Jump to content

utebliven befodran...

Cleppa

Recommended Posts

2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Aha! DET måste jag fundera på! 😁😁

Var hittar du all denna information om vilka gränser som finns? :) 

Man ”drabbas” av dem efterhand! När jag bytt en blev jag ju nyfiken på nästa osv. Nu har dock Peter gett oss listan och om 7-8 år så ser jag fram emot Övergurun! 😜

• Like 1
  • Haha 1

Tack Peter! :)

Finns det nåt sätt att se när någon bytt status? Zepp var ju guru redan när denna tråd startades för 2,5år sen enligt vad jag konstaterat tidigare. Det betyder att han har skrivit en del inlägg per år... typ 13-1400st i snitt. Själv var jag lite mindre aktiv i början när forumet var nytt, mer aktiv på senare år, alltså borde min kurva vara rätt ojämn... Det där med statistik är lite kul. 

• Like 5

4 timmar sedan, MariaF sade:

Rackarns vad jag skulle spamma! "Gudinna"... det låter det! :D

Gratulerar till titel i den högre sfären! (aka blivande Gudinna..) 

Det förpliktigar

Tänkte, att nu med sådan förnäm status, att du kunde använda "specialkraften" och sprida i det "lägre skiktet"  få ordning på klubbmedlemmars t.ex i mitt fall f.n kolesterolet, du är liksom i kontakt med de högre världarna nu.. det lilla ska du väl fixa! inte sant?  så..  ditt recept på fina blodvärden specifikt kolesterol-biten. Är förhopningsfull.

Namaste 👃

• Like 1
  • Haha 4

2 timmar sedan, Gemma sade:

Tänkte, att nu med sådan förnäm status, att du kunde använda "specialkraften" och sprida i det "lägre skiktet"  få ordning på klubbmedlemmars t.ex i mitt fall f.n kolesterolet, du är liksom i kontakt med de högre världarna nu.. 

Ja men ju högre kolesterol desto bättre! Så är det i de högre världarna! Ju mer desto bättre, liksom! :)  (OBS! Jag skojar! )
Det jag tar med mig in i denna halvan till Övergurun (eller var det Övergudinnan? :P) är att sprida mer allmän kunskap om vikten av vad man stoppar i sig till mina närstående, inte minst när det gäller NPF, och mer av hormoner och genuttryck här i forumet. Det trodde jag var självklart?! Kolesterol och blodsocker tycker ju jag är rätt ointressant... ;) Men det är Zepp jätteduktig på så han får hjärtans gärna fortsätta med det. 
Fått lite ledtrådar av Bio i en annan tråd nu jag ska fördjupa mig i som jag tror kan hjälpa mig vidare i mina funderingar kring vad man kan "banta sönder"... 

• Like 3
  • Confused 1

1 timme sedan, MariaF sade:

Ja men ju högre kolesterol desto bättre! Så är det i de högre världarna! Ju mer desto bättre, liksom! :)  (OBS! Jag skojar! )
Det jag tar med mig in i denna halvan till Övergurun (eller var det Övergudinnan? :P) är att sprida mer allmän kunskap om vikten av vad man stoppar i sig till mina närstående, inte minst när det gäller NPF, och mer av hormoner och genuttryck här i forumet. Det trodde jag var självklart?! Kolesterol och blodsocker tycker ju jag är rätt ointressant... ;) Men det är Zepp jätteduktig på så han får hjärtans gärna fortsätta med det. 
Fått lite ledtrådar av Bio i en annan tråd nu jag ska fördjupa mig i som jag tror kan hjälpa mig vidare i mina funderingar kring vad man kan "banta sönder"... 

Ahaa.. du delegerar alltså frågan lite lagom luftigt & lätt, mmm det ante mig, så gör man väl som högdjur på den högre nivån ... jojo 😅.

Banta sig sönder eller banta sig hel.. kan handla om tolkning. Det finns om jag får gissa fritt nu, säkert... en del som använder lchf som "bantningskur", när lchf-perioden väl är igenom och vikt uppnådd.. så släpper man "metoden" , på så sätt kan man använda lchf som en fling, istället som ett hälsokoncept. 

Men ändå intressant att "banta sönder" hamnar här på just detta forum, i sig kan det säga lite om något. Kanske. Lite långsökt, men ett är ganska säkert ändå, med dåliga matvanor kommer ofta organiska problem(metabolt) + en hel massa fett också utanpå kroppen. 

Mig veterligen, kan man typ alltid gå ner i vikt, men hitta kroppssystemets svaga punkter och jobba metodiskt. Med rätt grepp alltså, men iom att vi inte har röntgenblickar så kan vi tyvärr inte alltid identifiera exakt vilken problematik som är aktuell för den som menar sig ha "bantat sönder" sig. 

Däremot är det väl känt att bl.a anorexia-patienter, som tillfrisknat.. likväl kan behöva leva med skadad metabolism, så sett skulle man kunna säga att sådan individ bantat sig sönder, iom att den startat med bantning (oftast). Så att banta sönder sig, får nog ha någon slags patologisk passage.. medan man mer allmänt nog inte kan banta sönder sig, man kan jojobanta i princip livet ut. Tills man tröttnar och psyket inte orkar längre, antagligen. Dvs ORKEN tryter att till slut klara av att fullfölja kosthållning som annars skulle fuynka lika bra för den som någon annan. 

12 timmar sedan, Gemma sade:

Ahaa.. du delegerar alltså frågan lite lagom luftigt & lätt, mmm det ante mig, så gör man väl som högdjur på den högre nivån ... jojo 😅

Självklart! Jag har övat länge på att komma hit, vet du! ;)

12 timmar sedan, Gemma sade:

Men ändå intressant att "banta sönder" hamnar här på just detta forum,

Fenomenet är jättespännande, det var därför jag skapade en egen tråd om det. 

• Like 2

32 minuter sedan, MariaF sade:

Självklart! Jag har övat länge på att komma hit, vet du! ;)

Fenomenet är jättespännande, det var därför jag skapade en egen tråd om det. 

Om "bantasönder" tror jag ungefär så här : så länge man inte besitter exakta biomedicinskt kliniska data om individen PER SE, kan man egentligen inte uttala sig, anekdotisk utsago om att man/jjag  försöker å försöker men kommer ingenvart.. det räcker inte.

Eftersom det finns en del psykologisk försvarsmekanism inkl negligering minimering sublimering osv, omkring det hela, också. 

Alltså, ska du komma åt en slags biokemisk förklaring, då ska du också ha tillgång till hard facts.. m.a.o en del blodprovsdata och kännedom om anamnesen hos resp. individ. Intill dess, populärvetenskaplig spekulation - vad jag tror ur min synvinkel.  Ibland krävs att parametrar ändras i ens omkringliggande , för att en konkret kostomläggning ska kunna ta plats, på riktigt, jag tror att det är lätt att förbise de parametrarna, sedan stressen i sig .. som tendentiöst så ofta totalt ignoreras, både inre självinducerade stressen liksom den utifrån kommande in- stressen.  Att stress låser, det ser jag också som hyperintressant, så otroligt förnekande attityder, och trots att det är så välkänt skadligt sedan årtionden tillbaka! 

Se nu också corona.. innan coronan började härja, har jag sett en klar och tydlig kultur därlite feber eller halsont eller kroppssmärtor eller snuva, absolut inte hållt folk borta från jobbet, åh nej.. nästan sport att visa hur tålig man är.. fast!!! man borde ha fattat att man inte ska iväg till jobb med uttalad förkylning i kroppen.. nu, andra bullar och nu är man så förbaskat överdriven åt andra hållet.. nu verkar man visst fatta att man ska stanna hemma när man är krasslig och sluta vända på kronorna, när hälsan kan drabba en så pass att "man dör" .INTRESSANT, vilka kraftsignaler som ska behöva tas till, för att fler ska fatta varför det inte är sportigt starkt och duktigt, att klara av att jobba med feber och halsont och hosta osv. 

Kanske lite samma med "bantning" , det komplex som medföljer, allt-eller-inget-scenario.. kan jag inte hålla mig till min diet, då-är-allt-förstört..  men om igen, var är DATAN?? Mer än den egna utsagan?

• Confused 1

On 2020-03-23 at 05:35, MariaF sade:

Finns det nåt sätt att se när någon bytt status? Zepp var ju guru redan när denna tråd startades för 2,5år sen enligt vad jag konstaterat tidigare. Det betyder att han har skrivit en del inlägg per år... typ 13-1400st i snitt. Själv var jag lite mindre aktiv i början när forumet var nytt, mer aktiv på senare år, alltså borde min kurva vara rätt ojämn... Det där med statistik är lite kul. 

Då Fantomen  (Gurun) frågar svarar man.... 

Tyvärr så den statistik som finns är den som finns under "Ledartavlan" https://forum.kostdoktorn.se/topmembers/ men den är ganska ointressant den bara toppas av någon Maria F på nästan allt. 😉

• Like 2
  • Haha 4

1 timme sedan, MariaF sade:

Jo... vi är färre aktiva idag än i början, då blir det lite så när man trivs här. Kollar inte så ofta men ibland går jag in där och inser att jag får backa lite så ni andra får en chans. ;)

Tack!

• Like 1
  • Haha 1

On 2020-03-18 at 21:40, Peter B sade:

hmmm..vi kanske borde flytta gränsen till 6000 inlägg, vad säger ni? ;)

Mm, eller byta Guru mot Besserwisser.. Messerschmit går lika bra, men det funkar nog bara för folk som växt upp med Galenskaparna och After shave?

• Like 2
  • Haha 5

• 2 weeks later...
14 timmar sedan, Peter B sade:

TJUSIGT!!! Hoppas att det kommer innebära att kvaliteten på kommentarerna kommer höjas ytterligare ett snäpp! 😉
image.png

Samma människor höjer kvaliteten bara för att de har blivit befordrade🙃

• Haha 1