Jump to content

Min tur

AlexE
 Share

Recommended Posts

Hej!

Det finns en risk att det här inlägget kommer bli ganska långt. Jag lär nog hålla mig kortare i fortsättningen.
Jag har hängt på det här forumet från och till ganska länge nu. Jag hittar ofta svar på mina frågor i andras inlägg och svar. Men idag tänkte jag att det är min tur att skapa en profil. :)
LCHF har visat sig vara väldigt framgångsrikt för mig. Både vad gäller välmående och viktnedgång. Första gången jag provade var för något år sedan. Då höll jag kosten i en månad - sen gav jag upp (trots -10 kg på vågen). 
För tre veckor sedan körde gång igång igen. Jag är en 26 år gammal kille och väger just nu 120 kg till mina 189 cm. På dessa tre veckor har jag tappat 6 kg och mått utmärkt!

ÄNDÅ tog jag ett "återfall" i helgen. Det blev skräpmat och godis. Jag tror att mitt stora problem är att jag nästintill blir manisk i min kost och viktnedgång. Jag väger mig varje dag och har höga förväntningar på snabba resultat. Jag inplementerar fasta och under dessa tre veckor har jag ätit högst ett mål om dagen. Det har jag dock trivts med, det har fallit sig naturligt att plocka bort frukost och lunch. Men, mycket av mitt fokus går åt mat och vikt. 
Jag tror att det är därför jag faller igenom så "lätt". Det blir någon form av befrielse från den energin jag lägger på att tänka på min kosthållning. Det kanske låter väldigt udda, men jag kommer inte på någon annan anledning.

Min utmaning är att göra detta till vardag, utan att lägga ner så mycket tankar och fokus på det. Anledningen till att jag vill äta LCHF är 50% viktnedgång och 50% välmående. Min målvikt är 90-95 kg och jag vet att jag kommer nå den om jag bara fortsätter som jag gjort under dessa 3 veckor (bortsett från helgen). Dock måste jag inse att det inte kommer gå lika fort som mitt psyke vill.

Efter fredagens och lördagens ätande tackade min kropp mig med en viktuppgång på 1,7 kg från vad jag vägde i fredags morgon. Helt klart tungt, men jag fattar att det mesta måste vara vätska.
Nu tänkte jag rivstarta den här veckan med en 3-4 dagars fasta. Har gjort det innan med positiva resultat. Känns som att jag vill "rensa ur" kroppen från allt det dåliga jag åt under fredag och lördag.

Jag tänkte uppdatera den här tråden lite då och då. Mest för att kunna följa min egen resa, men även för att dela med mig och bolla frågor med er andra.
Om ni har några frågor eller funderingar så får ni gärna fråga. :) Eller om ni har något tips på hur jag ska lyckas bättre.

• Like 5

Du har ju läst vad vi skriver här men det tål ju att sägas igen :)

Man måste se sin kostomläggning som livsvarig inte en snabbfix för att gå ner i vikt och sen leva som innan.

Har man den inställningen så är det inte hela världen om man någon gång ibland faller igenom .... om man lever på rätt sätt 27 av 31 dagar i månaden så är det ju fantastiskt bra!

Lycka till nu! :)

• Like 7

Hejsan AlexE och välkommen!

Kul läsning. Jag är 187cm, 40 år och har precis gjort en 125kg --> 95kg resa vilket är ganska likt din trådstart. Så det kan gå fort. Jag inledde precis som du med 4 dagars fasta. Innan dess en hel del 23:1 och liknande. Har hållit på sedan april någon gång. 

Du är på helt rätt spår och verkar ha greppat allt, men du kan komma dit fort om du trappar upp den periodiska fastan efter din 4-dagars kickstart såklart. Istället för 23:1 så kanske du klarar av alternate day eller lite mer.

Jag körde alternate day med en måltid i 6 veckor(47:1), numera 2 dagar fasta 1 dag mat periodiskt. Du får känna efter vad du klarar av och hur otålig du är när du står på vågen. :D Själv skall det fortsätta till 90 och sedan kanske 80-85. Vi får se.

Lycka till! Den spännande resan på nedförsbacken i vikt fortsätter! 

• Like 2

1 hour ago, Peter B said:

Du har ju läst vad vi skriver här men det tål ju att sägas igen :)

Man måste se sin kostomläggning som livsvarig inte en snabbfix för att gå ner i vikt och sen leva som innan.

Har man den inställningen så är det inte hela världen om man någon gång ibland faller igenom .... om man lever på rätt sätt 27 av 31 dagar i månaden så är det ju fantastiskt bra!

Lycka till nu! :)

Tack för pepp! :) 

• Like 3

17 minutes ago, MrB said:

Hejsan AlexE och välkommen!

Kul läsning. Jag är 187cm, 40 år och har precis gjort en 125kg --> 95kg resa vilket är ganska likt din trådstart. Så det kan gå fort. Jag inledde precis som du med 4 dagars fasta. Innan dess en hel del 23:1 och liknande. Har hållit på sedan april någon gång. 

Du är på helt rätt spår och verkar ha greppat allt, men du kan komma dit fort om du trappar upp den periodiska fastan efter din 4-dagars kickstart såklart. Istället för 23:1 så kanske du klarar av alternate day eller lite mer.

Jag körde alternate day med en måltid i 6 veckor(47:1), numera 2 dagar fasta 1 dag mat periodiskt. Du får känna efter vad du klarar av och hur otålig du är när du står på vågen. :D Själv skall det fortsätta till 90 och sedan kanske 80-85. Vi får se.

Lycka till! Den spännande resan på nedförsbacken i vikt fortsätter! 

Hej och tack! 

Intressant! Fasta i kombination LCHF känns som det absolut mest effektiva sättet, i alla fall för min kropp. 
De dagar jag har fastat har jag startat dagen med en kopp kaffe med en liten, liten klick kokosolja i. Det kanske inte blir en regelrätt fasta, men det känns som att jag "sätter igång" förbränningen om jag får i mig den lilla mängden fett på morgonen. Ligger det något i det, tror du? Eller bör jag hoppa över det? :)

• Like 3

5 timmar sedan, AlexE sade:

Hej och tack! 

Intressant! Fasta i kombination LCHF känns som det absolut mest effektiva sättet, i alla fall för min kropp. 
De dagar jag har fastat har jag startat dagen med en kopp kaffe med en liten, liten klick kokosolja i. Det kanske inte blir en regelrätt fasta, men det känns som att jag "sätter igång" förbränningen om jag får i mig den lilla mängden fett på morgonen. Ligger det något i det, tror du? Eller bör jag hoppa över det? :)

Jag tycker du bör hoppa över det pga autofagi och ökningen i HGH(human growth hormone). Viktminskningen är bara en av alla hälsofördelar med fasta. 5 dagars fasta ökar hgh med ca 300%. Du kan riskera det med små fettklickar tyvärr och autofagin. 

Citat

A shorter 5 day fast gives a 300% increase.

https://www.dietdoctor.com/fasting-and-growth-hormone

http://www.kostdoktorn.se/hur-du-fornyar-din-kropp-fasta-och-autofagi

8 timmar sedan, AlexE sade:

Hej och tack! 

Mm.. LCHF och fasta är nog bästa kombon om man är ung och vill gå ner i vikt.. snabbt!

Annars så är cirka 6-12 kilo per år i viktnedgång hur som helst snabbt rent fysikaliskt/biokemiskt/hormoniellt/ annat!

Dvs det är en helt extrem situation för kroppen.. förutom det vatten du tappade i början och som har en tendens att komma tillbaka.

Dvs cirka 250 Kcal mindre varje dag som man äter/stoppar i munnen.

Och fördelen med LCHF är då att man har lägre insulin, vilket gör att man kan leva utav lagrad energi.. man kan bli lite sugen, men det är lixom ingen katastrof utifall hoppar någon måltid!

Oandrasidan.. är man ung så tenderar man till att ha bråttom.. ungsdomstiden är snart över och man blir snart medelålders!

Iallafall så är jag 60+ och är allt mer intresserad av hur mycket jag får i pension inom några år.

Hur som helst.. är man ung får man skynda innan man blir medelålders.. men som redan nämnts.. det gäller att landa i något som gör att man kan bibehålla vikten när man blir äldre.

Fettkaffe/MBC är sådana metoder.. dvs vi har inom LCHF även utvecklat våra egna metoder.. grejen är inte att du bryter fastan utan att du inte slutar din fettförbräning.. dvs du höjer inte ditt blodsocker nämnvärt.. ej heller Insulin.

Kokosolja/MCT lagras i princip inte, det är fel sorts fettsyror så då bildas mer ketoner.. som reducerar behovet av glukos.

• Like 6

Jag har noterat att när man skruvar i parametrarna för fastan eller trappar upp "spelet" så börjar vissa använda ordet ätstörning. Inte bara på detta forum utan IRL också. När man säger 16:8 eller 23:1 så får man ett léende. Det känns tryggt.

Säger man alternate day så är det en neutral min. Lite smått osäker och avvaktande. Personen tycker det är lite extremt men är fortfarande lugn.

Skruvar man lite till i parametrarna så ser man en chockad och panikartad blick. Då kommer ord som ätstörning, anorexia, bulimi in bilden. Då har man brutit mot något tabu. :D

Så gränsen för ätstörning ligger väl mellan alternate day och precis efter det.

• Like 2

1 minut sedan, MrB sade:

Jag har noterat att när man skruvar i parametrarna för fastan eller trappar upp "spelet" så börjar vissa använda ordet ätstörning. Inte bara på detta forum utan IRL också. När man säger 16:8 eller 23:1 så får man ett léende. Det känns tryggt.

Säger man alternate day så är det en neutral min. Lite smått osäker och avvaktande. Personen tycker det är lite extremt men är fortfarande lugn.

Skruvar man lite till i parametrarna så ser man en chockad och panikartad blick. Då kommer ord som ätstörning, anorexia, bulimi in bilden. Då har man brutit mot något tabu. :D

Jag säger att det till stora delar handlar dels om hur mycket extra energi man har lyckats lagra genom åren.. dels så måste man oxå kika på all annan näring man behöver.. framförallt de som betraktas som essentiella.

Och vi har metoder för det oxå inom LCHF.. äggfasta och fettfasta med multivitaminmineraltillskott!

Så länge man vet att det är "metoder" och inga livsregler så går det förmodligen bra?

Motionera som en dåre är oxå ett sätt.. fast det påverkar då mest från andra hållet.. mer GLUT4/mindre insulinresistens, man bränner av en del intra muskulärt glykogen, man får mer muskler.. det är svårt att äta medans man springer?

Det är betydligt lättare att äta framför TVn!

• Like 3

11 timmar sedan, MrB sade:

Så gränsen för ätstörning ligger väl mellan alternate day och precis efter det.

Nu brukar jag aldrig (så vitt jag minns) använda ordet ätstörning. Men ätstörning, enligt min tolkning, handlar väl mer om varför man gör på ett visst sätt, än vad man gör.

Fastar man I första hand för att må bra har väl inte längden någon större betydelse. Fastar man längre och längre perioder för att man har bråttom att gå ner ännu mer I vikt - det är väl mer tveksamt.

• Like 1

9 timmar sedan, Effie sade:

Nu brukar jag aldrig (så vitt jag minns) använda ordet ätstörning. Men ätstörning, enligt min tolkning, handlar väl mer om varför man gör på ett visst sätt, än vad man gör.

Fastar man I första hand för att må bra har väl inte längden någon större betydelse. Fastar man längre och längre perioder för att man har bråttom att gå ner ännu mer I vikt - det är väl mer tveksamt.

Fast de flesta mår ju bra av att gå ner till en hälsosam vikt.

Varför är det tveksamt?

Känns som en slags viktminskningens jantelag. Du får inte ta i för mycket. Bara lagom... :lol:

15 minuter sedan, MrB sade:

Klassisk halmgubbe-argumentation.

Man ska prata med folk på det språk de förstår. "De flesta mår bra av att gå ner till en hälsosam vikt." skriver du. Jag förmodar att du med "hälsosam" menar lägre? Sen undrar du varför det är tveksamt. Jo, för att det sätt du väljer att gå ner på spelar roll för hälsan. Banandieten får dig att minska i vikt, varför skulle den då vara tveksam? När fastan används som bantningsmetod, dvs man reducerar energiintaget så hävdar jag att den är ohälsosam - även om den får vederbörande att gå ner i vikt. Den dagen kroppen är så trygg i sitt näringsintag att den signalerar att den är mätt, att den vill hoppa över ett mål, ja, då är fastan fantastisk ur ett hälsoperspektiv.

4 minuter sedan, MariaF sade:

Man ska prata med folk på det språk de förstår. "De flesta mår bra av att gå ner till en hälsosam vikt." skriver du. Jag förmodar att du med "hälsosam" menar lägre? Sen undrar du varför det är tveksamt. Jo, för att det sätt du väljer att gå ner på spelar roll för hälsan. Banandieten får dig att minska i vikt, varför skulle den då vara tveksam? När fastan används som bantningsmetod, dvs man reducerar energiintaget så hävdar jag att den är ohälsosam - även om den får vederbörande att gå ner i vikt. Den dagen kroppen är så trygg i sitt näringsintag att den signalerar att den är mätt, att den vill hoppa över ett mål, ja, då är fastan fantastisk ur ett hälsoperspektiv.

"Kroppen är trygg" är ett slags känslospråk som jag inte brukar använda mig av så ofta i alla fall. ^_^

Citat

När fastan används som bantningsmetod, dvs man reducerar energiintaget så hävdar jag att den är ohälsosam

Ok känner du till en bantingsmetod där man inte reducerar energiintaget?

17 minuter sedan, MrB sade:

Fast de flesta mår ju bra av att gå ner till en hälsosam vikt.

Varför är det tveksamt?

Känns som en slags viktminskningens jantelag. Du får inte ta i för mycket. Bara lagom...

Det är jag som är jante så lyssna noga!

Vi vänder på det hela.. de som lider av kraftig övervikt tar vissa hällsorisker.. därav så vore det bra om de gick ner i vikt, till en mer hälsosam nivå!

Och du känner till några orsaker, jag nämner bara de som brukar pratas om i LCHF-sammanhang.. Hyperinsulinemi/metabolt syndrom/diabetes!

Finns andra oxå, bland annat olika mentala tillstånd.

Iallafall.. då om man är överviktig så är det bra om man går ner vikt.. sagt och gjort man börjar med LCHF, man går ner.. menna ju mer ju bättre eller?

Och grejen är ju att LCHF leder till att man äter mindre och därmed förbrukar lagrad energi.. så då börjar man oxå fasta.. för ju mer ju bättre.. man kan lixom alldrig få för mycket utav det som är bra.. eller?

Och jag vet att du vet att när man väl är omställd till LCHF så kan man gå väldigt länge utan mat.. utan att svimma av hunger.. i värsta fall drar man i sig en MBC, ett ägg eller avokado!

Hur som helst.. våra kroppar reagerar dels bra, men oxå dåligt på olika drakoniska metoder.. tex så finns det gränser.. dock flytande, för hur fort man kan gå ner i vikt innan kroppen hamnar i olika svält/stress-lägen.. där andra hormoner/signalsubstanser börjar överväga.. för att inte tala om olika mentala inställningar typ.. ju mer och fortare dessto bättre!

För att nämna några.. först hormoner.. kortisol, noradrenalin.. oså sen den mentala biten.. CDS, dvs cronic dieters syndrom, till slut upptar stora delar utav ens tankar utav mat, ätande, fasta, kolisar, fett, kalorier, vikt!

Och då har jag inte ens nämnt att man av misstag kan missa att få i sig olika essentiella näringsämnen!

Vi vet numera att tex träning ger olika dåliga blodvärden.. iallafall postexcersise.. detta är nog per se inget problem, träning är stress.. och om man förståt tanken bakom träning/motion så förstår man att det handlar om att på sikt stressa kroppen för att i framtiden bygga upp sig.. dels mentalt, dels styrkemässigt, dels uthållighetsmässigt.. oså vill man ha fler GLUT4!

Lika gäller LCHF och fasta.. inget in absurdum brukar funka på längre sikt.. utan man får ta sin kropp ur det förra tillståndet utan att för den delen hamna i ett nytt dåligt tillstånd som är beroende utav drakoniska åtgärder.

• Like 2

12 minuter sedan, Zepp sade:

Och då har jag inte ens nämnt att man av misstag kan missa att få i sig olika essentiella näringsämnen!

Ämne har väl inte så mycket med frekvens att göra. Vilket näringsämne måste vi få i oss var 3:e timme? 

1 minut sedan, MrB sade:

Ämne har väl inte så mycket med frekvens att göra. Vilket näringsämne måste vi få i oss var 3:e timme? 

Alldeles riktigt.. men det kan hur som helst bli problem med att få i sig allt om man fastar för frekvent.

Iallafall.. en fördel med fasta och lägre måltidsfrekvens är de facto att man inte orkar äta lika mycket som om man åt var tredje timme.

39 minuter sedan, MariaF sade:

Den dagen kroppen är så trygg i sitt näringsintag att den signalerar att den är mätt, att den vill hoppa över ett mål, ja, då är fastan fantastisk ur ett hälsoperspektiv.

Det blir en måltid lite då och då. Dvs nästan aldrig och ingen märkvärd effekt. Det är alltså så mycket man får fasta innan ord som ätstörning, bulimi och anorexi kommer in i bilden.

Bra då vet vi var ribban ligger innan paniken sätter in.

• Like 1

10 timmar sedan, MariaF sade:

När fastan används som bantningsmetod, dvs man reducerar energiintaget så hävdar jag att den är ohälsosam

Helt tvärtemot Dr.Andreas Eenfeldt och Dr.Fung med andra ord. Fasta som bantningsmetod är det Dr. Andreas Eenfeldt och Dr.Fung beskriver som den mest effektiva viktminskingsmetoden.

http://www.kostdoktorn.se/medlem/kurs/de-5-basta-tipsen-vikten

Däremot så förespråkar han lite milt 16:8. Syftet med det är introducera nybörjare som aldrig testat det förut. Skulle han föreslå något så extremt radikalt som en måltid om dagen finns ju risk att panik utbryter i hönsgården.  :)

1 timme sedan, MrB sade:

Däremot så förespråkar han lite milt 16:8. Syftet med det är introducera nybörjare som aldrig testat det förut. Skulle han föreslå något så extremt radikalt som en måltid om dagen finns ju risk att panik utbryter i hönsgården.  :)

Min erfarenhet av 16:8 är att det är ett bekvämt ätmönster, men inte är en viktminskningsmetod. En måltid om dagen är det väl manga som trivs med. Jag ska testa någon gang jag inte känner mig stressed, för att se hur det funkar för mig. Jag trivs inte med att gå constant hungrig.

Nej, jag har inget emot att folk testar olika sätt att gå ner I vikt. Inte heller skrev jag att det var fel att gå ner I vikt med fasta. Vad jag skrev var att om man äter bra mat, går ner I vikt I en bra takt men vill ta till ytterligare metoder, allt man kan hitta, för att gå ner I vikt ännu mer och ännu snabbare, då ringer en varningsklocka.

Han som fastade I 382 dagar gjorde det under sträng läkarövervakning. Jag är ganska övertygad om att jag inte kan gå till min vårdcentral och saga "jag tänkte fasta mig ner till normalvikt; kan ni hålla lite koll på mig?" De hade föreslagit Viktväktarna istället.

• Like 3

4 timmar sedan, Effie sade:

Min erfarenhet av 16:8 är att det är ett bekvämt ätmönster, men inte är en viktminskningsmetod. En måltid om dagen är det väl manga som trivs med. Jag ska testa någon gang jag inte känner mig stressed, för att se hur det funkar för mig. Jag trivs inte med att gå constant hungrig.

Nej, jag har inget emot att folk testar olika sätt att gå ner I vikt. Inte heller skrev jag att det var fel att gå ner I vikt med fasta. Vad jag skrev var att om man äter bra mat, går ner I vikt I en bra takt men vill ta till ytterligare metoder, allt man kan hitta, för att gå ner I vikt ännu mer och ännu snabbare, då ringer en varningsklocka.

Han som fastade I 382 dagar gjorde det under sträng läkarövervakning. Jag är ganska övertygad om att jag inte kan gå till min vårdcentral och saga "jag tänkte fasta mig ner till normalvikt; kan ni hålla lite koll på mig?" De hade föreslagit Viktväktarna istället.

Låter ju bra. Ja 382-dagarsmannen var mer i respons till eventuell näringsbrist. Ett visst vitamintillskott fick han. Näringsbrist generellt är ju vad fasta går ut på mer eller mindre. Eventuella brister i vitaminer/näringar kan man som fråga separera såvida man inte fastar extremt långa perioder. Det finns som sagt inget ämne som vi får extrem brist av för att man inte äter mat var 3:e timme.

Man kan ha olika åsikter i vad som är extremt och normalt men att lite blint och amatörmässigt stämpla ätstörning till höger och vänster är ganska kontraproduktivt ur alla sammanhang(vilket du inte har gjort). Då bör man ha lite kött på benen. Man bör kunna motivera varför det är en störning med konkreta argument.

Självklart har många främst viktminskning som mål med fasta. Ser inte riktigt vad som skulle vara negativt med det. Det är vad samtliga dieter går ut på.

50% vad man äter (Dr.Andreas EenFeldt) 50% hur ofta (Dr Jason Fung). På detta forum är det till 95% fokus på tallriken anser jag och det finns tveklöst en slags fastapanik.

• Like 2