just de hälsoproblemen och hur de kan lösas med livsstilsförändringar.

Ibland, i slutet av ett patientbesök, slutar det ändå med att jag skriver ut läkemedel för att hantera det aktuella tillståndet. Och ibland slutar det med att jag rekommenderar LCHF. Men mina patienter har åtminstone fått en ordentlig förklaring och en möjlighet att fatta ett eget välinformerat beslut. Och ibland, även när jag skriver ut läkemedel, har jag fått min patient att ta ett steg framåt i Prochaskas och DiClementes förändringsmodell. Du vet aldrig vem som lämnade din mottagning med huvudet fullt av funderingar efter samtalet och plötsligt bestämde sig för att ge det hela en chans. Jag har blivit förvånad många gånger.

evelyne-2-800×723

Som upptagen läkare är det lättast att skriva ut tabletter och avstå från att lära ut. Det är också det som betalar sig bäst i vårt sjukvårdssystem. Ju fler patienter jag träffar på en dag, desto mer pengar får jag i fickan. Ju fler tabletter jag skriver ut istället för mat, desto mer tid sparar jag och desto mer pengar tjänar jag. Jag arbetar alltså i ett läkemedels- och operationscentrerat sjukvårdsystem, inte ett system för friskvård där man vill förebygga genom livsstilsåtgärder. Låter det bekant?

Skicka vidare

Trots det känner jag att det är det enda sättet att praktisera god läkarvård: att informera patienterna ordentligt om valmöjligheterna, att respektera deras val och ge vägledning på resan mot hälsa, eller åtminstone mot att stabilisera tillstånden.

Och trots det tidkrävande i att på rätt sätt guida patienter till livsstilsförändringar, känns det som om jag skickar vidare. Jag har vunnit mycket på att äta LCHF, det är bara rättvist att jag nu ger till andra. Speciellt då jag benämner mig läkare. Och mina patienter anförtror mig sin hälsa och sina liv.

Nyligen, i augusti, var jag på Low Carb USA-konferensen i San Diego. Det var fullkomligt fantastiskt! Jag tror att ungefär hälften av publiken var sjukvårdsanställda, hälften var allmänhet. Några var nybörjare på LCHF, andra hade år av erfarenhet.

Speciellt en sak slog mig, vid sidan om själva föreläsningarna. Många, föreläsare, utställare eller publik, tycktes vara involverade i någon form av förändringsarbete; att hjälpa andra hitta fakta om LCHF, att försöka förändra hur saker och ting sköttes lokalt, nationellt och internationellt. Vissa, som jag, genom gratisföreläsningar, andra genom att grunda en stiftelse, vissa genom skrivelser eller icke-vinstdrivande organisationer, andra på sina arbetsplatser eller platser där de uträttade välgörenhetsarbete.

Den stora majoriteten av föreläsarna svarade dessutom gärna på frågor, till och med via mejl. Många vill gärna ta emot och undervisa andra som arbetar med sjukvård. Allt gratis. Ta dr Jason Fung som exempel. När jag kontaktade honom för ungefär ett år sedan och frågade om han och Megan Ramos ville handleda mig, sa han ja. Bara dyk upp. Han sa inte “visst, men det kommer att kosta dig 2000 dollar i veckan.” Han kunde ha sagt det. De två personerna är mycket upptagna. Men de sa ja. Och det var gratis. För att de vill sprida budskapet, jag tror att de också skickar vidare.

I måndags gav min sköterska Sylvie, min kinesiolog Marc och jag själv ytterligare en gratis föreläsning för allmänheten om att reversera typ 2-diabetes och fetma med LCHF. Vi föreläser gratis för att vi känner att folk förtjänar att känna till att de har ett val. Som du säkert förstår kostar det oss pengar att hyra en lokal och vi tar av vår tid med våra familjer.

Jag kände igen många ansikten i publiken: patienter som var inskrivna i vårt LCHF-program, sittandes bredvid vänner och släktingar som de ville dela med sig till. Eftersom det fungerar för mina patienter vill de att det ska fungera även för deras närstående. De vill sprida budskapet. De vill skicka vidare den hälsa de har återvunnit. Det värmer mitt läkarhjärta.

Om du är läkare och arbetar inom vården och med framgång har ätit LCHF en tid, men än så länge har hållit det för dig själv, är det dags att komma ut ur garderoben. Det är dags att börja vägleda patienter. Kanske du inte vet hur du ska börja, du saknar verktyg för utbildning, är osäker på bemötandet du kommer att få från patineter och kollegor. Det är förståeligt. Men det ska inte hindra dig. Börja försiktigt och avancera långsamt. Välj en patient som verkar mottaglig och som klagar på allt för många läkemedel. Ta dig tid. Undervisa den patienten.

Om du är läkare och arbetar inom vården och har rekommenderat LCHF en period, skicka vidare genom att hjälpa andra läkare att lära sig om LCHF. Dela med dig av din kliniska erfarenhet, även om du känner dig som en skojare jämfört med dr Phinney och dr Westman, för att nämna bara två. Du har fått hjälp av LCHF-rörelsen, du har lärt genom dem. Det är dags att hjälpa andra också.

Om du inte arbetar inom vården, men har tagit till dig det här sättet att äta och har upplevt stora fördelar av det, skicka vidare genom att dela med dig av dina framgångar och genom att lära andra det du kan, även om du inte kan allt (det kan ingen!). Börja sprida budskapet, även om vänner och släktingar tycker att du kan vara en pina. Ge någon annan möjligheten att få sin hälsa och sin hälsosamma vikt tillbaka. Engagera dig lokalt, nationellt och internationellt. Skicka vidare.

Dr Èvelyne Bourdua-Roy

Mer

LCHF för nybörjare

Tidigare med dr Bourdua-Roy

1. Så blev jag LCHF-läkare
  2. ”Som läkare råder jag dig att äta mycket fett och att salta rikligt”
  3. Varning: Detta kan orsaka beroende
  4. Det krävs en hel by av baconätare
  5. Ta inte bort mitt insulin!
  6. Att övervinna de kräsna små
  7. Jag kommer inte att försöka övertyga dig

Video om LCHF

Framgångshistorier

Inlägget Skicka vidare, eller varför du ska komma ut ur garderoben dök först upp på Kostdoktorn.

Visa hela artikeln