Yvonne Hellström Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Hej. Ny härinne, måste få ställa en fråga till Er som är vana med detta. Är inne på min 10:onde vecka med lchf de första veckorna med strikt, sen liberalt och förra vecka körde jag även med 16:8 i fem dagar och fortsätter likaväl denna vecka med det. Men....nu börjar jag att ruttna lite, midjemått från början 98 cm idag 105 cm vikten törs jag inte ens kolla längre för gick upp direkt 1,5 kg, och obs jag äter inte så mycket mejerier ok grädde ibland men ingen youghurt och inte så mycket ost heller, utan håller mig till ägg, fisk, kött, ovanjordsgrönt, smör. Börjar morgonen med kaffe-smör-cocosfett-en gnutta grädde de dagar jag nu inte kör 16:8, alltså tycker jag att jag gör allt rätt, ok då ingen ungdom precis 67 bast, men ändå jag vill INTE vara tjock. Åt 4 st Metformin tidigare är ju ett plus att de äter jag knappt längre, men jag vill absolut gå ner runt 10-12 kg varför händer inget utan jag går upp, om jag ändå inte gjorde det så skulle jag orka kämpa men nu vet jag inte detta kanske inte alls passar min kropp, innan stod jag ju iallafall still även om jag åt bröd, t o m en bakelse ibland. Hjälp och peppning om jag ska orka vidare jag är så sugen ibland på godis, bakverk mm men låter bli vatten med citron i och som sagt sötbegäret finns kvar med full kraft. Vet att jag har en konstig kropp enligt min gubbe som har följt mina försök i många år att gå ner inget verkar funka, hade t o m personlig tränare under 4 månader, tränade 5 ggr/vecka och åt efter hans regler o normer på dessa 4 månader gick jag ner 4 kg alltså 1 kg/månad efter allt slit som jag hade, kan det vara så att min Hypotyreos stoppar det hela? Snälla ge mig tips, väger idag 90 kg till 167 i strumplästen. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Hej och välkommen till forumet! Det är inte kul när kroppen inte svarar på ens envetna ansträngningar. Det är inte rättvist , jag vet. Berätta gärna lite mer om hur du har ätit innan LCHF, du kanske rent av åt mindre mat än nu även om det var mindre nyttigt. Då behöver kroppen tid att lita på dej innan den släpper taget om fettet. Att du har sockersuget kvar efter 10 v. verkar kämpigt. Din Hypotyreos kan nog ha ett finger med i spelet. Hoppas att du orkar kämpa på och försök känna dig nöjd över att bli fri från Metformin och därmed friskare. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 46 minuter sedan, Yvonne Hellström sade: Åt 4 st Metformin tidigare är ju ett plus att de äter jag knappt längre 46 minuter sedan, Yvonne Hellström sade: kan det vara så att min Hypotyreos stoppar det hela? Ursäkta, harjag läst rätt? Har du diabetes och samtidigt diagnosen hypotyreos, alltså brist på tyroxin på grund av att sköldkörteln inte fungerar som den ska? Spontant tycker jag att en omläggning av kosten då borde ske i samarbete med läkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yvonne Hellström Posted September 18, 2017 Author Share Posted September 18, 2017 Svar till Borje: Ja du läste rätt, äter levaxin 175 mg varje dag, men Metformin kanske nån tablett numera per vecka, positivt men inte att öka så mycket i midjan 7 cm på 9 veckor, inne på 10 onde idag. Min läkare vet jag sen tidigare är motståndare mot lchf, ät mindre och ut och jogga typ men jag har provat allt och åter allt. Verkar som jag måste förbli en tjockis, men menar du att den här kosten inte är bra om man har både diabetes och hypo?? Tacksam för dina synpunkter. Svar till Drakulla: Tack för ditt svar, ja jag kämpar må du tro både mot sötbegäret och annat, men är såklart glad över att jag håller diabetesen i chack. Tidigare har jag provat allt som bara finns, gick tillsammans med en kompis o vi började dricka såna där drycker med bara protein i minns inte vad de heter nu men finns gott om dem, hon rasade i vikt och jag stod helt still inte så mycket som ett gram trillade av, vi körde i 14 dagar och inget fusk, ja då kan du se så olika det är, och kan verkligen erkänna att jag är jä....gt sur, men får väl gå o träna i 3 timmar/dag då och käka vegetariskt det kanske funkar. Ta nu mina ord inte så allvarligt de är lite spydiga bara mot mig själv. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Eftersom du har en sjukdomsbild kanske det kan vara värt att konsultera en kostrådgivare? Jag vet att det kostar lite men det blir så lätt en ond cirkel; Du gör "allt rätt" och går inte ner. Frustrationen och stressen kryper på och med stresshormoner går man inte ner ett skit... Kanske är det nåt du äter (typ kål) som du svullnar av? Kanske medicinerna påverkar? Och så blir du mer frustrerad och kortisolet sprutar... Hur rör du på dig idag? Inte så mycket för förbränningens skull men för att kroppen ska fungera som den ska. Jag förespråkar MAF-träning; se en egen tråd om det om du vill. Och jo, det ÄR orättvist...! Det blir allt svårare och efter klimakteriet är det uppenbart jättesvårt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 1 timme sedan, Yvonne Hellström sade: Svar till Borje: Ja du läste rätt, äter levaxin 175 mg varje dag, men Metformin kanske nån tablett numera per vecka, positivt men inte att öka så mycket i midjan 7 cm på 9 veckor, inne på 10 onde idag. Min läkare vet jag sen tidigare är motståndare mot lchf, ät mindre och ut och jogga typ men jag har provat allt och åter allt. Verkar som jag måste förbli en tjockis, men menar du att den här kosten inte är bra om man har både diabetes och hypo?? Tacksam för dina synpunkter. Svar till Drakulla: Tack för ditt svar, ja jag kämpar må du tro både mot sötbegäret och annat, men är såklart glad över att jag håller diabetesen i chack. Tidigare har jag provat allt som bara finns, gick tillsammans med en kompis o vi började dricka såna där drycker med bara protein i minns inte vad de heter nu men finns gott om dem, hon rasade i vikt och jag stod helt still inte så mycket som ett gram trillade av, vi körde i 14 dagar och inget fusk, ja då kan du se så olika det är, och kan verkligen erkänna att jag är jä....gt sur, men får väl gå o träna i 3 timmar/dag då och käka vegetariskt det kanske funkar. Ta nu mina ord inte så allvarligt de är lite spydiga bara mot mig själv. Först o främst skall jag säga; När man man passerat 40 börjar man ruttna inifrån.. men det är lixom inte det värsta utan det är att det börjar lukta ruttet! Iallafall.. fråga den där läkaren hur man höjer ämnesomsättning via jogging iomed att den redan är beroende utav Levaxin? Näe glöm det, för du får inget vettigt svar vad jag förstår.. du behöver inte ens bli uppkäftig mot den läkaren, hen kan behövas framgent för ytterligare prover eller mediciner framöver.. dvs de är utbilade experter på medicin! Och det ingår lixom inget om kost i läkarutbildningen! Säg att du äter medelhavskost så blir hen glad.. välj sen vilket land du själv vill runt medelhavet.. de äter nämligen väldigt olika runt det där havet! Iallafall, det LCHF kan hjälpa till med.. (kalla det medelhavskost hur som helst) är att äta färre kalorier och inte lika ofta.. det har litta med insulin att göra. Hur som helst.. om du vore yngre/ung/barn rent utav, så leder som regel ett högt kaloriintag till en ökad termogenes/spring i benen/man får svårt att sitta still, dvs en ofrivillig och extra aktivitet som var det där som föräldrarna ångrade när man själv var barn! Men du är som jag.. 50-talist.. vi har minsann lärt oss att lägga band på sådant. Och hela hormongrejen är anpassad för ett stillasittande liv.. på arbete och fritid! Och då har jag lixom inte ens nämnt det mentala? Hur som helst, det verkar som att högre ålder, västerländsk livstil, vuxna utflyttade barn, och en medelklass tillvaro tenderar att sänka ämnesomsättningen? Man misstänker även autoimuna och postmenstruala orsaker.. främst för kvinnor. Iallafall.. du verkar ha diabetes.. förutom att du har knas på ämnesomsättningen? Menna.. WTF.. var har du provsvaren förutom de som ger dig Levaxin.. du skall ha minst HBA1c och C-peptid! För det första.. du måste sortera ut din eventuella diabetes först o främst! Sen skall du ha prover på om det är livstil eller autoimunt.. dvs främst antikroppar! Nu så vill jag inte skrämma dig.. men det är faktist betydlig vanligare med typ 1 ju äldre man blir.. och typ 2 ju yngre man är! Av väldigt olika orsaker.. typ 2 sk åldersdiabetes, drabbar främst yngre mäniskor medans typ1 sk undomsdiabetes, faktiskt drabbar mest äldre mäniskor.. det sista är mer autoimunt! How coould this happen.. jodå.. grejen är att det såg väldigt annorlunda ut förr i tiden och man åt i princip bara vanlig mat som husmor lagat till från de råvaror som fanns att köpa vid olika årstider! Oså rörde man mer på sig.. det räcker att gå till 60-talet innan folks skaffat bil och bosatt sig i villaområden/radhusområden.. oså fick man gå/cyckla till kollektivtrafiken/industrin! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted September 19, 2017 Share Posted September 19, 2017 11 timmar sedan, Yvonne Hellström sade: Svar till Drakulla: Tack för ditt svar, ja jag kämpar må du tro både mot sötbegäret och annat, men är såklart glad över att jag håller diabetesen i chack. Tidigare har jag provat allt som bara finns, gick tillsammans med en kompis o vi började dricka såna där drycker med bara protein i minns inte vad de heter nu men finns gott om dem, hon rasade i vikt och jag stod helt still inte så mycket som ett gram trillade av, vi körde i 14 dagar och inget fusk, ja då kan du se så olika det är, och kan verkligen erkänna att jag är jä....gt sur, men får väl gå o träna i 3 timmar/dag då och käka vegetariskt det kanske funkar. Ta nu mina ord inte så allvarligt de är lite spydiga bara mot mig själv. Om du har levt på lågkalorikost/jojobantning/pulverdrycker och liknande(=svält?) så är det nog naturligt att din kropp nu suger åt sig all näring. För lågt kaloriintag(svält) tillsammans med Hypotyreos leder kanske tillsammans ämnesomsättningen ner till fotknölarna. Det är bra att få ner antalet måltider per dag vilket du är inne på med 16:8. Inga mellanmål. Låt kroppen få tid på sig mellan måltider att förbränna det som den har förmåga till. Hur är sömnen? Den största delen av kroppens förbränning sker under djupsömn. Inte heller lätt att styra över. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yvonne Hellström Posted September 19, 2017 Author Share Posted September 19, 2017 12 timmar sedan, DRAKULLA sade: Om du har levt på lågkalorikost/jojobantning/pulverdrycker och liknande(=svält?) så är det nog naturligt att din kropp nu suger åt sig all näring. För lågt kaloriintag(svält) tillsammans med Hypotyreos leder kanske tillsammans ämnesomsättningen ner till fotknölarna. Det är bra att få ner antalet måltider per dag vilket du är inne på med 16:8. Inga mellanmål. Låt kroppen få tid på sig mellan måltider att förbränna det som den har förmåga till. Hur är sömnen? Den största delen av kroppens förbränning sker under djupsömn. Inte heller lätt att styra över. Jag sover som attan, och är enormt trött på morgonen när jag vaknar. Men jag ska fortsätta o se om det fixar sig med 16:8, och inga mellanmål, men ibland kan jag bli enormt hungrig inte sugen utan hungrig och jag äter inte lite fett :). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yvonne Hellström Posted September 19, 2017 Author Share Posted September 19, 2017 23 timmar sedan, MariaF sade: Eftersom du har en sjukdomsbild kanske det kan vara värt att konsultera en kostrådgivare? Jag vet att det kostar lite men det blir så lätt en ond cirkel; Du gör "allt rätt" och går inte ner. Frustrationen och stressen kryper på och med stresshormoner går man inte ner ett skit... Kanske är det nåt du äter (typ kål) som du svullnar av? Kanske medicinerna påverkar? Och så blir du mer frustrerad och kortisolet sprutar... Hur rör du på dig idag? Inte så mycket för förbränningens skull men för att kroppen ska fungera som den ska. Jag förespråkar MAF-träning; se en egen tråd om det om du vill. Och jo, det ÄR orättvist...! Det blir allt svårare och efter klimakteriet är det uppenbart jättesvårt. Maf-träning vad är det?? ska kolla om jag hittar den tråden tack för tipset. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 19, 2017 Share Posted September 19, 2017 11 minuter sedan, Yvonne Hellström sade: Maf-träning vad är det?? ska kolla om jag hittar den tråden tack för tipset. Don't get me started... Jag älskar det, tar upp det överallt!Har börjat gröpa ur fläsket på mig. Lågpulsträning. Funkar med allt utom styrketräning. Om du tittar på datorn så finns tråden i en egen flik högst upp. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 20, 2017 Share Posted September 20, 2017 Har man diabetes bör man få ordning på sitt insulin innan man börjar med High Fat. Med mycket insulin och mycket fett lagrar kroppen fett. Läs och lyssna på Jason Fung här på kostdoktorn hur han tycker man ska göra för att ta ner insulinet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts