Jump to content

Gelatin

DRAKULLA

Recommended Posts

Jag har under en tid ätit gelatin nästan dagligen. Jag vet att man kan göra egen benbuljong(gelatin) och jag har gjort det några ggr.

Men nu är jag bekväm av naturen så jag använder köpt ekologisk biffgelatin. Det ska ju vara bra för lite allt möjligt och jag märker framförallt att det stärker hår och naglar.

Tycker mig känna av en mild avslappnande effekt, kanske glycinet som gelatinet innehåller.

Om jag skulle bli smidigare i kroppen än vad jag är så tackar jag för det. Jag kan ännu inte gå ner i spagat med det kommer....;)

Gelatin består ju nästan enbart av protein(aminosyror). Kan 1 msk. ha påverkan på insulin om jag dricker det i te på kvällen? Brukar strö gelatinet direkt i lunchlådan men ibland kan det bli te.

Vill inte ha insulindusch i onödan men det kan vara skönt med en avslappnande effekt på kvällen.

• Like 6

Mm.. räkna med att alla aminosyror höjer insulinet.. men oxå glukagonet!

Dvs, den insulinhöjningen är inte den du skall vara rädd för.. utan rädd om.

Glycin eller att aminosyror generellt ger viss mättnad/lagom höjning av energinivåerna i blodet.. långsam magsäckstömning.

För övrigt så höjer olika aminosyror insulin olika.. tror att det främst är de aminosyror som skall bilda muskler (BCAA) som höjer insulinet mest.. för insulinet skall trycka in dem i muskelcellernas proteinsyntes.

• Like 2

Om du hittar någon annan sort på Iherb som är märkt shipping saver så brukar det bli fraktfritt för den varan. Det brukar hur som helst alltid bli billigare att köpa från Iherb än från svenska nätbutiker med kosttillskott. Att tänka på är att hålla summan under 400 kr inkl. frakt för att slippa tullavgift.

• Like 2