Jump to content

Hur räknar man kolhydrater?


Petra183
 Share

Recommended Posts

Hur räknar man kolhydrater egentligen? Jag känner att jag borde veta, men jag är inte riktigt säker. Räknar man samtliga kolhydrater eller har t ex kaffe, te, lök och kryddor något slags frikort som gör att man inte behöver räkna in dem? Jag är inte slav under något kolhydratsräknande, utan mest nyfiken på hur man tänkt från början, eftersom det verkar som en del räknar dem för att hålla reda på varenda kolhydrat och t om är försiktiga med att äta ägg och andra inte verkar bry sig, dricker sitt kaffe och tycker att maten ska vara kryddad. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag räknar inte kolhydrater utan väljer mat som har ett lågt kolhydratinnehåll, sen hoppas jag på det bästa. Det blir dock inte alltid så bra, men för det mesta är det okej. :blush:

Sen till hur man gör... Det är väl bara att lägga ihop olika kolhydratmängder de livsmedel man använder har... Vissa grönsaker kan innehålla ganska mycket kolhydrater, så beroende på hur mycket de innehåller kan de påverka olika mycket, beroende på hur kolhydratkänslig man är.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det handlar ju lite om på vilken nivå man vill ligga på och hur nördig man är. - Och kanske hur känslig man är för kolisar. Men i regel behöver man inte räkna kolisar i livsmedel man bara äter väldigt lite av, t ex kryddor. (Såvida man inte öser matskedsvis med kryddblandningar som innehåller socker, kanske..)

Dricker man te som innehåller socker (vissa tepåsar innehåller en liten mängd som vågorna slog högt kring för något år sen) - ja, hur många såna påsar blir det på en dag? 1-2 är säkert inget att bry sig om, dricker man 10 kan  det utgöra ens "dagsdos".

Så svaret på hur man räknar är "beror på". 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

När jag enbart fokuserade på LCHF så gick jag generellt efter 4%-regeln. Men man kan naturligtvis lägga allt på våg och beräkna exakt antal kolhydrater och kcal om man vill.

Det är kanske inte LCHF-korrekt, men själv tycker jag man ska skilja på kolhydrater och kolhydrater också. x antal kolhydrater coca-cola och x antal kolhydrater broccoli kommer ge helt olika respons på din kropp på sikt. De som enbart går efter kalori-in-ut-principen håller kanske inte med, men själv tycker jag hormoner bör vara i fokus, i synnerhet insulin. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Petra183 sade:

Hur räknar man kolhydrater egentligen? Jag känner att jag borde veta, men jag är inte riktigt säker. Räknar man samtliga kolhydrater eller har t ex kaffe, te, lök och kryddor något slags frikort som gör att man inte behöver räkna in dem? Jag är inte slav under något kolhydratsräknande, utan mest nyfiken på hur man tänkt från början, eftersom det verkar som en del räknar dem för att hålla reda på varenda kolhydrat och t om är försiktiga med att äta ägg och andra inte verkar bry sig, dricker sitt kaffe och tycker att maten ska vara kryddad. 

Du har fattat det rätt..samtliga kolhydrater räknas.. men inte in absurdum!

För att nämna litta olika tankesätt.. dvs GL (=LCHF) men GI har oxå inverkan så välj främst kolhydratkällor från livsmedel som tillför annan näring.. ät dem med måtta.. iallafall de med högt GL och sen kanske litta mer utav de med lågt GI och med mycket näring.

Tex så räknar jag inte kaffe/te, ej heller lök och kryddor!

Och jag äter "lagom" utav bönor/ärtväxter/rotfrukter/frukter/bär!

Aså.. man får skilja på att bälga i sig en stor del utav ens energibeov från mjöl, pasta, ris, potatis, socker!

Såå, jag är villig att ge dig ett frikort för kaffe/te, lök och kryddor.. men det följer således oxå med regler för det frikortet.. och det är att du kraftigt begränsar/helst utesluter mjöl, socker, läsk och pasta/ris!

Menna.. grejen är mest troligt och för de flesta att bulka på billiga kolisar är en väg mot metabolt syndrom.. såvida man inte tränar minst 7 dagar i veckan!

Angående det där frikortet du fick.. där ingår att du får äta prexis vad du vill på Jul, nyår, midsommar, egen, partners, barns, födelsedagar, dop, bröllop och begravningar samt vissa större släktsammankomster.. men du skall då oxå äta/dricka med måtta!

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Zepp sade:

Angående det där frikortet du fick.. där ingår att du får äta prexis vad du vill på Jul, nyår, midsommar, egen, partners, barns, födelsedagar, dop, bröllop och begravningar samt vissa större släktsammankomster.. men du skall då oxå äta/dricka med måtta!

Väldans generöst frikort :o Särskilt om man har stor släkt med många äldre släktingar :P

  • Like 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MariaF said:

Sockertroll och äldre släktingar är en dålig kombination..! Eller... ÄR sockertrollen äldre släktingar, kanske? Epigenitik, tröstad med en kaka, uppfostran...

Ja, jag säger inget om det. Men jag tänker att det fortfarande är mitt val. Eller, jag inbillar mig det åtminstone. :unsure:

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

48 minuter sedan, iAnna sade:

Haha, efter sex inlägg spårade tråden ur. Är det nytt rekord?

:D

Vet inte om det är rekord, tycker en del trådar är urspårade redan från början.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...