Stefan S Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 Snubblade över Malou efter Tio där de pratade om bl.a IBS och andra mag/tarm problem . Om jag hade vetat om detta så hade jag mailat in och frågat mer, men det var iallafall en person, som har IBS, som hade börjat med LCHF och blivit bättre med sin IBS. Men sen slutade hon med LCHF och IBSen kom tillbaka. Den dietisten som satt där i TV, hon sa att "LCHF är minskad kolhydrater och ökad mängd fett och protein, det som bl.a händer då är att magen får för mycket fett och 'det är inte bra det heller'", då undrar jag, varför är det inte bra med för mycket fett? För det sa hon nämligen aldrig. Och, jag har en vän som har IBS som är inställd på att detta är en permanent sjukdom som inte kan lindras / försvinna med LCHF och vägrar prova LCHF, hur kan jag övertyga henne? :/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 Rädda och skrämda människor kan du aldrig övertyga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 Du kan leda hästen till vattnet, men du kan inte tvinga hästen att dricka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 Dietister är rent ut sagt okunniga, eller så kör dom en väl inrepeterad föreställning. Dom kan få problem om dom ger råd som får patienterna helt friska så dom inte behöver återkomma inom vården. Om det skulle ske är det inte ovanligt att dom blir ifrågasatta för att ha frångått principen om "Vetenskap och beprövad erfarenhet" I Karlstad har vi ex en dietist som förordar minimalt med fett och stora mängder lightprodukter med sötningsmedel. It makes sense...läkemedelsindustrin särbehandlar alla som skapar goda inkomster åt dom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 Lite info från en annan tråd. Och från Annica. http://annikadahlqvist.com/2017/08/16/plantparadoxen/ SVD. https://www.svd.se/om/maten-och-psyket IBS handlar om inflammation i tarmen av okänd orsak. Nu vet man rätt mycket om inflammatorisk kost och en bra början om man har IBS är att eliminera alla kända inflammatoriska livsmedel och sedan lägga tillbaka dem en efter en för att se vad man reagerar på. Ett grundtips är gluten, socker, mjölk och olika växtfröer. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 Stefan S, du kan berätta för din vän om alla historier där människor blivit bättre eller helt bra efter byte till LCHF. Jag är en av dem. I hela mitt liv har jag haft ballongmage, en mage som väsnats och verkligen sett ut som en ballong, trots låg vikt. Besvären tilltog med åldern, vilket jag förklarar med att jag blev "duktigare och duktigare" på att äta fullkorn och fibrer. Jag började äta LCHF av fåfänga för att inte gå upp i vikt när jag blev drygt medelålders. Efter några år insåg jag att min mage var helt lugn, och den där ballongen hade försvunnit. Det här är en stark orsak till att jag aldrig fuskar och aldrig tänker överge den här livsstilen. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 Dietisten har ju inte helt fel. För mycket fett är ju inte bra. Oberoende av vad det är så är det aldrig bra med "för mycket". Vad som är för mycket är dock en annan diskussion. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 Jag har också haft IBS som försvunnit efter att jag började äta LCHF. Främst är det snabba kolhydrater och socker som triggar det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan S Posted September 11, 2017 Author Share Posted September 11, 2017 4 timmar sedan, SGK sade: Stefan S, du kan berätta för din vän om alla historier där människor blivit bättre eller helt bra efter byte till LCHF. Jag är en av dem. I hela mitt liv har jag haft ballongmage, en mage som väsnats och verkligen sett ut som en ballong, trots låg vikt. Besvären tilltog med åldern, vilket jag förklarar med att jag blev "duktigare och duktigare" på att äta fullkorn och fibrer. Jag började äta LCHF av fåfänga för att inte gå upp i vikt när jag blev drygt medelålders. Efter några år insåg jag att min mage var helt lugn, och den där ballongen hade försvunnit. Det här är en stark orsak till att jag aldrig fuskar och aldrig tänker överge den här livsstilen. Prövade det , skickade henne de artiklar jag hittade på kostdoktorn och nu dessa. Men nej, det är som ovanstående säger tror jag, man kan leda hästen till vattnet men inte tvinga den att dricka... :/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted September 12, 2017 Share Posted September 12, 2017 17 timmar sedan, Skymning sade: Dietisten har ju inte helt fel. För mycket fett är ju inte bra. Oberoende av vad det är så är det aldrig bra med "för mycket". Vad som är för mycket är dock en annan diskussion. Visst, men det är mycket svårare att äta för mycket fett då du blir mätt och mätt under väldigt lång tid och känner inget sug Till skillnad från kolisar som är tvärt om.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted September 12, 2017 Share Posted September 12, 2017 2 minutes ago, RolleE said: Visst, men det är mycket svårare att äta för mycket fett då du blir mätt och mätt under väldigt lång tid och känner inget sug Till skillnad från kolisar som är tvärt om.... För att inte tala om hur illamående jag blir av för mycket fett. Ett kilo godis åker däremot lätt ner, för att ge illamående först när jag inser hur mycket jag ätit... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts