Anne- Louise Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 Började äta strikt för 3 v sedan, efter två veckor ned sedan lika mycket upp. Äter strikt men lite yoghurt/ grädde i kaffet. ibland, vin på helgen. I alla fall inga särskilda kolhydrater utöver just strikt menyn. Äter efter strikt meny/ ät detta vid ev sug. Känns liiite hopplöst, mår fint& ingen hunger men vill ju inte gå upp. Kanske äter för mycket vid varje mål, men rätt, hmmm? Tips från er som hängt i ett tag, tack :-)) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 Välkommen! Likt en papegoja säger jag periodisk fasta. 50% är vad du äter(Dr Andreas Eenfeldt), 50% är hur ofta du äter(Dr Jason Fung). Du har gjort det mesta som går att göra i vad du äter. Dags att börja planera den andra faktorn. 3 veckor är däremot inte så värst lång tid. 34 minuter sedan, Anne- Louise sade: Kanske äter för mycket vid varje mål, men rätt, hmmm? För många måltider. Det som du kan göra fortfarande med innehållet är att ta bort mejerier. Dessa kan du plocka bort pga vassle och kasein protein. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anne- Louise Posted September 11, 2017 Author Share Posted September 11, 2017 Tack:-)) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 Du fick tillbaka vattnet du förlorade i början! Och det är väl inte aktuellt att börja med fasta efter tre veckor? Men poängen är att det är gynnsamt med lång tid mellan måltiderna hur som helst. Gärna två måltider per dygn.. typ hoppa frukosten. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted September 12, 2017 Popular Post Share Posted September 12, 2017 Det tar ofta längre tid än tre veckor att ställa in sig. Hur gammal är du? Är du stressad i vardagen? Hormoner spelar in, både könshormoner (t ex klimakteriet) och stresshormoner. Hur många gånger har du bantat/gått ner i vikt i livet? Kroppen kan vara otrygg och behöva landa i dina nya vanor innan den släpper på fläsket. Rör du på dig? Min erfarenhet är att man behöver göra det för att kroppen ska fungera som den ska. Följer du fortfarande en strikt meny, t ex nån av Kostdoktorns, eller har du släppt det efter de första veckorna? Man brukar säga att man ska släppa räknandet och låta hungern styra men ibland tar det tid innan det ställt in sig. Många av oss har bantat sönder kroppen och ofta har vi ingen aning om hur det är att vara hungrig (man misstolkar sug för hunger). Kanske bör du undvika framför allt alkoholen helt ett tag eftersom kroppen ser den som ett gift som måste tas omhand först? "Ibland" under en treveckorsperiod låter som ganska ofta ändå, även om det bara varit på helgen. Jag rekommenderar att du följer inslagen bana, slänger ut vågen och tar fram måttbandet istället. Mäter du midjan så kom ihåg att magen lätt svullnar upp så mät lite högre upp, mellan magen och revbenen för en bättre referens. Senare, när du är trygg i dina nya vanor, kan du prova Mr Bs älskade fasta, eller min älskade MAF-träning (lågpuls) och andra metoder för att slimma till kroppen. Och när kroppen är trygg och hungerkänslorna fungerar som de ska, då kan det bli som Zepp säger, man missar ett mål för att man helt enkelt inte är hungrig. LCHF ser jag i första hand som en hälsosam livsstil, utan hälsan är vi ingenting, och kroppen förtjänar bättre än att utsättas för bantning lite då och då när vi inte tycker den stämmer med rådande ideal. Lycka till! 9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 12, 2017 Share Posted September 12, 2017 Antingen är det den tiden i månaden, eller så börjar du närma dig den aktningsvärda åldern av 50. Welcome to the real world! ? 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anne- Louise Posted September 12, 2017 Author Share Posted September 12, 2017 Jo precis?...Tack! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 12, 2017 Share Posted September 12, 2017 Varför äter du strikt? Många säjer att det inte är bäst för viktnedgång att äta strikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted September 12, 2017 Share Posted September 12, 2017 1 hour ago, Trollmormor said: Varför äter du strikt? Många säjer att det inte är bäst för viktnedgång att äta strikt. Jag går ner i vikt mycket bättre när jag äter mycket av den strikta maten. Nötter och mejeri gör att jag går upp i vikt, trots att jag fortfarande räknas som fet och borde kanske svara bättre på LCHF än så. Däremot tror jag det är lättare att hålla kursen med mindre strikt LCHF. När jag äter mindre strikt håller jag bara vikten. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anne- Louise Posted September 12, 2017 Author Share Posted September 12, 2017 Tänkte att strikt är bäst vid större övervikt, lite större viktminskning men får prova mig fram helt enkelt . Tack! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anne- Louise Posted September 12, 2017 Author Share Posted September 12, 2017 Jamen tack för ännu ett fint tips på vägen<3 glad för allas syn på saken! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mallan 78 Posted September 13, 2017 Share Posted September 13, 2017 On 2017-09-12 at 08:56, Trollmormor sade: Varför äter du strikt? Många säjer att det inte är bäst för viktnedgång att äta strikt. Å spännande... berätta gärna mer 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 13, 2017 Share Posted September 13, 2017 2 timmar sedan, Mallan 78 sade: Å spännande... berätta gärna mer Jag har ingen egen erfarenhet av detta. Vet bara vad som diskuteras i en Facebook grupp jag är med i. Och där är den allmänna uppfattningen att strikt passar bäst för dom med hälsoproblem. För viktnedgång är det bättre med lite mer kolhydrater. VAr gränsen går är jag osäker på. Det verkar finnas olika siffror för vad som är strikt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mallan 78 Posted September 13, 2017 Share Posted September 13, 2017 Just nu, Trollmormor sade: Jag har ingen egen erfarenhet av detta. Vet bara vad som diskuteras i en Facebook grupp jag är med i. Och där är den allmänna uppfattningen att strikt passar bäst för dom med hälsoproblem. För viktnedgång är det bättre med lite mer kolhydrater. VAr gränsen går är jag osäker på. Det verkar finnas olika siffror för vad som är strikt aha... jag har inte fb Det är spännande att läsa om lite olika varianter. få lite olika perspektiv!! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 13, 2017 Share Posted September 13, 2017 Just nu, Mallan 78 sade: aha... jag har inte fb Det är spännande att läsa om lite olika varianter. få lite olika perspektiv!! Har du inte Facebook? Hur överlever du? Skämt å sido. Jag har Facebook enbart för att vara med i olika grupper. Inga vänner där. Dom vill jag ha i verkliga livet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 13, 2017 Share Posted September 13, 2017 Tim Noakes fick mig att börja med fb, idag är jag till och med så konstig att jag vägrar telefon när jag går utanför dörren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 13, 2017 Share Posted September 13, 2017 2 timmar sedan, jala sade: Tim Noakes fick mig att börja med fb, Noakes är kompis med Maffetone... Han finns oxå på FB men som en vanlig person, inte som man bara kan följa... Trodde ju han satt på en pedistal nånstans och skickade ut sina profetior och träningsråd över oss enkla FB-användare... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mallan 78 Posted September 14, 2017 Share Posted September 14, 2017 17 timmar sedan, Trollmormor sade: Har du inte Facebook? Hur överlever du? Skämt å sido. Jag har Facebook enbart för att vara med i olika grupper. Inga vänner där. Dom vill jag ha i verkliga livet Nej jag tog bort den för 1 år sedan och det är det bästa jag gjort!!? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 14, 2017 Share Posted September 14, 2017 13 timmar sedan, Mallan 78 sade: Nej jag tog bort den för 1 år sedan och det är det bästa jag gjort!!? Jag lade till Fejan för cirka ett år sedan.. iomed att alla sade att det var oumbärligt! Än så länge väntar jag på det oumbärliga.. mest är det ett nytt sätt att nå ut med reklam från kommersiella aktörer.. oså får jag reda på att någon släkting besökt ditten eller datten ställe/resturant, vilket intresserar mig föga.. iallafall om de inte bjudit mig! Altså.. mest så är det reklam vad jag kan se.. och vettesjutton om det är oumbärligt? Såå.-. fejan är främst en reklamplats.. som folk frivilligt ansluter sig till? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 15, 2017 Share Posted September 15, 2017 9 timmar sedan, Zepp sade: Altså.. mest så är det reklam vad jag kan se.. och vettesjutton om det är oumbärligt? Såå.-. fejan är främst en reklamplats.. som folk frivilligt ansluter sig till? För mig är den inte oumbärlig (tror jag) men jag har förstått att den för vissa är lika beroendeframkallande som socker är för andra?! Men jag tycker den är lite småtrevlig och det bästa med den är att jag fått kontakt med personer jag kände för många år sen, framför allt utomlands, och det blir lite lättare att höra av sig när man har vägarna förbi. Men visst finns där mycket skit och man kan förundras över hur folk uttrycker sig... Det är så lätt att spy galla, idiotförklara andra mm och ibland blir jag mörkrädd. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 15, 2017 Share Posted September 15, 2017 Det är lätt att bli mörkrädd när man ser hur mobiltelefonen används. http://teknikensvarld.se/polisen-tog-forare-med-en-mobiltelefon-i-varje-hand-334916/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 15, 2017 Share Posted September 15, 2017 Facebook? Ja, jag skulle saga att mitt liv vore krångligare utan Facebook (sedan tar det ju tid också). Jag håller kontakten med lite-lagom-vänner, som jag inte skulle veta något om utan fb. Jag skulle inte ringa dem. Och jag har fått kontakt med gamla bekanta. Jag får se vänners och släktingars fina trädgårdar, även om de är långt bort. Eller foton på något annat de vill visa. Jag håller koll på aktiviteter I föreningar jag är med I, eller annat som hander. Jag kan ställa frågor "hjälp, jag behöver handla xxx - vet någon något bra ställe?". Eller "ska vi samåka till yyy på lördag?" Jag hittar intressanta artiklar som någon delar. Jag kan gå med I grupper och diskutera intressanta ämnen. LCHF ur olika perspektiv, typ. Eller bilder från gamla Goteborg. För att nu inte kidnappa den här tråden helt. Ämnet var viktuppgång trots strikt; inte Facebooks välsignelser...:-) Ja, vad skulle jag kunna saga om det? Tre veckor är kort tid, men vanligen går man ner några kilo I början (vatten). Sedan gäller det att hitta kosten som passer en själv. Den man kan leva med, den man går ner I vikt av. Och jag vill inte saga att det alltid är lätt. Jag har fortfarande för manga kg, trots år på lchf, trots 16:8 "periodisk fasta". F.n. är jag inne på att minska stress, och få tid till MAF-träning. Det handlar om att arbeta med kroppen, inte mot den. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anne- Louise Posted September 15, 2017 Author Share Posted September 15, 2017 Tack! Välj annat forum/ tråd för gemytligt snack? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 15, 2017 Share Posted September 15, 2017 29 minuter sedan, Anne- Louise sade: Tack! Välj annat forum/ tråd för gemytligt snack? Det händer ofta att en tråd lämnar ämnet för starten och då är bra att bli påmind om det på ett så trevligt sätt som du gjorde. Som många påpekar så är tre veckor ingen lång tid. Chilla och fortsätt som du har börjat. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 15, 2017 Share Posted September 15, 2017 7 timmar sedan, Anne- Louise sade: Tack! Välj annat forum/ tråd för gemytligt snack? Ursäkta. Mitt fel. Hänger nog för mycket på Facebook Där är det mer regel än undantag att trådar spårar ur och byter ämne 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anne- Louise Posted September 15, 2017 Author Share Posted September 15, 2017 Så kan det vara? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts